Pagina 4 van 5
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:15
door bart simpson
945i schreef:Tegenwoordig een XC90 D3 ook al in FWD? tss...
FWD rules

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:16
door ingka
gisteravond mezelf dus lekker in een dichtgesneeuwde greppeltje gezet på landet. Moest op een 1 baans landweg keren en met 1 meter sneeuw zijn de greppeltjes niet echt overzichtelijk. gelukkig was de hoop aardig verijsd en zakte ik niet te ver weg met de achterwielen. Eerst lukte het niet, maar toen ff rust .. DTSC uitgezet, gas .. sturen ... en hopla uit de troep ...
love it ...
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:16
door bart simpson
zo is het!
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:21
door iksee90
Ik moet eerlijk zeggen dat het met winterbanden net een tractor is. Niets is te gek.
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:25
door bart simpson
het grappige is dat je de grenzen doorgaans pas ontdekt als er helemaal niemand in de wijde omtrek te vinden is die je er even uittrekt
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:28
door 945i
Niet overdrijven boys, een Suzuki Jimmy doet het altijd beter
En een XC90 met FWD.. Ik zou het leuk vinden eens mensen te spreken die zoiets kopen.

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:32
door bart simpson
ik gok erop dat > 65% van de vanaf my 2010 verkochte XC60's een FWD is
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:35
door iksee90
is wel ca. 200 kg lichter. Dat is bij een diesel een heleboel wegenbelastingcentjes
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:38
door 945i
Tja, zoiets had ik wel verwacht. Maar de 90! :shock:
Er is echt helemaal niets meer heilig he....
Iemand die een XC90 kan kopen kijkt niet naar de MRB, het zijn de neppers die er nu misschien net eentje kunnen leasen/kopen.
Ik zie ze al staan op de berg in kitzbuhel

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:48
door iksee90
Ik zat net het topic over een R 2005 op gas te lezen.
Ook zoiets.
Geplaatst: 20.12.2010 - 20:53
door 945i
Tja, het huisje bij het schuurtje laten heet dat geloof ik..

Geplaatst: 20.12.2010 - 21:13
door bjacobs
Dat de achterwielen niet van een XC90 draaien kan liggen aan het feit dat na verloop van tijd de tandwielen van de overbrenging in de tussenbak afgesleten zijn en de cardanas niet meer aandrijft. Komt volgens de dealer vaker voor bij XC90. De cardanas kan in dit geval gewoon met de hand rondgedraaid worden. Makkelijk te controleren dus. Heb hetzelfde euvel bij mijn XC70 2.5 T MY 2005 (195.000km)
Geplaatst: 21.12.2010 - 04:49
door oudegroen
kan liggen aan het feit dat na verloop van tijd de tandwielen van de overbrenging in de tussenbak afgesleten zijn en de cardanas niet meer aandrijft
Lijkt me een raar verhaal.....
Geplaatst: 21.12.2010 - 09:50
door diesel01
bart simpson schreef:het grappige is dat je de grenzen doorgaans pas ontdekt als er helemaal niemand in de wijde omtrek te vinden is die je er even uittrekt
En als hij goed vast staat heb je doorgaans ander materiaal nodig dan een gewone auto.
Ik las laatst een stuk in een autoblad dat er in vergelijk met andere landen weing 4x4 aandrijving in scandinavie werden verkocht, terwijl je zou verwachten dat het precies andersom is.
Geplaatst: 21.12.2010 - 10:54
door abbabak1
rickserik schreef: en had geen probleem . ondanks mijn zomerbanden vooraan hersleten zijn.
Ik had 4seizoen banden(M+S) met nog 2 mm profiel, in sommige omstandigheden zoals platgereden sneeuw had ik 10 meter nodig om stil te staan...de nieuwe winterbanden doen het met 3.
Mijn xc zonder dstc gisteravond bij -10 lekker kunnen testen, alles aangevroren en zout werkt dan niet meer. Met de handrem de bocht in en spinnend er weer uit.
Het vooruit werkt werkelijk perfect, het probleem is de bochten en het remmen. Gelukkig zijn de sneeuwwanden hier zo hoog dat een schuiver de bocht uit geen vangrailkontakt meer geeft ;D
Geplaatst: 22.12.2010 - 21:01
door ixzee
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.
Ik heb een xc90 d5 uit 2007 en naar aanleiding van dit topic heb ik mij geregistreerd. Ik heb namelijk helemaal geen DSTC knop op mijn dash zitten, wel een W (winter) knop. Hoe kan dat??
Geplaatst: 22.12.2010 - 21:21
door vmcc
Nou we zijn er uit!!
ik begrijp nu de reactie van Bart Simpson en heb goed naar de reactie van bjacobs gekeken.
De as draait idd gewoon door, dus de tandwielen zijn versleten en waarschijnlijk ook de as.
tandwielen gaan 480 incl btw kosten en de as 1300 incl btw. Met een beetje geluk zijn het alleen de tandwielen maar ik ga maar van het ergste uit!
Ik heb de XC nu 2 en half jaar en vandaar mijn teleurstelling in de auto.
Heb dus jaren met een voorwieldrive gereden ipv een fourwheeldrive..hahaha. Best lachwekkend, dure grote auto onder je kont die jaren maar voor de helft presteert.
Die E1800 is het wel waard om deze ervaring toch maar eens te beleven dus laat ik het maar maken. Ik zie geen andere, lees goedkopere, oplossing.
Dus er komt geen echte LandRover.
Allemaal bedankt voor de reacties want die hebben me wel op het juiste spoor gezet.
En ixzee..waarom jij die knop niet hebt weet ik ook niet....maar zo zie je maar een Volvo blijft verrassen.
Groet,
Patrick
Geplaatst: 22.12.2010 - 21:38
door ixzee
...mmmmmm, heb ik weer. Balen..........
Hoe kom ik er eigenlijk achter of ik wel 4 wiel aandrijving heb? Heb mijn kar gekocht met 140k op de teller maar heb geen idee of ze alle vier wel draaien. Onderhoud laat ik doen bij de lokale garage btw.
Geplaatst: 22.12.2010 - 21:47
door vmcc
ixzee..
Doen wat jacobs schrijft..
de auto even op de brug en je aandrijfstang proberen te draaien. is die lange stang van voor naar achteren.
maar waarom zou jij geen 4X4 hebben..je mist alleen een knopje.
misschien dat er nog forumleden komen met goed advies.
Geplaatst: 22.12.2010 - 23:11
door pimsam
Als ik een dergelijke reparatie aan mijn AWD krijg laat ik het niet repareren. Je zegt het zelf al, je hebt het de afgelopen jaren niet eens in de gaten gehad. AWD is leuk hoor maar daar heb ik mijn XC90 niet voor gekocht . Als ik een mooie FWD kon kopen deed ik het net zo lief. Als je echt het terrein in wilt zijn de mogelijkheden beperkt en ik vind het bovendien zonde om zo met mijn mooie lak langs takken en stenen te crossen. Als ik dat wil koop ik wel een oude Laro.
Ik heb de XC90 vanwege zijn superieure veiligheid i.c.m. veel ruimte en een beschaafd uiterlijk voor een SUV. Op mijn V70 heb ik winterbanden en je komt iets moeilijk van zijn plek maar het rijdt gewoon prima. Eigenlijk is AWD onveiliger met sneeuw en eis omdat je pas in de gaten hebt dat het glad als je moet remmen....en is het te laat.