Pagina 4 van 6
Geplaatst: 11.01.2010 - 23:38
door Ramon&Ramon
JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Dat kan zonder tuner ook!
Geplaatst: 11.01.2010 - 23:41
door Gast
Ramon&Ramon schreef:JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Dat kan zonder tuner ook!
Kan ik het zelf ook?
Geplaatst: 12.01.2010 - 08:12
door JSS
Hmm, dan ben ik ook wel benieuwd hoe...
Geplaatst: 12.01.2010 - 09:44
door edraket
Ja Ramon, ik ben ook benieuwd. Vertel..
Geplaatst: 12.01.2010 - 18:26
door toppertje
dat is voor mij ook nieuw!
ik zou ook graag meer willen horen..
Geplaatst: 13.01.2010 - 14:15
door wim de jong
Ja ramon, ook ik ben benieuwd hoe het gaat.....wie A zegt, moet ook B zeggen.
Maar nog een lullig vraagje: hoe zit het dan met eventuele eisen voor de APK?
Geplaatst: 13.01.2010 - 15:16
door Rob91168
Hallo Ramon,
Ook ik ben uiteraard benieuwd naar hoe dat moet, dat afsluiten van de EGR dan.
gr Rob
Geplaatst: 13.01.2010 - 15:24
door JSS
Volgens mij wordt er tijdens de APK geen NOx gemeten bij een dieselauto.
Geplaatst: 13.01.2010 - 16:27
door Ramon&Ramon
Ik zou eerst wel is willen weten wat de voordelen zijn van afsluiten!
Geplaatst: 13.01.2010 - 16:37
door Ramon&Ramon
Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Geplaatst: 13.01.2010 - 16:51
door Ramon&Ramon
Common-railtechnologie speelt een vitale rol bij moderne dieselmotoren. Het systeem in de D5 is van de tweede generatie, werkt onder een hogere druk dan de eerste systemen en heeft een lastafhankelijke regeling van de brandstofhoeveelheid en de druk. Deze eigenschappen maken het een van de modernste en meest geavanceerde systemen in de hedendaagse autoindustrie.
Supersnelle, elektromagnetische kleppen regelen elektronisch de ingespoten hoeveelheid brandstof en de timing van de inspuiting. De brandstof wordt onder een extreem hoge druk van 1.600 bar rechtstreeks in de cilinders geïnjecteerd. Het resultaat is een zeer fijne verneveling waardoor de diesel zo effïciënt mogelijk verbrandt. Die optimale verbranding heeft ook gunstige milieu-effecten, want de uitstoot van stikstof (NOX) en roetdeeltjes is minimaal. Om de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder to beperken heeft Volvo de D5 uitgerust met de laatste EGR-technologie (uitlaatgasrecirculatie). Door een gedeelte van de uitlaatgassen to laten terugstromen naar het inlaatkanaal verbranden nog meer schadelijke stoffen.
Geplaatst: 13.01.2010 - 18:15
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Ik begrijp je.

Maar....... toch wil ik het graag weten.

Geplaatst: 13.01.2010 - 20:41
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Dat snap ik niet. Als je het inlaattraject bekijkt van een gemiddelde D5 is het een vieze smeerboel. Dat komt uitsluitend door de uitlaatgassen, en vroeg of laat krijg je daar toch problemen mee.
Als je de EGR afsluit komt er geen roet meer in het inlaatkanaal en kan er ook niets dichtslibben.
Hoe kan het dan dat de vervuiling erger wordt als de EGR dicht wordt gezet?
Geplaatst: 14.01.2010 - 09:32
door Rob91168
Ben het volledig met Ed eens. Ik zie niet in wat voor nadelige gevolgen het afsluiten van de EGR zou kunnen heben. Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen.
gr Rob
Geplaatst: 17.01.2010 - 00:56
door iksee90
Rob91168, Heb jij voordat je de lekkage kreeg een roetmeting voor APK gehad. Ik heb namelijk 2x hetzelfde voorval gehad bij auto's die ook dezelfde lekkage kregen. Mogelijk na de roetmeting. Hogere carterdruk door (te) hoog toerental.
Geplaatst: 17.01.2010 - 08:56
door edraket
Was dat ook met een D5?
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:55
door iksee90
edraket,
Ja, V70 D5 uit 2004 en S80 D5 uit 2006.
Ik weet niet zeker of het door de roetmeting kwam, maar het was wel na onderhoud en APK.
De olie als veroorzaker, daar geloof ik niet in.
Geplaatst: 17.01.2010 - 14:38
door edraket
Ik geloof zeker niet dat het de olie is. Maar bij jou was er in beide gevallen het stopje uit?
Geplaatst: 18.01.2010 - 09:31
door Rob91168
Hallo iksee90,
Het kwam bij mij na een grote beurt. Deze heb ik zelf uitgevoerd, er is dus geen roetmeting geweest.
gr Rob
Geplaatst: 18.01.2010 - 18:56
door iksee90
Oke, wat dan wel de oorzaak is, zijn we nog niet uit. Bij de 2 gevallen van mijn zijde was inderdaad het stopje eruit. Na oliewissel en roetmeting. Iemand een idee??