Pagina 4 van 5

Geplaatst: 22.12.2010 - 20:06
door Koenta Kinte
MartenS40 schreef:Stationair draaien is er niet meer bij, en een electromotor heeft toch zijn koppel over zijn complete toerenbereik?
Nee, klopt niet helemaal. Mooi voorbeeld van een Tesla.

Afbeelding

Tis toch wel handig als je de originele versnellingbak gewoon gebruikt met daaraan een koppeling en een plaat op de electro motor. Als je niet zoveel power hebt of een helling hebt kun je de eerste versnelling gebruiken. Normaal is de 3de versnelling genoeg. En je kan de achterruitversnelling blokkeren. Dit omdat je een elektro motor heel makkelijk de andere kant op kan laten draaien. Is gewoon een kwestie van een schakelaar de andere kant op zetten. In de meeste motor inverters is dit al voorzien.

Maar ben toch benieuwd naar het antwoord van Martijn.

Geplaatst: 02.01.2011 - 11:51
door MartijnEV
Dank jullie wel weer voor jullie leuke reacties!
De bekabeling zit inmiddels onder de auto en er zijn wat andere dingen weer af dus we zijn weer een stapje verder.
Koenta Kinte schreef: Type motor (merk)
Zijn de accu’s die jij gebruikt van SkyEnergy?
Heb je een zelf ontwikkelde BMS of een bestaand systeem (LiBal).
En de lader heb je die ook zelf ontwikkeld.
En welke controller gebruik je voor de motor aan te sturen.
Heb je ook nog een 300VDC naar12VDC converter voor alle voertuig functies? Elektrische stuurbekrachtiging, verwarming, airco enz.
Ik las dat je nu bezig bent met het High Voltage gedeelte. Welk merk contacters gebruik je hiervoor (Albright, Panasonic) En hoe zeker je de boel af met 300VDC.

Een hoop vragen maar echt puur uit interesse. Heb zelf samen met een team een electrische Burton ontwikkeld vandaar mijn interesse.
Hoi Koenta,
Wat gaaf dat je aan de elektrische Burton hebt gewerkt, die hoop ik nog een keer te kunnen/mogen bekijken. Erg mooi gedaan. Burton zit trouwens maar 12 minuten rijden bij mij vandaan. :)
Hier een aantal antwoorden op jouw vragen:
- Motor: MES-DEA 200-330W AC inductiemotor, in mijn config 190 Nm en ca. 70 kW piek, 40 kW nominaal
- Batterij: Sky Energy/CALB 130Ah LiFePo4, 90 stuks, dus 306 Volt / 29 kWh nominaal
- BMS: bestaand systeem van Elithion Lithiumate
- Lader: Brusa NLG-513 Sx, 3,3 kW 230V 16A single phase, 12,5 A max. laadstroom
- Inverter: MES-DEA TIM-600
- DC-DC converter: MES-DEA 400-1000, 1 kW 70A
- Stuurbekrachtiging: voorlopig geen (er is nu een manueel stuurhuis ingebouwd); misschien later nog elektrische bekrachtiging van EZ Powersteering aan toevoegen
- Verwarming: MES-DEA RM4, 4 kW waterverwarming
- Contactors: twee Tyco/Kilovac EV-200 contactors: 1 aan de + en 1 aan de -, daarnaast nog een pre-charge contactor. Alle contactors via BMS en contactschakeling gestuurd
- Zekeringen: twee Ferraz Shawmut 225 A 500 VDC semiconductor zekeringen: 1 achterin aan de uiterste - en 1 voorin aan de uiterste +
MartenS40 schreef:Is de versnellingsbak en koppeling alleen aanwezig om zoveel mogelijk de orginele staat te behouden, of ga je die daadwerkelijk ook nog nodig hebben?

Stationair draaien is er niet meer bij, en een electromotor heeft toch zijn koppel over zijn complete toerenbereik?
Versnellingsbak en koppeling zijn inderdaad in principe niet nodig bij een elektromotor. Maar het heeft voor een project als dit wel voordelen om versnellingsbak en koppeling te laten zitten:
- het maakt de ombouw eenvoudiger omdat het differentieel niet aangepast hoeft te worden (en de juiste verhouding berekenen...), en ophangpunten etc. niet veranderd hoeven te worden
- er een extra veiligheidsmiddel is in de vorm van de koppeling: mocht het nodig zijn dan kan je heel snel de motor van de aandrijving ontkoppelen
- de 200-330W motor heeft zijn maximale efficiency rond de 3500 toeren (zie Tesla grafiek, die lijkt er op), dus kan het prettig zijn om als je 80 rijdt van 2 naar 3 te schakelen

Hoe gaat het rijden met mijn elektrische 245 dan straks normaal gesproken in zijn werk? Als volgt:
- versnellingspook vanaf stilstand in zijn '2'
- koppeling niet intrappen
- contact aan, startstand activeren met sleutel
- schakelaar Traction Enable op 'enable' zetten
- 'gas' geven en rijden, alsof het een automaat is
- er hoeft niet geschakeld of ontkoppeld te worden tussen 0 en 80 km/u
- vanaf 80 km/u KAN je van 2 naar 3 schakelen, maar hoeft niet per se
- normaal remmen door gas los te laten
- hard remmen door rempedaal in te drukken, hierbij koppelingspedaal NIET gebruiken
- achteruit rijden door (bij stilstand) koppelingspedaal in te trappen en versnellingspook in 'R' te zetten

Geplaatst: 03.01.2011 - 10:59
door Koenta Kinte
Hallo Martijn,

Mooie configuratie alle belangrijke zaken van hetzelfde merk. Voor de HAN hogeschool in Arnhem ben ik ook bezig geweest en hebben we een electrische Fiat Doblo met range extender (Fuel Cell 10kW) gebouwd. Daarvoor kwamen de meeste componenten van Curtis. Maar nu zijn we bezig met een rally mitsubishi colt. De inverter hiervan is van MES-DEA. Inverter: MES-DEA TIM-600, Motor: Ford/Siemens PV5133-4WS20-w11 33kW nom, 67kW piek, 180Nm 780Nm Piek. Accus: Sky Energy SE60AHA 96 stuks.

Een opmerking over de lader van 12,5A. Duurt het dan niet erg lang om de accus te laden? 130Ah met laadverlies 11 a 12 uur als ze volledig leeg zijn.

Verder een mooi project ik ga het zeker volgen.

Geplaatst: 23.01.2011 - 09:20
door MartijnEV
Hoi Koenta, ik heb je een PM gestuurd.

Geplaatst: 12.06.2011 - 23:03
door Niels S80
Hoi Martijn,

Mooi project, maar ik ben zeer benieuwd hoe je dit op gaat lossen, het wordt je namelijk niet makkelijker gemaakt....;

http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/ ... eisen.aspx

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:10
door M@rcel
Martijn,

Hoe gaat ie? :onfire:

Geplaatst: 11.09.2011 - 11:23
door mightyspawn
las op een ander forum dat die een proefritje had gemaakt, maar zie nog geen update op zn site.

Geplaatst: 16.11.2011 - 16:34
door rsnhakan
Hij heeft al 60km gemaakt volgens Facebook :P (las zijn reactie op de pagina van Volvo Nederland)

Geplaatst: 30.11.2011 - 11:41
door MartijnEV
Ja hallo hier ben ik weer, sorry dat ik zo lang ben weg geweest! :P

Erg drukke periode achter de rug, drie weken geleden is ons dochtertje geboren!!

De elektrische Volvo 245 rijdt als een speer, de proefritten waren volop genieten en gaven een enorm gevoel van trots op dit mooie project. Hij is inmiddels ook gepoetst en in de was gezet, hij is prachtig en als nieuw! Want remember: hij is ook volledig gerestaureerd. Toch wel heel bijzonder om een 240 te zien die er bijna als nieuw uit ziet.
Laatste stap is de RDW keuring, dan mag hij de weg op. Dan wordt het voorjaar lekker genieten!

Ik zal mijn site hopelijk binnenkort updaten, als ik weer een beetje tijd heb.

Bedankt voor jullie leuke reacties allemaal en ik hou jullie op de hoogte. Ook hoop ik binnenkort een keer mijn Electricvolvo te kunnen showen op een Volvo event.

Geplaatst: 30.11.2011 - 12:30
door V480-S60
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter.

Fijn dat de 245 nu klaar is. Wanneer gaat ie naar de RDW?

Geplaatst: 27.12.2011 - 10:47
door Bombina
Beste Martijn,

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter en de afronding van dit bijzondere 240 project.
Is ie inmiddels door de RDW gekeurd?

Geplaatst: 05.01.2012 - 08:01
door Weesje
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochterje, geniet van de mooie momenten.
Tevens ook een felicitatie met het afronden van de 245!
Ik las dat je vlak bij Burton woont, ben benieuwd of ik je eerdaags mag spotten in ons mooie Zutphen. Zie af en toe de Burton Electric wel voorbij komen.

Geplaatst: 15.04.2012 - 15:01
door MartijnEV
Dank jullie wel voor de felicitaties!
Ik ben al behoorlijk ver met de RDW-keuring, het is nu alleen nog wachten op een datum waarop de laatste test gedaan kan worden op de testbaan. Het is zeer druk bij de RDW, vandaar dat het allemaal erg lang duurt. Hopelijk kan deze zomer gereden worden. Ja, ik ben gelukkig een g e d u l d i g persoon.

Ondertussen benut ik de tijd met het perfectioneren van mijn elektrische 240, die ik inmiddels gewoon, doch liefkozend, "Volvo 240 GL Classic Electric" noem. Klinkt goed, toch?
Zo heb ik met hulp van Steven van dit Forum een wegrijblokkering ingebouwd: als de laadkabel nog in de auto is gestoken kan er niet weggereden worden, dankzij een elektronische blokkering op basis van de zg. Proximity Detection.
Daarnaast heb ik het laadsysteem nu volledig "Modus 3" compatible gemaakt, hetgeen wil zeggen dat er geladen kan worden bij elk publiek oplaadpunt, met de daarin aanwezige maximale beveiliging tijdens het laden op basis van aardlekdetectie en communicatie tussen voertuig en laadpunt door middel van de zg. Control Pilot. Volvo=Veiligheid dus daar hoort Modus 3 ondersteuning bij. Inmiddels hebben wij thuis op de oprit een eigen oplaadpunt, een EV-Box, die ook werkt op basis van Modus 3. Ook thuis dus maximale veiligheid bij het laden!

Geplaatst: 15.04.2012 - 15:50
door t5power
Wat knap dat je al die dingen zelf doet, ben je zelf ook monteur van beroep?

Geplaatst: 15.04.2012 - 16:22
door JeroenSpock
Gaaf ding man! Heb net de website eens bekeken en het doet me weer denken aan mijn opleiding, nog maar 3 jaar geleden. In de auto zit een 3-fasen motor als ik het goed begrijp?k deed industriële automatisering, beetje het vermogenselektronica werk. Dus ook veel met elektromotoren bezig geweest, daarom vind ik het stukje met die op maat gemaakte besturingsbox van je zo leuk om te zien.
Ook de middenconsole met de Volvo stijl schakelaars voor de sturing van de elektronica, erg mooi hoor.
Krijg gewoon weer zin om er zelf ook mee bezig te gaan, als je het een beetje snapt is het zo leuk om te doen.
Ook goed dat je zo veel geduld hebt haha.

Geplaatst: 15.04.2012 - 19:27
door MartijnEV
t5power schreef:Wat knap dat je al die dingen zelf doet, ben je zelf ook monteur van beroep?
Dank je! Van beroep doe ik iets commercieels in de ICT. Met voor dit project een goed auto- & elektrotechnisch inzicht, twee rechterhanden, goede internetverbinding en behoorlijk autodidact. En hier en daar uitstekende hulp van mensen met zeer goede kennis en expertise.

Geplaatst: 13.06.2012 - 23:14
door MartijnEV
Met een zogenaamde 'EV-grin' van oor tot oor kan ik mededelen dat mijn Volvo 240 GL Classic Electric volledig RDW-goedgekeurd is en sinds gisteren officieel geregisteerd is bij de RDW als volledig elektrische auto. "Brandstof = Elektriciteit" staat nu op het kentekenbewijs! :-D

De keuringsdag op 1 mei op het Test Centrum Lelystad was erg leuk en interessant. De RDW-medewerkers waren zeer positief onder de indruk. Het heeft door drukte bij de RDW op elektrisch autogebied vervolgens vrij lang geduurd voordat het kenteken was aangepast, maar dat is nu dus gebeurd.

E i n d e l ij k kan ik officieel de weg op, er staat sinds gisteravond dan ook alweer een leuk extra aantal kilometers op de teller. Hij rijdt fantastisch en is zeer fraai geworden.

Op 13 en 14 oktober zal de te bewonderen zijn op de Volvo Klassieker Beurs op de stand van het 240-260 Register. Laat hier in deze post even een weten of je komt kijken!

Mijn site heeft een flinke opfrisbeurt gekregen, met foto's en Facebook en Twitter integraties. Er komt nog meer nieuws op waaronder filmpjes en meer leuks. www.electricvolvo.com

Ik zit ook op Twitter: 245MartijnEV

En alle rij-ervaringen deel ik live en in real-time op de Facebook pagina van de Volvo 240 GL Classic Electric: https://www.facebook.com/pages/Volvo-24 ... 9277938133

Elektrische Groeten, Martijn

Geplaatst: 19.06.2012 - 11:29
door MartijnEV
Leuk artikel in Youngtimer Magazine! - Elektrische Volvo 240 mag de weg op http://t.co/avMGtrG3

Geplaatst: 26.06.2012 - 15:25
door MartijnEV
Volvo 240 GL Classic Electric woensdagavond 27 juni om 22:30 op SBS6 in Hart Van Nederland

Geplaatst: 27.06.2012 - 19:58
door MartijnEV
Het is al uitgezonden! Zojuist in de vroege 19:00 editie. Hele leuke reportage geworden!, binnenkort terug te zien via Programma Gemist op www.hartvannederland.nl