Pagina 4 van 6
Geplaatst: 10.05.2010 - 21:48
door Turbodesk
Ik vind dat RICA heel erg slecht met mail omgaat. Ik heb op 28 april een mail gestuurd met de vraag of ze softwarematig de EGR dicht kunnen zetten en de vraag wat het gaat kosten. Afgelopen donderdag 6 mei heb ik een mail met een vraag van Roel terug gekregen. Of dat wel of niet in combinatie met een tuning gedaan moet worden. (zit dus al meer dan een week tussen) Ik heb die mail een half uur later beantwoord. Heb daar niets meer van gehoord. Zaterdag nog maar een keer geprobeerd. Tot nu toe nog niets ontvangen.
Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
Geplaatst: 10.05.2010 - 21:55
door toppertje
Turbodesk schreef:Ik vind dat RICA heel erg slecht met mail omgaat. Ik heb op 28 april een mail gestuurd met de vraag of ze softwarematig de EGR dicht kunnen zetten en de vraag wat het gaat kosten. Afgelopen donderdag 6 mei heb ik een mail met een vraag van Roel terug gekregen. Of dat wel of niet in combinatie met een tuning gedaan moet worden. (zit dus al meer dan een week tussen) Ik heb die mail een half uur later beantwoord. Heb daar niets meer van gehoord. Zaterdag nog maar een keer geprobeerd. Tot nu toe nog niets ontvangen.
Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
van RICA weet ik dat je beter even kunt
bellen ipv. mailen.

Geplaatst: 10.05.2010 - 23:28
door Gast
Turbodesk schreef:Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik wist niet dat ze dat ook deden.
Geplaatst: 11.05.2010 - 09:34
door edraket
Turbodesk schreef:Ik vind dat RICA heel erg slecht met mail omgaat. Ik heb op 28 april een mail gestuurd met de vraag of ze softwarematig de EGR dicht kunnen zetten en de vraag wat het gaat kosten. Afgelopen donderdag 6 mei heb ik een mail met een vraag van Roel terug gekregen. Of dat wel of niet in combinatie met een tuning gedaan moet worden. (zit dus al meer dan een week tussen) Ik heb die mail een half uur later beantwoord. Heb daar niets meer van gehoord. Zaterdag nog maar een keer geprobeerd. Tot nu toe nog niets ontvangen.
Heb vanavond een mail gestuurd naar Garage Roelfsema in Tynaarlo. Deze zijn voor mij het dichtsbij. Zij staan ook op de site van RICA.
Ben benieuwd of ik daar wel reactie van krijg.
Gewoon even bellen, mailen werkt niet. Dat gemail heen en weer schiet ook bij sommige bedrijven niet zo op.
EGR dich kan alleen bij Rica in Wateringen of in Enkhuizen. Standaard Rica tuning kan bij alle Rica vestigingen.
Geplaatst: 11.05.2010 - 09:37
door Cygnus
Dat is sinds heel kort dan dat Roelfsema dealer is, onlangs gekeken op de site van Rica en toen was er geen dealer in de regio. Ben uiteindelijk bij Volvotech uitgekomen. Is even rijden maar van de korting kan er een leuk dagje uit van maken :razz:
Ik ga voor de E-power tuning van Rica om het verbruik te verlagen. Ze beloven ongeveer 10%. Ben benieuwd.
Overigens geen enkele klachten over de mailwisseling met Rica, snel en goed beantwoord.
Geplaatst: 11.05.2010 - 16:36
door Turbodesk
Net een mail terug gehad
Goedemiddag,
Het klopt dat we de egr softwarematig dicht kunnen zetten.
Dit kan in tynaarlo gebeuren.
En de kosten hiervoor zijn EUR45,-
M.v.g.
Henk Nijburg
tel.0592-530014
E-mail:
h.nijburg@autoroelfsema.nl
Daar wil ik het nog wel een keer voor proberen. Ik ga hem morgen maar even bellen voor een afspraak.
Geplaatst: 11.05.2010 - 16:48
door diesel01
Resumerend zeggen jullie dus, bij een diesel gewoon laten dicht zetten dmv software.
Geplaatst: 11.05.2010 - 18:07
door degids
Maar je zult dan toch ook je motormanagement moeten aanpassen? Zonder EGR functie krijg je veel zuurstofrijkere lucht bij de verbranding zonder de recirculatie van uitlaatgassen. Dan loopt je motor toch te arm?
Geplaatst: 11.05.2010 - 18:09
door edraket
Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
Geplaatst: 11.05.2010 - 18:15
door wim de jong
Geplaatst: 11.05.2010 - 18:47
door edraket
Ik zie het. Je hebt ze ook in latex en vinyl. Welke moet ik dan hebben die bestand zijn tegen remmen reiniger?
Geplaatst: 11.05.2010 - 19:27
door degids
edraket schreef:Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
Ja, maar ik heb sterk het idee dat voor de bovengenoemde 45 euro niet de fuelmapping aangepast wordt, maar alleen de klep uitgezet wordt.
Geplaatst: 11.05.2010 - 19:43
door Turbodesk
Ik heb een mail terug gestuurd met de vraag of dan ook het motormanagement word aangepast.
Geplaatst: 11.05.2010 - 21:20
door wim de jong
@edraket:
Neem natuurlijk niet de vinyl, die zijn van PVC.......kunstof.
Zelfs aceton lost dat al op....

De link die ik je gaf, en dan de onderste blauwe.....100% natuurrubber.
Kost je €41 per 1000 stuks........(dus je kan 500 keer de EGR schoonmaken)
Tip: Neem de medium, oof anders de large. Neem echt XL als je kolenschoppen hebt als handen, laat ze echt een beetje strak om je vingers zitten, dan heb je er ook nog lekker gevoel in. Ik heb ze altijd om als ik aan mijn auto pruts....nieuwe remblokjes, beurtje, handremkabel verwisselen.
Na afloop handschoentjes uit (neem ze licht gepoederd, krijg je ook niet van die klamme zweethandjes) en je handjes zijn nog lekker schoon.......licht handjes wassen......klaar!
ideaal
Geplaatst: 11.05.2010 - 22:22
door edraket
Turbodesk schreef:Ik heb een mail terug gestuurd met de vraag of dan ook het motormanagement word aangepast.
Wat bedoel je hiermee?
Geplaatst: 11.05.2010 - 22:23
door edraket
wim de jong schreef:@edraket:
Neem natuurlijk niet de vinyl, die zijn van PVC.......kunstof.
Zelfs aceton lost dat al op....

De link die ik je gaf, en dan de onderste blauwe.....100% natuurrubber.
Kost je €41 per 1000 stuks........(dus je kan 500 keer de EGR schoonmaken)
Tip: Neem de medium, oof anders de large. Neem echt XL als je kolenschoppen hebt als handen, laat ze echt een beetje strak om je vingers zitten, dan heb je er ook nog lekker gevoel in. Ik heb ze altijd om als ik aan mijn auto pruts....nieuwe remblokjes, beurtje, handremkabel verwisselen.
Na afloop handschoentjes uit (neem ze licht gepoederd, krijg je ook niet van die klamme zweethandjes) en je handjes zijn nog lekker schoon.......licht handjes wassen......klaar!
ideaal
Ik heb nu die witte latex dingen, maar die lossen werkelijk met elke vloeistof al op.
Geplaatst: 11.05.2010 - 22:39
door Gast
degids schreef:Maar je zult dan toch ook je motormanagement moeten aanpassen? Zonder EGR functie krijg je veel zuurstofrijkere lucht bij de verbranding zonder de recirculatie van uitlaatgassen. Dan loopt je motor toch te arm?
edraket schreef:Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
Wat zeggen jullie nu?
Dat dit niet kan voor € 45,- Is toch RICA? Zou toch raar zijn?
Trouwens, een te arme verbranding? Dat gaat er bij mij niet in.
Een betere verbranding door meer zuurstof en daardoor dus zuiniger.
Geplaatst: 11.05.2010 - 23:47
door degids
AlexV70 schreef:Trouwens, een te arme verbranding? Dat gaat er bij mij niet in.
Een betere verbranding door meer zuurstof en daardoor dus zuiniger.
Het hele plaatje moet kloppen. Verbeteren van 1 stukje van de puzzel lost de puzzel niet op, verstoort de puzzel alleen.
Met jouw theorie zou een mengsel nooit te arm ingesteld kunnen staan, je ontkent als het ware het concept dat een mengsel te arm kan zijn.

Geplaatst: 12.05.2010 - 08:04
door Turbodesk
edraket schreef:Turbodesk schreef:Ik heb een mail terug gestuurd met de vraag of dan ook het motormanagement word aangepast.
Wat bedoel je hiermee?
Er word hier gezegd dat alleen de klep dicht laten zetten niet goed is, dat er dan ook nog iets moet worden aangepast aan het motormanagement. Ik wil daar graag meer over weten.
Geplaatst: 12.05.2010 - 09:20
door Turbodesk
Ik heb net telefonisch contact gehad met dhr. Nijburg van Garage Roelfsema in Tynaarlo.
Hij heeft mij uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.
Ik moet eerst langskomen om de software van de ECU uit te lezen. Deze backup word opgestuurd naar RICA. En Rica past de software aan om de EGR klep dicht te zetten. Zodra de software is aangepast en terug is in Tynaarlo krijg ik een belletje om langs te komen en deze software weer terug te zetten in de ECU.
Hij heeft dit ook in zijn eigen V70 gedaan en heeft daar positieve ervaring mee. De auto gaat er echt niet anders van rijden. Volgens hem merk je er echt niets van. Het voordeel is alleen dat het inlaattraject schoon blijft (als je de EGR hebt schoongemaakt).
Ik ga dus volgende week even langs. Voor 45 euro wil ik dat wel proberen.