Pagina 4 van 4

Geplaatst: 10.08.2010 - 21:46
door sue266
Ik ben helemaal nieuw in dit forum maar ik wil me toch nog even mengen in dit debat over het wel en wee van de mistlampen/breed/verstralers.
Het valt mij op dat iedereen in deze discussie vergeet waar de volvo weg komt.........precies.........ZWEDEN. Nu ik al geruime tijd midden in Zweden woon en voor m´n werk vele kilometers door het bos op pad ben en het ´s avonds wat begint te schemeren............DAN snap je waarom deze extra verlichting vaak standaard op de volvo aanwezig was/is.
Ze schromen zich, hier in Zweden, er niet voor om er juist nog eens 2, 3, 4, 0f zelfs 5 extra verstalers erbij op te schroeven om zodoende een vorm van daglicht voor de auto te creéren. Let wel ik ben zeker van mening dat de extra verlichting, hoe absurt soms ook HIER menig leven heeft gered. De bossen zijn hier ´s nachts echt zo donker dat je eigenlijk niet zonder kan.....je ziet werkelijk te weinig met de standaart verlichting. Daar komt nog bij dat het diverse wild, wat je toch redelijk veel tegen komt, ruim van tevoren gezien word en ook hier scheelt dat dan weer een total loss of een mensen leven.

Dus resume, ik ben het met iedereen eens dat je in Nederland totaal geen nut voor extra lampen kunt bedenken maar hier in Zweden zijn ze onontbeerlijk.

Geplaatst: 11.08.2010 - 07:08
door MauritsvdT
Ik heb ze dan wel weinig aan (bijna nooit eigenlijk), maar ik vind een auto waar geen mistlampen in zitten maar een paar van die plastic kapjes er zo goedkoop uitzien.
En in de bossen/polder zie je net iets meer en hoef je ze ook niet uit te zetten als er een tegenligger aan komt dat i.t.t. grootlicht.

Dagrijverlichting hoeft van mij niet, ik heb mijn lampen altijd aan en daarbij brandt dan ook de achterkant tenminste.
Hoe vaak ik in schemerachtige omstandigheden zo'n (bijv.) Audi tegen kom met die leds maar aan de achterkant brandt niets, zet dan gewoon je verlichting aan.

Geplaatst: 16.08.2010 - 20:46
door Dennis C30
oplossing: niet meer standaard monteren maar in de optielijst opnemen.

Geplaatst: 16.08.2010 - 21:17
door bart simpson
er is geen plaats meer voor...

Geplaatst: 15.09.2010 - 15:59
door Boswachter
Ik gebruik mijn mistlampen als ik in het donker door een bos rijdt, ze geven breder licht dan mijn gewone halogeenlampen, en wilde zwijnen zie ik graag iets eerder.... verder gebruik ik ze niet, net zo min als grootlicht (daardoor blijft wild juist staan en is de kans op een aanrijding groter....)

Geplaatst: 15.09.2010 - 18:54
door Carlsson 900
sue266 schreef:[...]ik ben het met iedereen eens dat je in Nederland totaal geen nut voor extra lampen kunt bedenken[...]
En daar ben ik het dan ook weer mee eens, maar....
sommige bestuurders zien in de mistlampen "dagrij-verlichting".

Sommige autofabrieken zien ze zelfs als bermverlichting "speciaal".

Bij mijn C30 zitten ze er ook wel op, maar ik heb ze nóóit ingeschakeld,
de hoofdverlichting is n.l. Xenon en dan zijn de mistlampen compleet overbodig.

Geplaatst: 18.09.2010 - 10:49
door kvdb
OK, bijna bekeurd dan. Ik cruisde in mijn eerste auto (Golf MY90) petje op, lampies aan, boemboem uit de hoedenplank ... kit achter me en stoppen maar. Het bleef bij een waarschuwing.

Heb daarna eigenlijk nooit weer de behoefte gehad om in andere situaties dan mistige, mistlampen te voeren. Met xenon hebben ze ook 0 toegevoegde waarde, dus ik vind het voorstel van Volvo erg goed. Investeer het geld dat daarmee vrijkomt in gewoon goede verlichting ... ondanks dat die paar extra oogjes de auto net wat meer smoel geven. Het zal even wennen zijn.

Geplaatst: 18.09.2010 - 11:04
door jpwg001
Het voordeel van het ontbreken van mistlampen is dat ze niet als adaptieve bochtenverlichting gebruikt worden. Gaat er bij elke stuurbeweging zo'n kaarsje in de bumper branden. Ik vind dat er zo goedkoop uitzien!
Maar voor de sportievere/exclusievere look vind ik het wel mooier.

Geplaatst: 18.09.2010 - 11:23
door 945i
Dat vind ik nou ook, elke keer dat je zo'n Skoda oid. de hoek om ziet komen, denk je dat er een lamp stuk is. :blackeye:

Geplaatst: 18.09.2010 - 11:46
door kvdb
1 keer zo'n Octavia meegehad als vervangende auto. Was men net met dat fenomeen begonnen, maar ik wist van niks. Ik start de auto, zie 1 kaars branden in de weerspiegeling van de garage, doe m'n best om een knopje te zoeken om dat ding weer uit te doen ... en ben uiteindelijk maar naar binnen gegaan om te melden dat er iets met het barrel niet in orde was. Dit natuurlijk met het idee van een boete in mijn achterhoofd.

Daarna voelde ik mij wat onnozel.


[patser mode] Gelukkig heeft mijn Volvo dat niet nodig ... die heeft gewoon meesturende bi-xenon verlichting :D [/patser mode]