Geplaatst: 30.12.2010 - 23:10
Hmmm, dit klinkt wel erg naar de problemen die ik met mijn V50 (2.0D, Powershift) heb.
Sinds ongeveer de 60.000km heb ik regelmatig de melding "ROETFILTER VOL" op het display staan. In het begin zo ongeveer eens in de 20.000km, maar tussen 120 en 140dkm heb ik de melding (dacht ik) drie keer gehad.
Het gebeurt tot nu toe altijd nadat ik geruime tijd (minimaal een half uur) op ongeveer dezelfde snelheid (120-130km/u) heb gereden. Ik weet niet meer of het iedere keer was, maar mijn geheugen zegt me dat het vaak was dat op het moment dat ik het gas even los liet omdat er iets voor me gebeurde en daarna weer het gas in trapte, dat ik dan die melding kreeg.
Tot nu toe is het iedere keer ook vanzelf weer verdwenen. De laatste paar keer schakel ik de bak twee versnellingen terug en blaas 'm dan maar flink door. Genoeg blauwe rook achter me op zo'n moment.
Wat me verder opvalt is dat mijn auto buitensporig veel uit de uitlaat rookt, vooral als er opgetrokken wordt en als ik korte versnellingen doe (van 100 naar 105 bijvoorbeeld). Zeker in het donker kan ik dan de auto's achter me in een rookgordijn zetten.
Recentelijk krijg ik het idee dat het misschien iets met de turbo te maken heeft. Eigenlijk al sinds ik de auto heb valt het me op dat als ik 's ochtends de snelweg optrek dat er een gorgelend geluid uit het vooronder komt. Dat kan natuurlijk normaal zijn, maar meestal hoor ik mensen praten over 'fluiten' van een turbo, niet gorgelen
Daar is recent nog een verschijningsvorm bij gekomen: als ik rond de 120km/u een beetje gas bij geef (genoeg om te versnellen, niet zoveel dat de bak een kickdown doet) gaat het in onder de auto dusdanig trillen dat er iets mee gaat rammelen (hard genoeg dat mijn vriendin "wat is dat!?" uitriep). Een paar keer flink gas geven en dan houdt het tot nu toe weer op... Dit is tot nu toe 3-4x gebeurt.
Met het gerammel ben ik nog niet bij de dealer geweest (de 160.000km beurt duurt nog 10dkm) maar tot nu toe is er geen enkele foutcode opgedoken bij de dealer die het heeft kunnen verklaren.
Nu moet mijn auto toch met 180.000 er uit, dus zolang hij voorlopig door rijdt overleef ik het wel, maar normaal is het volgens mij niet.
Iemand met een idee?
Sinds ongeveer de 60.000km heb ik regelmatig de melding "ROETFILTER VOL" op het display staan. In het begin zo ongeveer eens in de 20.000km, maar tussen 120 en 140dkm heb ik de melding (dacht ik) drie keer gehad.
Het gebeurt tot nu toe altijd nadat ik geruime tijd (minimaal een half uur) op ongeveer dezelfde snelheid (120-130km/u) heb gereden. Ik weet niet meer of het iedere keer was, maar mijn geheugen zegt me dat het vaak was dat op het moment dat ik het gas even los liet omdat er iets voor me gebeurde en daarna weer het gas in trapte, dat ik dan die melding kreeg.
Tot nu toe is het iedere keer ook vanzelf weer verdwenen. De laatste paar keer schakel ik de bak twee versnellingen terug en blaas 'm dan maar flink door. Genoeg blauwe rook achter me op zo'n moment.
Wat me verder opvalt is dat mijn auto buitensporig veel uit de uitlaat rookt, vooral als er opgetrokken wordt en als ik korte versnellingen doe (van 100 naar 105 bijvoorbeeld). Zeker in het donker kan ik dan de auto's achter me in een rookgordijn zetten.
Recentelijk krijg ik het idee dat het misschien iets met de turbo te maken heeft. Eigenlijk al sinds ik de auto heb valt het me op dat als ik 's ochtends de snelweg optrek dat er een gorgelend geluid uit het vooronder komt. Dat kan natuurlijk normaal zijn, maar meestal hoor ik mensen praten over 'fluiten' van een turbo, niet gorgelen

Daar is recent nog een verschijningsvorm bij gekomen: als ik rond de 120km/u een beetje gas bij geef (genoeg om te versnellen, niet zoveel dat de bak een kickdown doet) gaat het in onder de auto dusdanig trillen dat er iets mee gaat rammelen (hard genoeg dat mijn vriendin "wat is dat!?" uitriep). Een paar keer flink gas geven en dan houdt het tot nu toe weer op... Dit is tot nu toe 3-4x gebeurt.
Met het gerammel ben ik nog niet bij de dealer geweest (de 160.000km beurt duurt nog 10dkm) maar tot nu toe is er geen enkele foutcode opgedoken bij de dealer die het heeft kunnen verklaren.
Nu moet mijn auto toch met 180.000 er uit, dus zolang hij voorlopig door rijdt overleef ik het wel, maar normaal is het volgens mij niet.
Iemand met een idee?