Pagina 4 van 4

Geplaatst: 30.12.2010 - 23:10
door arnoud
Hmmm, dit klinkt wel erg naar de problemen die ik met mijn V50 (2.0D, Powershift) heb.

Sinds ongeveer de 60.000km heb ik regelmatig de melding "ROETFILTER VOL" op het display staan. In het begin zo ongeveer eens in de 20.000km, maar tussen 120 en 140dkm heb ik de melding (dacht ik) drie keer gehad.

Het gebeurt tot nu toe altijd nadat ik geruime tijd (minimaal een half uur) op ongeveer dezelfde snelheid (120-130km/u) heb gereden. Ik weet niet meer of het iedere keer was, maar mijn geheugen zegt me dat het vaak was dat op het moment dat ik het gas even los liet omdat er iets voor me gebeurde en daarna weer het gas in trapte, dat ik dan die melding kreeg.

Tot nu toe is het iedere keer ook vanzelf weer verdwenen. De laatste paar keer schakel ik de bak twee versnellingen terug en blaas 'm dan maar flink door. Genoeg blauwe rook achter me op zo'n moment.

Wat me verder opvalt is dat mijn auto buitensporig veel uit de uitlaat rookt, vooral als er opgetrokken wordt en als ik korte versnellingen doe (van 100 naar 105 bijvoorbeeld). Zeker in het donker kan ik dan de auto's achter me in een rookgordijn zetten.

Recentelijk krijg ik het idee dat het misschien iets met de turbo te maken heeft. Eigenlijk al sinds ik de auto heb valt het me op dat als ik 's ochtends de snelweg optrek dat er een gorgelend geluid uit het vooronder komt. Dat kan natuurlijk normaal zijn, maar meestal hoor ik mensen praten over 'fluiten' van een turbo, niet gorgelen :-)

Daar is recent nog een verschijningsvorm bij gekomen: als ik rond de 120km/u een beetje gas bij geef (genoeg om te versnellen, niet zoveel dat de bak een kickdown doet) gaat het in onder de auto dusdanig trillen dat er iets mee gaat rammelen (hard genoeg dat mijn vriendin "wat is dat!?" uitriep). Een paar keer flink gas geven en dan houdt het tot nu toe weer op... Dit is tot nu toe 3-4x gebeurt.

Met het gerammel ben ik nog niet bij de dealer geweest (de 160.000km beurt duurt nog 10dkm) maar tot nu toe is er geen enkele foutcode opgedoken bij de dealer die het heeft kunnen verklaren.

Nu moet mijn auto toch met 180.000 er uit, dus zolang hij voorlopig door rijdt overleef ik het wel, maar normaal is het volgens mij niet.

Iemand met een idee?

Geplaatst: 31.12.2010 - 08:56
door toppertje
als je het idee hebt dat het je turbo is,laat hem dan eens een tijdje stationair
draaien.
bij een slechte turbo begint hij de walmen uit de uitlaat.
wat je zelf ook kunt doen is,even de buis vd turbo en voelen
of er speling op de as van het schoepenwiel zit.
maar met deze problemen verwacht ik dat je ook wel
vermogensverlies hebt?

Geplaatst: 31.12.2010 - 09:21
door arnoud
Dat is dan het gekke: daar merk ik helemaal niks van. Hij trekt nog prima...

Geplaatst: 31.12.2010 - 09:31
door toppertje
evt. zou het vastzitten van de verstelbare schoepen vh turbinewiel
de oorzaak kunnen zijn,maar ook dit gaat gepaard met
vermogensverlies.
alle slangen zitten nog goed vast?(intercooler-turbo)
hoe is het olieverbruik?

Geplaatst: 31.12.2010 - 09:42
door arnoud
Het olieverbruik is nagenoeg nul. Na 20.000km staat er nog genoeg op de stok dat de dealer nog nooit heeft geklaagd, en een lampje heb ik ook nog nooit zien branden.

Geplaatst: 31.12.2010 - 09:50
door Paul
Dat gerammel heb ik met een koude motor de eerste 10km, daarna over.
Heb jij het nog gevraagd in Beesd, dit voorval?

Geplaatst: 31.12.2010 - 11:16
door crackedtooth
toppertje schreef:als je het idee hebt dat het je turbo is,laat hem dan eens een tijdje stationair
draaien.
bij een slechte turbo begint hij de walmen uit de uitlaat.
geld alleen voor diesel neem ik aan?

Geplaatst: 31.12.2010 - 12:24
door arnoud
Paul schreef:Dat gerammel heb ik met een koude motor de eerste 10km, daarna over.
Heb jij het nog gevraagd in Beesd, dit voorval?
Koude motor resulteert wel in een rammelende motor, maar dat zie ik als normaal. Dit is altijd bij een motor die ruimschoots op bedrijfstemperatuur is. En het feit dat het niet op commando te reproduceren is maakt het zo goed als onmogelijk om aan de dealer te laten horen/voelen. Het filmpje wat ik er van gemaakt heb is ook niet meer dan wat gerammel op de achtergrond...

En nee, niet nagevraagd in Beesd, gezien mijn huidige kilometerstand leek het me meer opportuun om over de V60 te beginnen :-)

Geplaatst: 31.12.2010 - 12:37
door toppertje
crackedtooth schreef:
toppertje schreef:als je het idee hebt dat het je turbo is,laat hem dan eens een tijdje stationair
draaien.
bij een slechte turbo begint hij de walmen uit de uitlaat.
geld alleen voor diesel neem ik aan?
dit geld voor turbo-motoren in het algemeen
dus ook voor benzine-modellen.

Geplaatst: 31.12.2010 - 12:40
door diesel01
A31 8)

Geplaatst: 31.12.2010 - 16:56
door toppertje
diesel01 schreef:A31 8)
daar kun je idd een niet frisse turbo wel een handje helpen :lol:

Geplaatst: 15.08.2011 - 22:29
door liquid_force
Mod-edit: posting verwijderd met reclame voor eigen gewin, bij de volgende keer: Ban!

Geplaatst: 04.09.2011 - 10:16
door ajschot
V70/2.4D/2003 schreef: Zijn er, onder de meelezers, ook soortgelijke dieslervaringen bij motoren die NIET voorzien zijn van een roetfilter? Of moet het probleem echt gezocht worden in de franseslag dieselolie?

Tot slot uiteraard wel veel plezier gewenst en de hoop uitsprekende dat de V70 zich weer normaal gaat gedragen.
Hele late reactie maar met mijn V40 6 of 7 keer in Frankrijk geweest waarvan 5 bij de Pyreneen. Nooit problemen gehad met de brandstof! Ik tank altijd bij de goedkope tank bij centre commercials het is gewoon het goedkoppste. intermarché Carrefour en E.Leclerc V40 dus zonder roet filter....

Geplaatst: 04.09.2011 - 12:01
door PdJ
Zou het misshien te maken kunnen hebben met het steeds vaker en meer bijmengen van biodiesel bij de gewone diesel?
Iets wat bij de 'premium' (vpower, ultimate, etc.) voor zover ik weet nog niet gebeurt.