Distributieriem
-
- 7th Gear member
Verkeerd bezuinigen kan heel duur uitpakken op het laatst!
-
- 4th Gear member
Wat heb ik te maken met variabele nokkenassen? Als je de nieuwe riem er exact hetzelfde omheen legt als de oude zou het toch weer goed moeten gaan?Ramon&Ramon schreef:Dat is toch andere koek dan bij een Opeltje,denk om de variabele nokkenassen en de afstelling van de riemspanner,als het mis gaat,gaat het goed mis namelijk.
Volgens mij is de riemspanner hier toch ook een spanrol met automatische spanner?
Het gaat om een 140PK benzine.... ik dacht dat het alleen bij een D5 lastig is?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Ik ben benieuwd naar het antwoord op de vraag van Hans, omdat ik t.z.t. ook de riem zelf zou willen vervangen, als het even mogelijk is. Ik heb ervaring met het vervangen van de driemen van een 240, 360(da's niet eerlijk, die zijn gelijk!) en 480.
Ik ben altijd extreem precies als het op 'posities' aankomt. Het moet niet een beetje goed zijn, maar helemaal goed. Met logisch redeneren zou ik zeggen dat als alle posities gelijk blijven staan en na montage van een nieuwe riem nog steeds gelijk zijn, en ook na een paar slagen nog gelijk zijn, dit wel goed moet gaan. Als de riemspanner ook nog eens automatisch is, is dat helemaal mooi.
Dus, ben benieuwd:)
Ik ben altijd extreem precies als het op 'posities' aankomt. Het moet niet een beetje goed zijn, maar helemaal goed. Met logisch redeneren zou ik zeggen dat als alle posities gelijk blijven staan en na montage van een nieuwe riem nog steeds gelijk zijn, en ook na een paar slagen nog gelijk zijn, dit wel goed moet gaan. Als de riemspanner ook nog eens automatisch is, is dat helemaal mooi.
Dus, ben benieuwd:)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 7th Gear member
HansEindhovenV70 schreef:Wat heb ik te maken met variabele nokkenassen? Als je de nieuwe riem er exact hetzelfde omheen legt als de oude zou het toch weer goed moeten gaan?Ramon&Ramon schreef:Dat is toch andere koek dan bij een Opeltje,denk om de variabele nokkenassen en de afstelling van de riemspanner,als het mis gaat,gaat het goed mis namelijk.
Volgens mij is de riemspanner hier toch ook een spanrol met automatische spanner?
Tuurlijk,zo moet je het doen,als de vorige monteur een foutje heeft gemaakt,maak jij nu dus dezelfde,zo simpel is het..
-
- 4th Gear member
Bij mijn auto zit uiteraard nog de originele riem op, dus dat zal wel meevallen. Ik neem aan dat er ook makeringen opstaan en dat je met pennen de zaak vast kunt zetten?
Zijn er verder dan nog zinvolle tips Ramon?
(Het vorige antwoord van je word niemand wijzer van)
Zijn er verder dan nog zinvolle tips Ramon?
(Het vorige antwoord van je word niemand wijzer van)
-
- 7th Gear member
met pennen vast zetten kan niet,er staan merktekens op de tandwielen,zowel boven als onder..
het belangrijkste is de riemspanner,die moet je de goeie kant opdraaien,anders loopt je motor in de soep.
En je hebt een variabele nokkenas,daar moet je ook op letten.
Al met al een anderhalf uur werk,als je het laat doen,ben je ongeveer 275 euro kwijt..
het belangrijkste is de riemspanner,die moet je de goeie kant opdraaien,anders loopt je motor in de soep.
En je hebt een variabele nokkenas,daar moet je ook op letten.
Al met al een anderhalf uur werk,als je het laat doen,ben je ongeveer 275 euro kwijt..
- Thijs
- 7th Gear member
Maar nu ga je ervan uit dat de vorige monteur fouten heeft gemaakt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Helemaal als de auto nu probleemloos draait..Ramon&Ramon schreef:HansEindhovenV70 schreef:Wat heb ik te maken met variabele nokkenassen? Als je de nieuwe riem er exact hetzelfde omheen legt als de oude zou het toch weer goed moeten gaan?Ramon&Ramon schreef:Dat is toch andere koek dan bij een Opeltje,denk om de variabele nokkenassen en de afstelling van de riemspanner,als het mis gaat,gaat het goed mis namelijk.
Tuurlijk,zo moet je het doen,als de vorige monteur een foutje heeft gemaakt,maak jij nu dus dezelfde,zo simpel is het..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
Tarman T schreef:Maar nu ga je ervan uit dat de vorige monteur fouten heeft gemaakt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Helemaal als de auto nu probleemloos draait..[/quotRamon&Ramon schreef:HansEindhovenV70 schreef: Wat heb ik te maken met variabele nokkenassen? Als je de nieuwe riem er exact hetzelfde omheen legt als de oude zou het toch weer goed moeten gaan?
Een tandje verkeerd merkt een leek niet...
-
- 4th Gear member
Klopt, bij mijn auto zal dat niet het geval zijn, de originele riem zit er nog op! De auto is van oktober 2002 en heeft nu 110 dkm gereden, dus ik wacht nog een jaartje met vervangen, wil wel wat ruimer binnen de 10 jaar zitten.
Ik ben zelf erg secuur en als je een tandje verkeer zou zitten zie je dat als je met de hand de krukas ronddraait en de marks daarna niet meer goed staan, kwestie van controleren. Ik wil ik ook de rollen vervangen. Als ik het zelf doe weet ik ook zeker dat dit daadwerkelijk gedaan is en dat het niet alleen op de rekening staat...
Het enige waar ik nog even mee zit is iets mbt een trillingsdemper dat ik zie een boek. Daarvoor schijnt een door Volvo voorgeschreven blokkeergereedschap te zijn met nummer 999 5433.
Ramon: Heb jij enig idee wat dit inhoud?
Ik ben zelf erg secuur en als je een tandje verkeer zou zitten zie je dat als je met de hand de krukas ronddraait en de marks daarna niet meer goed staan, kwestie van controleren. Ik wil ik ook de rollen vervangen. Als ik het zelf doe weet ik ook zeker dat dit daadwerkelijk gedaan is en dat het niet alleen op de rekening staat...

Het enige waar ik nog even mee zit is iets mbt een trillingsdemper dat ik zie een boek. Daarvoor schijnt een door Volvo voorgeschreven blokkeergereedschap te zijn met nummer 999 5433.
-
- 7th Gear member
HansEindhovenV70 schreef:Klopt, bij mijn auto zal dat niet het geval zijn, de originele riem zit er nog op! De auto is van oktober 2002 en heeft nu 110 dkm gereden, dus ik wacht nog een jaartje met vervangen, wil wel wat ruimer binnen de 10 jaar zitten.
Het enige waar ik nog even mee zit is iets mbt een trillingsdemper dat ik zie een boek. Daarvoor schijnt een door Volvo voorgeschreven blokkeergereedschap te zijn met nummer 999 5433
Ik zou eerst maar is kijken hoe de riem er uitziet,alvorens een jaar te wachten,het wordt al link na 9 jaar.
ze breken ook veel eerder vaak,en dan ben je verder van huis.
-
- 6th Gear member
Iets met een plaat en hoofd... :roll:
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 7th Gear member
Die heb je niet nodig!de poelie hoeft er niet af,er zit een plaatje achter de poelie,deze kun je verwijderen en dan de riem er tussen door monteren.
-
- 4th Gear member
Waar zit dat plaatje? aan de onderkant van de krukas?
Met poelie er af gaat het makkelijker, maar let op de centrale bout kan wel heel er vast zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 4th Gear member
Waarom zou je die poelie eraf halen? (als je de riem er zonder deze te verwijderen ook tussendoor krijgt?)
-
- 4th Gear member
Ramon: Kun jij aangeven waar het klepje zou moeten zitten? Of heb je mogelijk een foto?
-
- 7th Gear member
Aan de rechterzijde achter de poelie,zit met paar boutjes,sleuteltje 10 vast.
-
- 4th Gear member
Oke, thanx en dat is goed te bereiken?
Ik begrijp niet zo goed waarom ze het dan in een officiele beschrijving hebben over het verwijderen van de trillingsdemper en dat je daarvoor het blokkeergereedschap nodig hebt...
Ik begrijp niet zo goed waarom ze het dan in een officiele beschrijving hebben over het verwijderen van de trillingsdemper en dat je daarvoor het blokkeergereedschap nodig hebt...
In mijn geval om de krukaskering te vervangen.HansEindhovenV70 schreef:Waarom zou je die poelie eraf halen? (als je de riem er zonder deze te verwijderen ook tussendoor krijgt?)
- wtr_s60
- 4th Gear member
Onlangs vroeg ik aan mijn dealer (officieel Volvo) wanneer mijn distributieriem moest vervangen worden. Ze zeiden bij 180.000km. (2.4D 163PK 6-bak van 09/2006, MY2007). Heb 't nogmaals gevraagd dan en opnieuw bevestigden ze 180.000km.
M'n auto heeft nu rond de 144.000km.
Misschien ben ik wel wat paranoïde maar is dit wel niet héél erg laat ?
M'n auto heeft nu rond de 144.000km.
Misschien ben ik wel wat paranoïde maar is dit wel niet héél erg laat ?