Pagina 4 van 9
Geplaatst: 06.10.2010 - 10:38
door V70/2.4D/2003
Door de slechte verbranding in de cylinders (kennelijk een te rijk mengsel) blijven er verbrandingsresten achter in de vorm van koolaanslag op de kleppen en zittingen. Dat moet er uit en dat kan door een juiste verbranding en hitte. En dat bedoelde ik met "de longen los".
De toevoeging van een beetje diesel zorgt voor wat extra smering. Diesel is vet en zal dus wat extra smeren. Wel met mate want bij een teveel aan diesel leg je een giga rookgordijn achter de auto.
Het werkgebied van de motor is gelegen tussen de 2500 en 5200 omw/min. Om de kracht van de motor optimaal te gebruiken blijf je tijdens het rijden en op- en terugschakelen binnen dat gebied. (Aldus onderwezen tijdens rijopleidingen van het vroegere politie verkeersinstituut.)
Bij het opschakelen zal de motor 1000 tot 1500 toeren zakken dus: Doortrekken tot 4500 toeren en dan opschakelen. (

volledig in strijd met het zogenaamde nieuwe rijden maar het is echt beter voor de motor, blijft hij lekker soepel)
Een lange rit, waarbij fatsoenlijk op toeren gereden gaat worden, zal op den duur zoveel warmte geven dat alle troep los zal branden en via de uitlaat de machinekamer verlaten.
En veel zuiniger dan 1:10 zal hij echt niet gaan worden.
Voor de meelezende experts onder ons: Kan het ook zijn dat het gebruik van ongeloode benzine debet is aan de motorsymptomen van Leandres zijn 740?
Geplaatst: 06.10.2010 - 10:49
door Leandres
Hartelijk dank voor de heldere uitleg.
Vermoedelijk een te rijk mengsel inderdaad, echter kan ik dit niet bevestigen noch ontkennen.
De auto aldus naar de Volvo dealer geweest en deze geeft aan de auto volgens het boekje te hebben afgesteld en het vooralsnog niet (veel) beter krijgen.
In hoeverre heeft het 'schoon rijden' zin als de afstelling niet goed is?
1:9,35 is niet heel slecht, maar ook niet wat ik had gehoopt.
Geplaatst: 06.10.2010 - 10:57
door 945i
Als die garage er een ervaren monteur op heeft gezet (niet iedereen kan dat..), mag je er vanuit gaan dat de afstelling zo goed als mogelijk is gedaan. Dan heeft "schoonrijden" dus alle zin...
Geplaatst: 06.10.2010 - 11:13
door Leandres
Geplaatst: 06.10.2010 - 11:39
door V70/2.4D/2003
Tja, geen ervaring mee. Iemand?
Geplaatst: 06.10.2010 - 11:59
door 945i
Tja, is leuk voor de omzet (heb veel flesjes Wynns verkocht)

en doet ook wel wat.
http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/37/probleem-oplosser
Als je dit product neemt, zit daar gewoon voor het grootste deel Kerosine in..
http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x ... =1&bId=613
Maar zelf denk ik dat diesel goedkoper is..

Geplaatst: 06.10.2010 - 12:13
door kvdb
@945i daar zit wel wat in.
Zomaar wat gedachtes;
Rook bij vollast = aanzuigen van valse lucht? 't beestje heeft even stilgestaan, wellicht dat er wat slangenmateriaal poreus is geworden. Dan zou de verbranding door teveel lucht te arm komen te staan.
Waarom stinkt hij dan naar benzine; lekke brandstofleiding of pakking oid ... namelijk ook oud en poreus ...?
Nogmaals, ik ben geen technicus maar wellicht heb je er wat aan. Misschien handig om dit nog eens na te lopen.
Geplaatst: 06.10.2010 - 13:53
door EVV
Lijkt me meer dat hij te rijk loopt: (zwarte)rook=roet=onverbrande brandstof. Dat ruik je ook, onverbrande benzine uit de uitlaat, plus een hoog verbruik.
Hoe is de staat van je luchtinlaat, luchtfilter nog schoon? Choke komt ook helemaal terug?
Geplaatst: 06.10.2010 - 13:54
door ruuds70
kvdb schreef:
Andersom zou ik het niet doen, benzine in een dieselauto stoppen. Gaat niet goed.
Wordt volgens mij toch best wel gedaan tijdens lage temperaturen om het paraferen van de diesel tegen te gaan. (ook in een bepaalde verhouding natuurlijk)
Andersom heb ik ook nog nooit gehoord, terwijl ik me wel kan voorstellen dat het enig smerend gevolg of nut kan hebben. Maar of het zal reinigen? Lijkt er gevoelsmatig meer op dat het zou verstoppen.
Geplaatst: 06.10.2010 - 14:18
door V70/2.4D/2003
Off topic:
ruuds70, vanwege de enrome hoge inspuitdruk bij de common rails en TDI's is het niet echt aan te bevelen. Het hele zaakje kan kaopt gaan.
Geplaatst: 06.10.2010 - 15:59
door ruuds70
V70/2.4D/2003 schreef:Off topic:
ruuds70, vanwege de enrome hoge inspuitdruk bij de common rails en TDI's is het niet echt aan te bevelen. Het hele zaakje kan kaopt gaan.
Off Topic, Zou inderdaad zomaar kunnen ja, met die hoge inspuitdruk e.d. Leef helemaal mee met de of in de tijd van het onderwerp van dit topic. Sorry

Geplaatst: 06.10.2010 - 18:45
door Leandres
Morgen en overmorgen ga ik de auto weer meenemen naar mijn werk. Dan rijdt ik 100km per dag, daarna doen we weer eens een volle tank om te meten wat het verbruik is.
Heeft iemand ook enig idee of er ergens een olie temperatuur sensor aan te sluiten is? - Ik zou het prettig vinden op het dashboard de olie temperatuur in de gaten te kunnen houden.
Geplaatst: 07.10.2010 - 07:48
door Ziko
Ja dat kan, hier zijn originele Volvo meters voor.
Deze zijn alleen redelijk zeldzaam...
Geplaatst: 07.10.2010 - 07:58
door V480-S60
Ik zou zeggen: Kom eens langs op de VKB (30 en 31 oktober) in Utrecht.
Mogelijk kan je daar de bewuste metertjes scoren. Er is vaak een behoorlijke keuze.
Kan je je meteen netjes voorstellen bij de stand en een paar stickers scoren

Geplaatst: 07.10.2010 - 11:50
door Leandres
Ziko schreef:Ja dat kan, hier zijn originele Volvo meters voor.
Deze zijn alleen redelijk zeldzaam...
Ik hoef niet perse originele Volvo meters.
Heeft iemand een foto van waar de sensor aangesloten dient te worden? Of een nauwkeurige plek omschrijving?
Geplaatst: 09.10.2010 - 16:56
door Leandres
niemand?
Geplaatst: 09.10.2010 - 23:18
door jgvdv
meestal in het carter word een plug gezet.... mocht je trouwens nog onderdelen zoeken

ik doe veel sloopwerk aan volvos.
Geplaatst: 10.10.2010 - 09:50
door Leandres
Enig idee waar ik zo'n plug (met sensor?) kan vinden?
Geplaatst: 10.10.2010 - 10:18
door V70/2.4D/2003
Dealer, specialist, Brezan of.....
jgvdv, als ik hem tenminste goed begrijp

Geplaatst: 11.10.2010 - 19:12
door Leandres
Zojuist weer even getankt.
1 op 8,4
Moet zeggen dat hierbij ook wat meer stukken rond de 150/160 km/h zaten en wat meer stadsverkeer. Maar goed, desalniettemin nog steeds een, mijn inziens, waardeloos verbruik.
Vreemd is ook dat de brandstof meter vlak tegen het rode gebied stond en er 'slechts' 42 liter brandstof in ging. De inhoud van de brandstof tank is 54L toch??
Als dat zo is dan is het reserve gebied 12L ??
De auto dieselt ook steeds vaker na, ook weer zoiets.
Baal hier echt enorm van.