Pagina 4 van 9

Geplaatst: 08.11.2007 - 17:40
door NOS
Met sneller wordt in dit geval bedoelt: de motor loopt/draait 1500 toeren meer.

Geplaatst: 08.11.2007 - 17:45
door JJDD
uuuuh, nu snap ik er nog minder van .... ik dacht altijd dat , om te vergelijken, je het aantal NM bij eenzelfde hoeveelheid toeren diende te vergelijken, en dat natuurlijk bij verschillende toerentallen.

Geplaatst: 08.11.2007 - 17:46
door bart simpson
Sorry voor mijn incompleetheid, een 140pk geeft 220Nm bij 3500 t/min en 140pk bij 4.500 t/min, een 170pk geeft 230Nm bij 4.500 t/min en 170pk bij 6.000 t/min.

Geplaatst: 08.11.2007 - 17:52
door JJDD
Ja, nu valt het kwartje! Lijkt er inderdaad op dat de 170 de kracht alleen wat langer volhoud (dus bij hogere toeren). Absoluut gezien inderdaad minimaal verschil.

Geplaatst: 08.11.2007 - 18:00
door bart simpson
Als trekauto voldoet een 140pk beter dan een 170pk, qua aantallen is de 170pk in Europa zelfs verwaarloosbaar tov de 140pk

Geplaatst: 08.11.2007 - 20:11
door Carfreak
Kijk, dat zijn de berichten! :wink:

Even verder op het chippen, klopt het dat je euro 98 moet gaan tanken wanneer je auto gechipt is? Of is dat een fabeltje?

Geplaatst: 08.11.2007 - 20:13
door bart simpson
Ik ken 98 octaan eigenlijk alleen voor relatief hoog belaste motoren zoals in de V40 T4 of de V70R van 300pk

Geplaatst: 08.11.2007 - 20:33
door Carfreak
ow, ok. M'n zwager zei dat. Leek me al een beetje vreemd aangezien het in beginsel om hetzelfde blok gaat.
Thanx

Geplaatst: 08.11.2007 - 23:10
door Volvolof
De 140pk (van na 2000) is gewoon een begrensde 170pk.
Tot ongeveer 4000 toeren is er helemaal geen verschil, tussen 4000 en 4500 een klein beetje en daarboven gaat de 170pk lekker door, terwijl de 140pk gelijk blijft in vermogen. (tussen 4500 en 6000 toeren vrijwel constant 140pk beschikbaar)
beide motoren gaan door tot 6800 toeren.
(best leuk: in 3 heeft de 140pk max vermogen al bij 110km/u, maar trekt daarna nog gewoon door tot 165)

Waarom voelt de 170pk dan toch sneller aan: die heeft een andere versnellingsbak waardoor de motor meer toeren draait, vooral in 3,4,5.
Dus: de 170pk versie is wel een iets betere caravan trekker.

Probleem met chippen tov de originele 170pk is dat je geen andere versnellingsbak krijgt, waardoor een gechipte 140pk in de praktijk toch niet zo snel zal zijn als een originele 170pk.

Dit geldt niet voor de automaat: die is wel voor beide motoren hetzelfde, maar wellicht met iets anders geprogrammeerde software.

Dus chippen heeft aleen zin als je regelmatig boven de 4500 toeren komt, anders heb je er niets aan.

Geplaatst: 09.11.2007 - 08:46
door Romeo-Lima
Dat de 140 pk en 170 pk (originele versie) hetzelfde motorblok hebben dat is ook te lezen in de folder met specs van Volvo.
Over de versnellingsbak kan ik niks vinden. Staat alleen algemeen beschreven.

Kan iemand die beschikt over VADIS eens kijken wat de daadwerkelijke verschillen zijn tussen deze twee handgeschakelde versnellingsbakken?

De wagens waren toch, m.u.v. de chip, technisch hetzelfde?
Dit is weer een nieuwe invalshoek!

Geplaatst: 09.11.2007 - 11:19
door bmwr1150rs
Hallo forum leden,
Ik ben in het bezit van een V70 sport edition van juni 2007. Volgens de folder krijg ik 140pk/4500 en 220nm/3300 toeren. Hebben jullie het dan over dezelfde motor. Regelmatig lees ik over 220nm/3750 toeren/min

Welk verschil zit er dan in het huidige managementsyteem.

V70TJA

Geplaatst: 09.11.2007 - 11:34
door bart simpson
bmwr1150rs schreef:Hallo forum leden,
Ik ben in het bezit van een V70 sport edition van juni 2007. Volgens de folder krijg ik 140pk/4500 en 220nm/3300 toeren. Hebben jullie het dan over dezelfde motor. Regelmatig lees ik over 220nm/3750 toeren/min
Welk verschil zit er dan in het huidige managementsyteem.
Je hebt gelijk, ik had het over die van 2000 /2004, mogelijk is vanwege emissietechnische redenen een verdere aanpassing gemaakt in het motormanagementsysteem, de 2007 170pk 2.4 heeft dan nog maar "slechts" 225Nm beschikbaar bij 4500 t/min

van 140 naar 170 pk

Geplaatst: 09.11.2007 - 15:09
door my first volvo
Hierbij de ratio"s.

TRANSMISSIE
5- of 6-speed handgeschakelde versnellingsbak M56L M56H

Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 3,07 3,39
2e 1,77 1,91
3e 1,19 1,19
4e 0,87 0,87
5e 0,70 0,70
6e - - - - -
achteruit 2,99 3,30

Alleen versnelling 1 en 2 zijn anders.

Geplaatst: 09.11.2007 - 16:05
door Carfreak
En daar pak je dus waarschijnlijk die sec. van 0-100?

pk en koppel

Geplaatst: 09.11.2007 - 16:59
door bmwr1150rs
bart simpson schreef:
bmwr1150rs schreef:Hallo forum leden,
Ik ben in het bezit van een V70 sport edition van juni 2007. Volgens de folder krijg ik 140pk/4500 en 220nm/3300 toeren. Hebben jullie het dan over dezelfde motor. Regelmatig lees ik over 220nm/3750 toeren/min
Welk verschil zit er dan in het huidige managementsyteem.
Je hebt gelijk, ik had het over die van 2000 /2004, mogelijk is vanwege emissietechnische redenen een verdere aanpassing gemaakt in het motormanagementsysteem, de 2007 170pk 2.4 heeft dan nog maar "slechts" 225Nm beschikbaar bij 4500 t/min
Dan is het verschil tussen de 170 en de 140 wel heel klein geworden

Geplaatst: 09.11.2007 - 18:22
door Carfreak
Waarom dan idd nog voor de 170pk gaan? Wanneer je zakelijk rijdt is het interessanter om een 140pk te laten chippen ivm bijtelling.

Geplaatst: 09.11.2007 - 19:53
door Romeo-Lima
Leuke topic trouwens, waardevolle antwoorden worden er gegeven, waarvoor dank aan iedereen.

Kijk eens naar de specs. die ik hier heb gevonden. Kijk op bladzijde 5 http://www.ngv-holland.nl/docs/pdfs/v70spec.pdf

Inderdaad zijn de curve's gelijk, tot aan 4500 tpm. gaan ze strak hetzelfde.

De winst bij een naar 170 pk gechipte 140 pk-er, pak je dus alléén boven de 4500 tpm.
Omdat voor een deel het verschil ook voortkomt uit de andere overbrengingen in de 1e en 2e versnelling van de originele 170 pk versie, is het nagenoeg zinloos een 140pk wagen om te chippen.
Tenzij je de versnellingsbak ook zou veranderen, maar dat gaat niet zo heel makkelijk.

Ik ga nu twijfelen of ik het nog wel ga doen...

Geplaatst: 09.11.2007 - 19:59
door bart simpson
Deze keer is de topic ook zonder meer on topic gebleven, de essentie is idd duidelijk, chippen voegt voor relatief veel geld slechts weinig toe

Geplaatst: 09.11.2007 - 20:01
door Romeo-Lima
Inderdaad.
Kan je beter voor het geld iets anders leuks voor je V70 kopen.

Suggesties?

Geplaatst: 09.11.2007 - 20:02
door bart simpson
een setje mooi lichtmetaal