Pagina 4 van 4

Geplaatst: 29.10.2010 - 23:16
door 945i
Dat is wel een goeie ontwikkeling, al denk ik niet dat fabrikanten staan te dringen om updates snel vrij te geven ;)

Geplaatst: 29.10.2010 - 23:27
door Oceanracer
En als ze er net zo veel (of meer) voor vragen dan wat je bij de dealer zou moeten betalen, zal er weinig animo zijn.

Geplaatst: 30.10.2010 - 00:47
door gsx750r
AlexV70 schreef: De Euro 5-wetgeving verplicht namelijk autofabrikanten de updates ook buiten de eigen merkorganisatie beschikbaar te stellen.
Ik denk toch niet dat in dit geval onder een software update óók de software is begrepen die nodig is om evt. opties achteraf te installeren zoals bijv. cruise-control, mistlampen, automatische doorlock e.d.

De software waar men in het het kader van de EURO-5 wetgeving op doelt heeft te maken met de emissie-eisen en zal derhalve alleen handelen over de software die met het motormanagement en rechtstreeks daarbij betrokken zaken te maken heeft !

Rob

Geplaatst: 30.10.2010 - 08:50
door V70 T5 assen
Toch jammer welke kant dit op rolt , toen canbus werd ingevoerd gingen alle fabrikanten er prat op dat dit voor de klanten geweldig was snelle diagnose van storingen dus minder arbeidstijd en een lichtere wagen ivm efficiënte bekabeling dus brandstof besparing.
Als je nu zo her en der leest wat er nog aan foute diagnose,s gesteld word en dat we het "normaal" vinden dat als je een trekhaak monteert ook even langs de dealer moet voor wat software waar je ook nog flink voor in de buidel mag tasten .
Tja een win win situatie voor alle merken , dat gaan ze niet gauw los laten denk ik.

Geplaatst: 30.10.2010 - 10:10
door Gast
gsx750r schreef:De software waar men in het het kader van de EURO-5 wetgeving op doelt heeft te maken met de emissie-eisen en zal derhalve alleen handelen over de software die met het motormanagement en rechtstreeks daarbij betrokken zaken te maken heeft !
Rob
Dat vraag ik mij af, krijg je de nieuwste software en moet je toch nog weer naar een merkdealer omdat ze bijvoorbeeld het deel voor de versnellingsbak hebben weggelaten? In Amerika werkt dit namelijk ook niet zo.
De vraag is natuurlijk wat die onafhanklijke garage moet gaan betalen voor de software, meer of minder als de dealer?

Eventuele bijzondere opties achteraf installeren, zou misschien aan de dealer kunnen worden voorbehouden.

Geplaatst: 30.10.2010 - 13:32
door gsx750r
AlexV70 schreef:
gsx750r schreef:De software waar men in het het kader van de EURO-5 wetgeving op doelt heeft te maken met de emissie-eisen en zal derhalve alleen handelen over de software die met het motormanagement en rechtstreeks daarbij betrokken zaken te maken heeft !
Rob
Dat vraag ik mij af, krijg je de nieuwste software en moet je toch nog weer naar een merkdealer omdat ze bijvoorbeeld het deel voor de versnellingsbak hebben weggelaten? In Amerika werkt dit namelijk ook niet zo.
De vraag is natuurlijk wat die onafhanklijke garage moet gaan betalen voor de software, meer of minder als de dealer?

Eventuele bijzondere opties achteraf installeren, zou misschien aan de dealer kunnen worden voorbehouden.
Ik schreef: ".......de software die met het motormanagement en rechtstreeks daarbij betrokken zaken te maken heeft !"

M.a.w. indien er een software update is die het motormanagement betreft en in dat specifieke geval óók de software voor bijv. de automatische versnellingsbak dient te worden ge-update, dan zijn dat dus 2 updates die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn ! Als men een deel 'weglaat' is er daarom sprake van een wanprestatie !

En v.w.b. jouw vraag: "De vraag is natuurlijk wat die onafhankelijke garage moet gaan betalen voor de software, meer of minder als de dealer?"

De vraag stellen is hem beantwoorden ! :P

Rob

Geplaatst: 30.10.2010 - 18:18
door Gast
gsx750r schreef:De vraag stellen is hem beantwoorden ! :P

Rob
Ik voel ook waar het heen gaat....... :P