Pagina 4 van 5

Geplaatst: 26.10.2010 - 20:34
door Rudyvg
En over de S60: heb bij de introductie een halve dag op circuit Lelystad gereden waarbij alle foefjes konden worden uitgeprobeerd: echt fantastisch!

Qua motoren (toen bijna alle motoren met en zonder gt geprobeerd) De D3 zou ook mijn voorkeur hebben, zeker met geartronic. D5 was natuurlijk een stuk dynamischer, maar de D3 met gt is echt lekker cruisen.

Geplaatst: 26.10.2010 - 20:35
door Rudyvg
Maar ben het overigens wel eens over de binnenmaten, die vallen nog steeds tegen. En de kofferbak houdt ook niet over, met daarbij die ouderwetse beugels..

Geplaatst: 26.10.2010 - 20:51
door 1993SAAB900
jds schreef:... Ik heb nog steeds de indruk dat Volvo's hoofdzakelijk voor de USA met mooi geplaveide wegen gemaakt zijn en dat de rest van de wereld dit dan zo maar moet aanvaarden...
Mooi geplaveide wegen? Ik heb drie jaar in Philadelphia gewoond; wegen in de Philly area zitten vol met potholes. Heb er zelfs een bijna nieuwe band lek gereden. Zelfde voor New York, Washington en andere grote steden. Eea komt door de grote temperatuurverschillen in zomer en winter en verkeersdichtheid, maar toch. In gebieden waar de verkeersdichtheid minder is en temperatuurverschillen tussen zomer en winter kleiner zijn zijn de wegen wel "geplaveider", vergelijkbaar met Nederland. Wellicht dat de Volvo's voor de mooi geplaveide wegen in Scandinavi"e zijn gemaakt :D

Geplaatst: 26.10.2010 - 21:28
door Fulaks
jds schreef:Eigenaardig, ik heb dezelfde wagen getest en vond de motor toch niet zo stil, of eigenlijk had ik hem stiller verwacht (na het rijden met de concurrentie) , rammels heb ik niet gehoord, het stuur was inderdaad zeer licht (maar een Audi stuurt minstens even licht), wat ik wel aangenaam vind. Qua vering idem, zoals reeds beschreven. Vond wel dat de wagen onderin bij lage toerentallen inhield. Qua geluidsisolatie is er vooruitgang tov de P2 generatie, maar de concurentie is daar ook in geevolueerd en meer.
Besluit: ik had meer evolutie van de nieuwe S60 D3 verwacht.
Mijn referentiebasis is een vrij recente V70, maar toch alweer bijna drie jaar oud, zie onderschrift.

Tegenover de V70 is het geluidsniveau erg vergelijkbaar, maar inderdaad minder stil dan sommige concurrenten. Wat betreft de rammels : de auto had een hoop rommel op de achterbank liggen, maar het leek vanuit de voordeuren te komen, evenwel zonder definitief oordeel en het was op een slechte kasseistrook. Het licht stuur vond ik niet onaangenaam, maar viel gewoon op met de V70 als referentie, is trouwens iets wat erg snel went. Inhouden van de motor bij lage toerentallen kan ik absoluut niet bevestigen, integendeel, vanaf 1500 t/min volop power, de turbo spoelt ook snel op had ik de indruk.

De sportiefste Volvo ooit ga ik absuluut niet beamen, ik denk dat die eer voor de echte R's is weggelegd. En naughty al helemaal niet. Als ik de berichtgeving lees pikken alle journalisten daarop in, een kwart van het artikel gaat over dat gelul. Ik vrees echt dat die campagne zich wat tegen Volvo heeft gekeerd.

Geplaatst: 26.10.2010 - 21:45
door Fulaks
Rudyvg schreef:Qua motoren (toen bijna alle motoren met en zonder gt geprobeerd) De D3 zou ook mijn voorkeur hebben, zeker met geartronic. D5 was natuurlijk een stuk dynamischer, maar de D3 met gt is echt lekker cruisen.
Je moet dringend eens een nieuwe BMW 520d proberen met de ZF achttrapsautomaat. Dan ga je die Aisin-Warner GT echt wel in een ander perspectief zien. Daarom is de GT niet per sé slecht, maar de concurrentie heeft niet stil gezeten. Wat ZF nu biedt is gewoon vele malen beter.

Een GT schakelt zeker niet beter dan wat ik zelf met de hand kan. Van die ZF durf ik dat niet beweren. Zo zacht, zo juist, zo lineair. Ach, kon Volvo maar zo'n bak leveren... (want ik wil helemaal geen BMW). Tot zolang kies ik dus met overtuiging voor een handbak, al ben ik dat zelf schakelen in druk stadsverkeer best wel beu.

Geplaatst: 26.10.2010 - 22:13
door 945i
Motorisch/bakken is er niets beters te krijgen op het moment dan dat wat BMW momenteel in het programma heeft.

Geplaatst: 27.10.2010 - 08:51
door Rudyvg
Dat geloof ik allemaal best maar persoonlijk (altijd handbak gereden) vond ik de gt best lekker rijden. De powershift zal wel weer een verbetering zijn. Bij onderhoud aan mijn laatste lease-auto kreeg ik meestal een passat met DSG-bak mee, die is inderdaad wel wat soepeler dat de gt.

Maar zoals gezegd als je referentiepunt handmatig schakelen is en je staat regelmatig in de file dan is de gt voor mij een verademing.

Geplaatst: 27.10.2010 - 09:58
door 945i
Zelfs een DAF 66 is dan een verademing.
En nog meer dan dat, want je hoeft niet steeds je voet op de rem te houden. 8) :wink:

Geplaatst: 27.10.2010 - 10:18
door jds
Fulaks schreef:Mijn referentiebasis is een vrij recente V70, maar toch alweer bijna drie jaar oud, zie onderschrift.

Inhouden van de motor bij lage toerentallen kan ik absoluut niet bevestigen, integendeel, vanaf 1500 t/min volop power, de turbo spoelt ook snel op had ik de indruk.
Je hebt al de nieuwe BMW5 gereden, dan moet je toch wel een verschil in geluidsniveau waargenomen hebben.(alhoewel ik de geluidsisolatie van BMW nu ook niet de beste vind, Audi en Lexus scoren daar veel beter)

De nieuwere 4 cyl. diesels laten reeds toe bij 1200 t/m te schakelen ( Audi geeft dit zelfs aan) en deze trekken dan soepel lineair hoger in de toeren.

Wat de automaat betreft, ik ben nooit een voorstander geweest van de automaat van Volvo, en de nieuwe 8 bak van BMW schijnt inderdaad de max te zijn, ik ga hem binnen een maand eens uitproberen. In januari ga ik een Fisker proefrijden, ben benieuwd wat dit gaat geven.

Geplaatst: 27.10.2010 - 11:31
door Fulaks
Als het de Fisker Karma Plug-in Hybrid is heeft ie maar één versnelling, dus qua bak zal je weinig te klagen hebben. Have fun !

De BMW 5 is een mooie auto, klassieke vormen met een moderne touch. Maar het blijft toch wel een patserbak, hoe goed hij technisch ook is. En laten we wel wezen, bij gelijke uitrusting is hij een heel pak duurder dan een S/V60 of V70. Ik blijf lekker Volvo rijden, voorlopig dus nog handgeschakeld...

Geplaatst: 27.10.2010 - 11:54
door 945i
Je kan dan ook een S/V60 niet vergelijken met een 5 serie.
En een V70 misschien qua ruimte wel, maar verder ook niet.
Maar goed, dat is een hele andere discussie.. :)

Geplaatst: 27.10.2010 - 12:48
door jds
Fulaks schreef:Als het de Fisker Karma Plug-in Hybrid is heeft ie maar één versnelling, dus qua bak zal je weinig te klagen hebben. Have fun !

De BMW 5 is een mooie auto, klassieke vormen met een moderne touch. Maar het blijft toch wel een patserbak, hoe goed hij technisch ook is. En laten we wel wezen, bij gelijke uitrusting is hij een heel pak duurder dan een S/V60 of V70. Ik blijf lekker Volvo rijden, voorlopig dus nog handgeschakeld...
Is het niet zo dat men dit een patserbak vindt, omdat men de wagen niet wil/kan betalen. Objectief is dit de betere wagen, de emoties worden er enkel aan gekoppeld.
Qua prijs is de BMW 5 in België in vergelijking met andere EU landen veel te duur (voor een full-option 520D tot 12000€ duurder!)
Trouwens is het verschil tussen D en E segment nog maar 3000€ en wordt het dus interessanter om voor een E segment te gaan

Ik ben inderdaad op zoek naar een hybride en als dusdanig ga ik de Fisker Karma eens testen.

Geplaatst: 27.10.2010 - 13:01
door 945i
Prachtige auto die Fisker, maar kost in Nederland al 98.000 euro (BPM vrij) ....

Geplaatst: 27.10.2010 - 13:11
door jds
945i schreef:Prachtige auto die Fisker, maar kost in Nederland al 98.000 euro (BPM vrij) ....
In België 100000€, maar de gunstigere aftrek en fiscaliteit maken misschien veel goed.

Geplaatst: 27.10.2010 - 13:57
door Fulaks
945i schreef:Je kan dan ook een S/V60 niet vergelijken met een 5 serie.
En een V70 misschien qua ruimte wel, maar verder ook niet.
Maar goed, dat is een hele andere discussie.. :)
Akkoord, da's een andere discussie. Ik haalde de BMW eigenlijk alleen aan om de ZF achttrapsautomaat, en dit tegenover de Gaytronic (copyright Johann).

Geplaatst: 27.10.2010 - 14:06
door 945i
Fulaks schreef: Gaytronic (copyright Johann).
Volstrekt misplaatste constatering trouwens, alleen al vanwege de vorm der beide bedieningspoken.. En verder kan Johann zijn homofobie beter thuis laten.

Geplaatst: 27.10.2010 - 14:56
door jds
945i schreef:
Fulaks schreef: Gaytronic (copyright Johann).
Volstrekt misplaatste constatering trouwens, alleen al vanwege de vorm der beide bedieningspoken.. En verder kan Johann zijn homofobie beter thuis laten.
Bij mijn weten is het wel Girltronic.

Geplaatst: 27.10.2010 - 16:12
door Johann
945i schreef:
Fulaks schreef: Gaytronic (copyright Johann).
Volstrekt misplaatste constatering trouwens, alleen al vanwege de vorm der beide bedieningspoken.. En verder kan Johann zijn homofobie beter thuis laten.
Ten eerste is er geen fobie maar gewoon een feitelijke constatering en ten tweede is er geen copyright van Johann want ik noem 'm doorgaans de Girltronic zoals JDS ook al aangeeft.

Geplaatst: 27.10.2010 - 16:49
door Fulaks
:D sorry voor het foutieve citeren ! Verder heb ik niets tegen de Griekse geaardheid as such.

Geplaatst: 27.10.2010 - 19:59
door Rudyvg
Ik dacht dat het hier in eerste instantie over die chica in de nieuwe S60 ging?! Zo zie je maar waar een discussie heen kan leiden...