Pagina 4 van 5
Geplaatst: 23.11.2010 - 12:33
door Quota
Dank voor het spreekwoordelijke hart onder de riem, maar ik kijk wel erg uit naar een nieuwere auto. Het rijdt gewoon wel echt heel anders dan een classic... Met name het motor geluid is (zeker zonder tik) een stuk beschaafder dan die van onze huidige traktor motor...
Geplaatst: 23.11.2010 - 16:29
door Thijs
Quota schreef:Tarman T schreef:Wel jammer, want iets gelijkwaardigs is er voor hetzelfde geld gewoon momenteel niet te vinden...
En dat is dus misschien wel niet voor niets... Succes met beslissen!
Nou, de kogel is door de kerk, we doen het niet, we wachten gewoon weer op het volgende buitenkansje...

Ik denk idd ook verstandig!
En voor wat betreft het traktordieselen van jouw 2.5D. Ik vindt dat echt heel erg mee vallen. In vergelijking met een collega met een S60 D5 hebben we beiden het idee dat er nouwelijks verschil in motorgeluid is!
Wellicht is de classic iets minder geluidsgeisoleerd dan de N?
Geplaatst: 23.11.2010 - 19:55
door Quota
Nou, de geluidsisolatie verschilt heel erg, sowieso tussen de classic en de V70N, maar ook een S60 heeft weer andere geluidsisolatie dan een V70..., zeker een V70 van na de facelift (=phase II?)
Geplaatst: 23.11.2010 - 22:55
door toppertje
Tarman T schreef:
En voor wat betreft het traktordieselen van jouw 2.5D. ik vind dat echt heel erg mee vallen. In vergelijking met een collega met een S60 D5 hebben we beiden het idee dat er nouwelijks verschil in motorgeluid is!
ik had voor mijn 2.5D een D5,en ik vind de 2.5D zelfs mooier klinken
dan de D5.
ik kan ook niet zeggen dat de 2.5D meer motorgeluid laat horen in
het interieur,hoogstens als hij koud is,is hij iets minder beschaafd dan de D5.
maar eigenlijk is dat geen nadeel,zo rij je met een koude motor ook
iets rustiger(minder ver in de toeren) weg.
Geplaatst: 23.11.2010 - 22:57
door Paul
Ik de nieuwe D5, die hoor je namelijk veel minder

Geplaatst: 24.11.2010 - 11:55
door edraket
Quota, een heel verstandig besluit. Er zijn wel meer auto's die aan je eisen voldoen, en als bij een auto niet meteen alles klopt en je gevoel zegt dat ook heb je dat vaak wel bij het rechte end. Gewoon op zoek naar de volgende.
En wat betreft je Pregnant Lady: Gewoon aangeven dat deze auto een tik heeft en niet goed genoeg is om haar en je kroost veilig en betrouwbaar te vervoeren. Wedden dat ze dan meteen om is

Geplaatst: 24.11.2010 - 14:20
door Quota
Tsja, het bleek ook niet echt een discussie te zijn hoor. We zijn het er over eens. Alleen wel irritant, want ik wilde dit eigenlijk zo snel mogelijk afgerond hebben zodat ik de nieuwe wagen ook gewoon op de winterbanden kon zetten voor de winter echt zou beginnen. Daar ga ik nu in ieder geval niet in slagen...
Geplaatst: 24.11.2010 - 16:15
door edraket
wtr_s60 schreef:Om ook eens wat extra informatie te geven in dit topic, vooral dan over de motoren, here we go.
Sinds midden 2005 werd de 2.4D/D5 idd met een roetfilter geleverd, en dat er meer diesel wordt ingespoten die resulteert in verfijning van de olie klopt ook, daarom is - zeker op hogere km-standen - een onderhoudsinterval van 15.000km ipv 30.000km bij deze motoren zeker aangeraden.
Een - voor sommigen misschien schijnbaar drastische - oplossing is de DPF laten professioneel verwijderen en ook in de software te laten wegschrijven, dan is dit probleem van de kaart. Ik ben het levende bewijs dat dit gewoon kan. Daarbovenop heb ik nagenoeg niks van roet door deze modificatie, en is 't verbruik toch merkbaar gedaald. Laat het verbruik nu net een van de minpunten zijn die vaak wordt aangehaald bij de nieuwe versie D5/2.4D's, nou, dat probleem is dan ook al van de kaart dus!
Voordelen van DPF (en eventueel ook katalysator) removal modificatie kort opgesomd:
- lager verbruik
- motor iets soepelder
- iets meer vermogen (vooral icm met een chiptuning)
- beter voor de motor (betere ontlasting van de turbo, dus ook minder rap warm worden, geen extra verdunning meer van de olie)
Voor de technische controle ("keuring" in België, APK in Nederland) moeten er ook geen problemen verwacht worden. Extra roet en/of co2-uitstoot blijft miniem tot onbestaand. Integendeel; ik hoef er geen tekeningetje bij te maken hoeveel DPF-problematiek er bij vele merken is waardoor je uiteindelijk (bij eens volgas geven) misschien meer troep uitstoot dan een non-DPF auto, of kapotte DPF's en 't prijskaartje bij de stealer om deze te laten vervangen/herstellen.
Indien m'n meer info verwenst hoe/waar je deze modificatie kan laten uitvoeren (incl. de aanpassingen in de ECU), pm me maar!
Verder zit er in de motor zelf (2.4D(130)/D5(163) van 2000 t/m 2005 tov 2.4D(126)/D5(185) van 2005-2009) geen enkel verschil, op bepaalde kleine zaken na:
- 't meest voor de hand liggend uiteraard: non-DPF vs DPF
- natuurlijk 't ecu-management
minder voor de hand liggend:
- de nieuwere versies hebben een draai-actuator, te herkennen aan 't plastieken kleppendeksel op de motor als je de motorplaat verwijderd (de "oude" heeft een metalen kleppendeksel), deze heeft meer inspuitcyclussen en laat 'm makkelijker en sneller afregelen, al is dit vooral om milieunormen te halen.
Versie (05-09) met plastieken kleppendeksel en draai-actuator (volgens Volvo onderhoudsschema om de 30.000km met 0W30)
Versie (00-05) met 't metalen kleppendeksel (volgens Volvo onderhoudsschema om de 20.000km met 5W40)
Dus grosso modo zijn deze motoren gewoon identiek, zowel kwa internals, turbo en het debiet die ze kunnen geven & injectoren. Al ligt - vooral bij chiptuning - de bottleneck vooral bij de versies met een 5-versnellingsbak, deze kan iets minder koppel aan bij een chiptuning, al is 't verschil in absolute prestaties niet zeer groot met de nieuwere versies met 6-bak.
Maar sowieso idd: beter voorkomen dan genezen. Zelf (zelfs nu sinds DPF-off) ga ik liever om de 15 à 20k een oliewissel laten uitvoeren, dan de voorgeschreven 30k km's. Dat lichte "getik" wanneer de motor draait waar sommigen over praten dat hoor ik wel 's vaker van andere mensen die ook een >05 2.4D/D5 hebben; de mijne doet 't ook al een beetje van sinds ik hem heb gekocht maar zolang 't niet verergerd zou ik me er niet druk in maken.
Hopelijk was dit voor jullie een nuttige bijdrage.
Wel lef dat je dit hebt aangedurfd! Ik weet niet of je er bij ons mee door de (roet)keuring komt. Ik heb laatst de auto APK laten keuren. Op het test apparaat was 0,00 aan roetdeeltjes te meten. Schijnt niet zovaak voor te komen (Mercedes heeft dat ook). Blijkbaar doet het filter erg goed zijn werk.
Overigens zijn er wel wat meer zaken aan de motor veranderd:
- Andere injectoren (7 ipv 5 sproeigaatjes)
- lagere compressie verhouding
- EGR is flink gewijzigd
- andere CAT
- inspuitdrukken zijn hoger (andere brandstof pomp)
- wervelklep in de inlaat
- grotere turbo (compressor 56 ipv 52 mm)
- andere gloeicurve
Durf je nu nog te zeggen dat de motor hetzelfde is
Ik ben overigens heel erg benieuwd wie jou motor management heeft aangepast!
Geplaatst: 24.11.2010 - 16:19
door VolvoRob
Ik ververs om de 15 dkm mijn olie, en dat blijf ik ook doen als ik het voorgaande zo lees.
Geplaatst: 24.11.2010 - 20:49
door wtr_s60
edraket schreef:wtr_s60 schreef:Om ook eens wat extra informatie te geven in dit topic, vooral dan over de motoren, here we go.
Sinds midden 2005 werd de 2.4D/D5 idd met een roetfilter geleverd, en dat er meer diesel wordt ingespoten die resulteert in verfijning van de olie klopt ook, daarom is - zeker op hogere km-standen - een onderhoudsinterval van 15.000km ipv 30.000km bij deze motoren zeker aangeraden.
Een - voor sommigen misschien schijnbaar drastische - oplossing is de DPF laten professioneel verwijderen en ook in de software te laten wegschrijven, dan is dit probleem van de kaart. Ik ben het levende bewijs dat dit gewoon kan. Daarbovenop heb ik nagenoeg niks van roet door deze modificatie, en is 't verbruik toch merkbaar gedaald. Laat het verbruik nu net een van de minpunten zijn die vaak wordt aangehaald bij de nieuwe versie D5/2.4D's, nou, dat probleem is dan ook al van de kaart dus!
Voordelen van DPF (en eventueel ook katalysator) removal modificatie kort opgesomd:
- lager verbruik
- motor iets soepelder
- iets meer vermogen (vooral icm met een chiptuning)
- beter voor de motor (betere ontlasting van de turbo, dus ook minder rap warm worden, geen extra verdunning meer van de olie)
Voor de technische controle ("keuring" in België, APK in Nederland) moeten er ook geen problemen verwacht worden. Extra roet en/of co2-uitstoot blijft miniem tot onbestaand. Integendeel; ik hoef er geen tekeningetje bij te maken hoeveel DPF-problematiek er bij vele merken is waardoor je uiteindelijk (bij eens volgas geven) misschien meer troep uitstoot dan een non-DPF auto, of kapotte DPF's en 't prijskaartje bij de stealer om deze te laten vervangen/herstellen.
Indien m'n meer info verwenst hoe/waar je deze modificatie kan laten uitvoeren (incl. de aanpassingen in de ECU), pm me maar!
Verder zit er in de motor zelf (2.4D(130)/D5(163) van 2000 t/m 2005 tov 2.4D(126)/D5(185) van 2005-2009) geen enkel verschil, op bepaalde kleine zaken na:
- 't meest voor de hand liggend uiteraard: non-DPF vs DPF
- natuurlijk 't ecu-management
minder voor de hand liggend:
- de nieuwere versies hebben een draai-actuator, te herkennen aan 't plastieken kleppendeksel op de motor als je de motorplaat verwijderd (de "oude" heeft een metalen kleppendeksel), deze heeft meer inspuitcyclussen en laat 'm makkelijker en sneller afregelen, al is dit vooral om milieunormen te halen.
Versie (05-09) met plastieken kleppendeksel en draai-actuator (volgens Volvo onderhoudsschema om de 30.000km met 0W30)
Versie (00-05) met 't metalen kleppendeksel (volgens Volvo onderhoudsschema om de 20.000km met 5W40)
Dus grosso modo zijn deze motoren gewoon identiek, zowel kwa internals, turbo en het debiet die ze kunnen geven & injectoren. Al ligt - vooral bij chiptuning - de bottleneck vooral bij de versies met een 5-versnellingsbak, deze kan iets minder koppel aan bij een chiptuning, al is 't verschil in absolute prestaties niet zeer groot met de nieuwere versies met 6-bak.
Maar sowieso idd: beter voorkomen dan genezen. Zelf (zelfs nu sinds DPF-off) ga ik liever om de 15 à 20k een oliewissel laten uitvoeren, dan de voorgeschreven 30k km's. Dat lichte "getik" wanneer de motor draait waar sommigen over praten dat hoor ik wel 's vaker van andere mensen die ook een >05 2.4D/D5 hebben; de mijne doet 't ook al een beetje van sinds ik hem heb gekocht maar zolang 't niet verergerd zou ik me er niet druk in maken.
Hopelijk was dit voor jullie een nuttige bijdrage.
Wel lef dat je dit hebt aangedurfd! Ik weet niet of je er bij ons mee door de (roet)keuring komt. Ik heb laatst de auto APK laten keuren. Op het test apparaat was 0,00 aan roetdeeltjes te meten. Schijnt niet zovaak voor te komen (Mercedes heeft dat ook). Blijkbaar doet het filter erg goed zijn werk.
Overigens zijn er wel wat meer zaken aan de motor veranderd:
- Andere injectoren (7 ipv 5 sproeigaatjes)
- lagere compressie verhouding
- EGR is flink gewijzigd
- andere CAT
- inspuitdrukken zijn hoger (andere brandstof pomp)
- wervelklep in de inlaat
- grotere turbo (compressor 56 ipv 52 mm)
- andere gloeicurve
Durf je nu nog te zeggen dat de motor hetzelfde is
Ik ben overigens heel erg benieuwd wie jou motor management heeft aangepast!
Alles is gebeurd door APEC (
www.apecbelgium.be). Ivm keuring, heb me goed genoeg geïnformeerd, en ik heb toch al weet van een 8-tal mensen die 't ook hebben laten doen bij APEC en deze zijn allemaal zonder problemen door de keuring geraakt.
En inderdaad lijkt 't lijstje van verschillen nog wat groter te zijn al zijn de meesten details die imo geen gigantisch verschil gaan geven kwa potentieel die de motor bezit
Bij mij was de hoofdmotivatie een langer en gezonder leven voor de motor te voorzien, 't feit dat de wagen er zuiniger is door geworden en de motor soepelder lijkt te draaien is natuurlijk mooi meegenomen.
Misschien daarom dat de 2.4D/D5's van voor 2005 zonder DPF waarschijnlijk ook zuiniger waren dan de versies mét ?
Geplaatst: 25.11.2010 - 11:47
door edraket
Ik lees inderdaad de trent dat de eerdere modellen zuiniger zijn, maar ik heb die ervaring zelf niet. Mijn S60 d5 van 2002 verbruikte toch wel iets meer dan mijn V70 2.4D met RPF.
Waar laat jij de auto "APK" keuren? In Belgie of Duitsland? Wordt daar ook een roetmeting gedaan net als in Nederland?
Geplaatst: 25.11.2010 - 14:39
door wtr_s60
In België, yep, ook een roetmeting. Hier gaan ze co2, roetuitstoot enz. vergelijken met welk EURO-type de motor is (bvb euro 3, euro 4, euro 5).
(meer info over EURO-norm
hier)
Maar 't is zo dat DPF-verwijdering nog gewoon kan bij een EURO4 motor (EURO4 bestaat vanaf auto's geproduceerd van 2005 tot 2009), en er nog een bepaalde marge is qua roet. Zo zijn er ook auto's geproduceerd onder EURO4 die dus bvb. geen roetfilter hebben fabriek-af (voorbeeldje: een golf 5 2.0 tdi uit 2005/6). Los van dat alles heb ik tijdens 't rijden en accelereren ook niks van zichtbaar roet, met uitzondering wanneer ik de auto (koud) start, dan durft er wel eventjes een pluimpje uitkomen, maar dat zal 't dan ook wel zijn. Toen de DPF er wel nog inzat kwam er ook wel 's een pluimpje uit toen de DPF z'n regeneratie bezig/beëindigd was.
Als je hier een auto koopt onder 't EURO5 label moet je er niet eens aan denken om de DPF te verwijderen, omdat volgens de EURO5 norm er bijna een nultoleratie is qua roetuitstoot.
Dus grosso modo, heb je een auto van voor 2009 dan hoef je je in principe geen zorgen te maken ivm een DPF-removal.
Geplaatst: 25.11.2010 - 22:37
door edraket
Ok, is goed om te weten. Gaat de auto overigens niet anders klinken nar verwijdering van kat en rpf?
Geplaatst: 25.11.2010 - 22:40
door wtr_s60
edraket schreef:Ok, is goed om te weten. Gaat de auto overigens niet anders klinken nar verwijdering van kat en rpf?
Van buitenaf, als je in de buurt van de uitlaat bent, klinkt de 5-pitter toch net ietsje minder gedempt, ja, én de turbo hoor je ietsje meer afblazen. Al vind ik 't verschil redelijk te verwaarlozen qua sound (buitenaf is 't verschil miniem tot nihil, binnenin de auto geen verschil), daar moet je 't iig niet voor doen

Geplaatst: 26.11.2010 - 08:46
door BlackcurrantV70
Ik huiver toch een beetje van het idee om de RPF door een extern (niet Volvo) bedrijf er laten uit te halen.
Wat voor verhaal heb je als er achteraf iets aan de motor scheelt, Volvo trekt gegarandeerd zijn handen ervan af.
Wat was de kostprijs als ik vragen mag voor deze "sloop" ?
Geplaatst: 26.11.2010 - 16:46
door wtr_s60
Ivo Philips schreef:Ik huiver toch een beetje van het idee om de RPF door een extern (niet Volvo) bedrijf er laten uit te halen.
Wat voor verhaal heb je als er achteraf iets aan de motor scheelt, Volvo trekt gegarandeerd zijn handen ervan af.
Wat was de kostprijs als ik vragen mag voor deze "sloop" ?
Ivm dat terugtrekken, nou ja, dat zal afhangen van de goodwill van de dealer waar je hem hebt gekocht, daar heb ik hier iig geen klagen over tot nu toe

. Verder zie ik 't enkel maar betrouwbaarder worden zonder RPF ipv met. 't moet dan uiteraard wel goed gedaan worden dwz ook softwarematig aangepast / bijgeregeld in de ECU.
Ik zou 't ook niet zomaar vertrouwen om door eender welk bedrijf te laten doen hoor. De plaats waar ik 't heb laten doen geeft me dan ook zeer veel vertrouwen en voor mij hebben ze zich dan ook al meer dan genoeg bewezen (ook bij tal van kennissen), telkens met positief resultaat.
Het bedrijf waar ik 't over heb is
www.apecbelgium.be (en hier hun blog met wat portfolio
http://apecbelgium.blogspot.com/) , wil je meer weten (ook ivm prijs enz.) stel ik voor dat je even een mailtje zendt, dan krijg je gegarandeerd tijdig een antwoord terug.
Geplaatst: 13.01.2012 - 12:38
door Thijs
Tsjemp schreef:Ja, dit is een serieus probleem!
Deze week verwacht ik mijn auto terug met een nieuwe motor.
Stukgelopen door te veel diesel in de olie.
Je moet dus heel goed opletten dat de onderhoudsintervallen niet te lang zijn geweest. En zelf om de 15k olie verversen.
Je mag ook de mijne kopen, ik ben er klaar mee.
Stuur maar een PM als je interesse hebt.
Welk type motor zit er in en bij hoeveel km is deze vervangen?
Geplaatst: 15.01.2012 - 20:48
door bernhard2
Versie (00-05) met 't metalen kleppendeksel (volgens Volvo onderhoudsschema om de 20.000km met 5W40)
ik heb mijn d5 uit ´03 gister gevuld met 0w30 longlife. dit adviseerde de garage bij mij in het dorp ook en de oliehandel waar ik dit heb gehaald adviseerde mij ook deze olie. ze zeiden erbij dat deze olie 50000km mee kon, maar ik laat het er niet langer in zitten dan 30k.
wat is jullie mening?
Geplaatst: 15.01.2012 - 23:19
door sbv
Lekker het schema van 20000 km aanhouden.
Mijn V70 is 30000 km, maar na 18-20000 km klinkt het wat rauwer allemaal en ga ik gewoon de olie verversen
Geplaatst: 17.01.2012 - 16:12
door bernhard2
okee, dan doen we dat. en wat betreft de soort olie? is 0w30 dan niet te dun? in mijn gequote bericht staat namelijk 5w40...