aankoop v 70
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23.10.2010 - 17:26
- Locatie: Zoetermeer
Plus het ondehoud van een diesel is minder dan LPG. Ik heb ook lpg gereden binnen 2 jaar een uitlaat vervangen met 35.000 km per jaar. Veel schrale smering en als je constant op de snelweg zit en rijd en geen files dan ga je met lpg misschien wat winnen maar er is gewoon meer onderhoud met LPG. En diesel rijd je gewoon met een v70 diesel 1 op 18bart simpson schreef:@Siddartha,
nog een keer dan bij 10000km:
brandstof 1 op 10 voor benzine = 1000 ltr a 1.45 = 1450
brandstof 1 op 14 voor diesel = 714 ltr a 1.10 = 786
mrb benzine = 608 p/jr (in Noord Holland)
mrb diesel = 1364 p/jr (in Noord Holland)
tl benzine 2058 p/jr
tl diesel 2132 p/jr
Per maand is dat een verschil van 6,--, rijdt je diesel 1 op 15 heb je bij 10.000km al een voordeel tov benzine.
Met een diesel leg je dus geen geld bij.
André
- Siddartha
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
- Locatie: Roosteren
Sorry dat ik het zeg maar ik stoor me er een beetje aan dat ik hier voor dom wordt versleten. Als je puur kijkt naar brandstof en MRB dan is LPG met G3 per jaar gewoon goedkoper.945i schreef:Joh, reken jezelf rijk en koop die 850, denk dan na een jaar nog eens aan Bart.
Zelfde sommetje als Bart:
10000 km Diesel 1:14 = 786
10000 km LPG 1:8 = 625 (prijs LPG 50 cent waar ik tank)
MRB diesel in Limburg 1408
MRB G3 in Limburg 1064
Totaal diesel 2193
Totaal G3 1689
mijns inziens is dat een verschil van 500 Euro op jaarbasis ten voordele van G3...
Dus nogmaals de vraag, welke andere kosten moet ik op rekenen als ik G3 ga rijden? Als het daar in zit dan snap ik het maar dan zou ik het graag willen weten.
- Siddartha
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
- Locatie: Roosteren
goed, daar kan ik mij iets bij voorstellen, dank je!Stelmaan schreef:Plus het ondehoud van een diesel is minder dan LPG. Ik heb ook lpg gereden binnen 2 jaar een uitlaat vervangen met 35.000 km per jaar. Veel schrale smering en als je constant op de snelweg zit en rijd en geen files dan ga je met lpg misschien wat winnen maar er is gewoon meer onderhoud met LPG. En diesel rijd je gewoon met een v70 diesel 1 op 18bart simpson schreef:@Siddartha,
nog een keer dan bij 10000km:
brandstof 1 op 10 voor benzine = 1000 ltr a 1.45 = 1450
brandstof 1 op 14 voor diesel = 714 ltr a 1.10 = 786
mrb benzine = 608 p/jr (in Noord Holland)
mrb diesel = 1364 p/jr (in Noord Holland)
tl benzine 2058 p/jr
tl diesel 2132 p/jr
Per maand is dat een verschil van 6,--, rijdt je diesel 1 op 15 heb je bij 10.000km al een voordeel tov benzine.
Met een diesel leg je dus geen geld bij.
André
- Siddartha
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
- Locatie: Roosteren
hoe bedoel je dat?
Even voor de dudelijkheid de 156 heeft wat gebreken die geld kosten om te maken, dus ik moet sowieso investeren, het zij in een andere auto of de reparatie en neem van me aan dat de reparaties met 750 niet gedaan zijn.
Even voor de dudelijkheid de 156 heeft wat gebreken die geld kosten om te maken, dus ik moet sowieso investeren, het zij in een andere auto of de reparatie en neem van me aan dat de reparaties met 750 niet gedaan zijn.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Siddartha schreef:Sorry dat ik het zeg maar ik stoor me er een beetje aan dat ik hier voor dom wordt versleten. Als je puur kijkt naar brandstof en MRB dan is LPG met G3 per jaar gewoon goedkoper.945i schreef:Joh, reken jezelf rijk en koop die 850, denk dan na een jaar nog eens aan Bart.
jij zegt hier concreet dat je bij 15000km/jr geld toelegt, ik ontkracht het bij zowel 15.000km/jr als bij 10000km/jr, dat je dat niet snapt maakt je niet slim.Siddartha schreef:Ik ga vanaf komend jaar als ik geluk heb 15000, als het niet minder is rijden dus als ik puur naar brandstof en wegenbelasting kijk leg je op diesel gewoon bij.
Dat je op gas wilt gaan rijden heeft daar niets mee van doen
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ik bedoel dat die 156 met gebreken 750 waard is, dat je dus iig. 1000 moet investeren.
Als het om die bedragen gaat, zou ik kiezen voor de relatieve zekerheid van een diesel voor de toekomst.
Je LPG pomp zou er ophouden een maand na aankoop of iets anders, (met dik 4 ton op de klok moet je overal rekening mee houden).
Ik zou liever een diesel hebben met 4 ton op de klok.. Maar ja..
Als het om die bedragen gaat, zou ik kiezen voor de relatieve zekerheid van een diesel voor de toekomst.
Je LPG pomp zou er ophouden een maand na aankoop of iets anders, (met dik 4 ton op de klok moet je overal rekening mee houden).
Ik zou liever een diesel hebben met 4 ton op de klok.. Maar ja..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Ik denk dat een V70 D5 een goede investering zou zijn, bouwjaar afhankelijk van beschikbaar budget. Kijk maar eens op dit forum naar de km-standen....
Veel succes met je overwegingen.
Veel succes met je overwegingen.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
of de aloude 2.5D
Volvo for life
- Siddartha
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
- Locatie: Roosteren
ok, daar kan ik wel wat mee.. ik heb helaas geen ervaring met rijden op LPG met een 850 (heb wel een 940 op LPi gehad, maar was maar een half jaar ofzo) dus vandaar dat ik hier ook wat meer inzicht probeer te krijgen. Maar als ik het goed begrijp heb je met LPG meer risico's op defecten dan bij diesel naar mate de km stand vordert. Dus is het qua brandstof misschienn voordeliger maar meer reparatiekosten wat zich niet terug betaalt met de winst aan brandstof.945i schreef:Ik bedoel dat die 156 met gebreken 750 waard is, dat je dus iig. 1000 moet investeren.
Als het om die bedragen gaat, zou ik kiezen voor de relatieve zekerheid van een diesel voor de toekomst.
Je LPG pomp zou er ophouden een maand na aankoop of iets anders, (met dik 4 ton op de klok moet je overal rekening mee houden).
Ik zou liever een diesel hebben met 4 ton op de klok.. Maar ja..
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Precies.
In principe kan een motorblok op LPG( en vooral de oudere blokken) best veel kilometers maken op LPG, intern blijft het allemaal wel schoon.
Het is de kop en de aanverwante artikelen van de hele installatie die het kwetsbaar(lees; duur) kunnen maken.
In principe kan een motorblok op LPG( en vooral de oudere blokken) best veel kilometers maken op LPG, intern blijft het allemaal wel schoon.
Het is de kop en de aanverwante artikelen van de hele installatie die het kwetsbaar(lees; duur) kunnen maken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Siddartha
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
- Locatie: Roosteren
ok, helder verhaal bedankt! :thumbup:945i schreef:Precies.
In principe kan een motorblok op LPG( en vooral de oudere blokken) best veel kilometers maken op LPG, intern blijft het allemaal wel schoon.
Het is de kop en de aanverwante artikelen van de hele installatie die het kwetsbaar(lees; duur) kunnen maken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
En desgewenst heb ik die diesel misschien wel voor je...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Er zijn nu eenmaal verstokte LPG rijders, en er zijn verstokte diesel rijders.
Geen van tweeën kun je met goede argumenten overtuigen dat een andere brandstof goedkoper is.
Feit is wel, dat als je puur naar brandstof en belasting kijkt, LPG-G3 goedkoper is, ongeacht jaarkm.
Belasting voor de D5 is ruim € 300 / maand, en de G3 was iets van € 230/maand.
En literprijs van LPG is ongeveer de helft van de literprijs van diesel, terwijl de diesel niet 2x zo zuinig liep ( diesel 1:16 a 17 en LPG 1:10)
Maar kijk je naar onderhoud, verwachte reparaties is eea toch wat ondoorzichtelijk:
- kleppen stellen......is een erg onzekere faktor met een LPG bak, en is dan direct erg duur.
- de LPG pomp in de LPG tank bij een G3 uitvoering heeft een beperkte levensduur.........en ook hiervoor betaal je de hoofdprijs, was bij mij ongeveer elke 250-300 k.
- regulier onderhoud komt wat nauwer bij een LPG, en is ook wat duurder dan een bij een diesel.
- kleine dingetjes die typisch LPG reparaties zijn: uitlaat is gevoeliger, bougies die optimaal moeten zijn (goedkope krengen doen het niet goed), luchtfilter moet echt schoon zijn, terwijl je met diesel nog wel wat langer kan doorrijden, etc etc.
- reken dan ook nog eens erbij dat je af en toe met benzine rijdt omdat er geen LPG pomp voorhanden is in het buitenland, als je buitenland rijdt, bijv oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Noorwegen, Zweden.
En zeker is dat een G3 altijd met benzine start......
Al met al moet je toch wel ruim rijden per jaar wil je er ook met die bovenstaande verborgen kosten uit kunnen.
In het begin reed ik ruim 120-140 k per jaar, dus dat is gunstig.
De laatste LPG (V70 classic) was het laatste jaar maar 30000 per jaar........en toen was het verschil al bijna nihil.
Vandaar mijn D5 op dit moment met 20-30 k per jaar.
Extra is de extra bagagruimte, geen los wiel achterin, en een veel groter actieradius tov LPG!
Maar als ik opeens door een andere functie wel weer meer km zo maken, bijv meer dan 30k / jaar. stap ik ook weer over.......
Geen van tweeën kun je met goede argumenten overtuigen dat een andere brandstof goedkoper is.
Feit is wel, dat als je puur naar brandstof en belasting kijkt, LPG-G3 goedkoper is, ongeacht jaarkm.
Belasting voor de D5 is ruim € 300 / maand, en de G3 was iets van € 230/maand.
En literprijs van LPG is ongeveer de helft van de literprijs van diesel, terwijl de diesel niet 2x zo zuinig liep ( diesel 1:16 a 17 en LPG 1:10)
Maar kijk je naar onderhoud, verwachte reparaties is eea toch wat ondoorzichtelijk:
- kleppen stellen......is een erg onzekere faktor met een LPG bak, en is dan direct erg duur.
- de LPG pomp in de LPG tank bij een G3 uitvoering heeft een beperkte levensduur.........en ook hiervoor betaal je de hoofdprijs, was bij mij ongeveer elke 250-300 k.
- regulier onderhoud komt wat nauwer bij een LPG, en is ook wat duurder dan een bij een diesel.
- kleine dingetjes die typisch LPG reparaties zijn: uitlaat is gevoeliger, bougies die optimaal moeten zijn (goedkope krengen doen het niet goed), luchtfilter moet echt schoon zijn, terwijl je met diesel nog wel wat langer kan doorrijden, etc etc.
- reken dan ook nog eens erbij dat je af en toe met benzine rijdt omdat er geen LPG pomp voorhanden is in het buitenland, als je buitenland rijdt, bijv oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Noorwegen, Zweden.
En zeker is dat een G3 altijd met benzine start......
Al met al moet je toch wel ruim rijden per jaar wil je er ook met die bovenstaande verborgen kosten uit kunnen.
In het begin reed ik ruim 120-140 k per jaar, dus dat is gunstig.
De laatste LPG (V70 classic) was het laatste jaar maar 30000 per jaar........en toen was het verschil al bijna nihil.
Vandaar mijn D5 op dit moment met 20-30 k per jaar.
Extra is de extra bagagruimte, geen los wiel achterin, en een veel groter actieradius tov LPG!
Maar als ik opeens door een andere functie wel weer meer km zo maken, bijv meer dan 30k / jaar. stap ik ook weer over.......
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Yep, als je interesse hebt pb me dan maar even...Siddartha schreef:\Quota schreef:En desgewenst heb ik die diesel misschien wel voor je...
hmmm.... die op je Avatar?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Siddartha
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
- Locatie: Roosteren
Hoi Wim,wim de jong schreef:Er zijn nu eenmaal verstokte LPG rijders, en er zijn verstokte diesel rijders.
Geen van tweeën kun je met goede argumenten overtuigen dat een andere brandstof goedkoper is.
Feit is wel, dat als je puur naar brandstof en belasting kijkt, LPG-G3 goedkoper is, ongeacht jaarkm.
Belasting voor de D5 is ruim € 300 / maand, en de G3 was iets van € 230/maand.
En literprijs van LPG is ongeveer de helft van de literprijs van diesel, terwijl de diesel niet 2x zo zuinig liep ( diesel 1:16 a 17 en LPG 1:10)
Maar kijk je naar onderhoud, verwachte reparaties is eea toch wat ondoorzichtelijk:
- kleppen stellen......is een erg onzekere faktor met een LPG bak, en is dan direct erg duur.
- de LPG pomp in de LPG tank bij een G3 uitvoering heeft een beperkte levensduur.........en ook hiervoor betaal je de hoofdprijs, was bij mij ongeveer elke 250-300 k.
- regulier onderhoud komt wat nauwer bij een LPG, en is ook wat duurder dan een bij een diesel.
- kleine dingetjes die typisch LPG reparaties zijn: uitlaat is gevoeliger, bougies die optimaal moeten zijn (goedkope krengen doen het niet goed), luchtfilter moet echt schoon zijn, terwijl je met diesel nog wel wat langer kan doorrijden, etc etc.
- reken dan ook nog eens erbij dat je af en toe met benzine rijdt omdat er geen LPG pomp voorhanden is in het buitenland, als je buitenland rijdt, bijv oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Noorwegen, Zweden.
En zeker is dat een G3 altijd met benzine start......
Al met al moet je toch wel ruim rijden per jaar wil je er ook met die bovenstaande verborgen kosten uit kunnen.
In het begin reed ik ruim 120-140 k per jaar, dus dat is gunstig.
De laatste LPG (V70 classic) was het laatste jaar maar 30000 per jaar........en toen was het verschil al bijna nihil.
Vandaar mijn D5 op dit moment met 20-30 k per jaar.
Extra is de extra bagagruimte, geen los wiel achterin, en een veel groter actieradius tov LPG!
Maar als ik opeens door een andere functie wel weer meer km zo maken, bijv meer dan 30k / jaar. stap ik ook weer over.......
Dit is een erg duidelijk verhaal waar ik iets aan heb!
Op dit moment rijd ik dus nog diesel en binnen de 156 club ken ik genoeg mensen die mij helpen met de reparaties voor een leuk prijs. Ik heb zelfs al een deal gesloten met iemand die mij in ruil voor het defecte blok (geknapte distributie) van de sloper die ik thuis heb staan een eind op weg wilt helpen. Er moet een kering van de steekas verangen worden in de bak, carterpan is gescheurd die moet ik vervangen, homokineten met speling en de gloeispiralen moeten vervangen worden. Ook de banden zijn erg slecht. Maar de motor heeft nog geen 110k gelopen dus daar kom ik nog wel mee vooruit.
Maar je weet niet wat er verder nog aan is en daar weet ik binnenkort ook meer over. Ik ben op zich erg tevreden met de 156 en is natuurlijk een totaal andere auto dan een 850 of x70 maar na mijn 940 begon het volvogevoel toch weer te komen, mede omdat ik het beeld heb dat ze onverwoestbaar zijn, zeker tegenover Alfa Romeo. Maar een auto met 400k op de teller is ook een risico en weet je ook niets. Dus eerst maar de ergste dingen oplossen en dan kijk ik wel weer verder. Hopelijk is er geen schade aan de lagers in de bak omdat de bakolie af en toe te weinig was... We zullen zien!