Ah, dus het profiel in de bout is nog goed? Dan kan je inderdaad volstaan met een nieuwe "sleutel".
Meestal is de sleuf in de bout uitgelubberd, omdat de doorsnee bandenhoer de dop er niet vast of scheef opdrukt en dan gaat ratelen.
Wielsloten muurvast
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Frumpy schreef:Ah, dus het profiel in de bout is nog goed? Dan kan je inderdaad volstaan met een nieuwe "sleutel".
Meestal is de sleuf in de bout uitgelubberd, omdat de doorsnee bandenhoer de dop er niet vast of scheef opdrukt en dan gaat ratelen.
De bandenhoer weet dat ook niet hoor

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
iksee90 schreef:Het enige wat goed is aan de sloten is waarvoor ze gemaakt zijn. Ze zijn niet te stelen. Met die speciale doppen gaat het ook niet lukken want die werken alleen bij wielbouten/moeren van normaal staal. Die van Volvo zijn gehard, waardoor het snij-effect van de "speciale snijdop" niet opgaat. En de ruimte tussen de dop en velg is te klein.
Niet te stelen,binnen drie minuten zijn ze los hoor.

- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
GROOTSPRAAK, je weet zelf ook wel dat als ze (te) vast zitten en het slotje is dol dat je in sommige gevallen minimaal een uur per kant bezig bent om ze los te krijgen. Ik heb zelfs 1 keer met een snijbrander de bout eruit gesmolten. De velg knapte er ook niet van op.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Laatst bij mijn eigen auto behoorliijk in de weer geweest. Eerst een metalen mal gemaakt om velg en band af te dekken, met een gat voor het boutgat, en toen hardstalen bouten op de slotbouten gelast.
Andere mogelijkheden (linksdraaiende dop werkte niet) waren er m.i. niet i.v.m. die ^@%#$ring die op de Volvo slotbout zit, en er weinig tot geen ruimte is.
Wellicht dat het bij de nieuwere generatie wielsloten van Volvo makkelijker is.
Laatst bij mijn eigen auto behoorliijk in de weer geweest. Eerst een metalen mal gemaakt om velg en band af te dekken, met een gat voor het boutgat, en toen hardstalen bouten op de slotbouten gelast.
Andere mogelijkheden (linksdraaiende dop werkte niet) waren er m.i. niet i.v.m. die ^@%#$ring die op de Volvo slotbout zit, en er weinig tot geen ruimte is.
Wellicht dat het bij de nieuwere generatie wielsloten van Volvo makkelijker is.
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
iksee90 schreef:GROOTSPRAAK, je weet zelf ook wel dat als ze (te) vast zitten en het slotje is dol dat je in sommige gevallen minimaal een uur per kant bezig bent om ze los te krijgen. Ik heb zelfs 1 keer met een snijbrander de bout eruit gesmolten. De velg knapte er ook niet van op.
Uur per kant,hoe kom je daarbij?
ik haal ze los binnen 20 min bij alle vier de wielen,met grootspraak kom je hier niet ver weet ik.
Niks vastlassen en al die onzinnige dingen meer.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
het zijn waardeloze sloten van Volvo,daar ben ik het helemaal mee eens,maar lassen en hakken en breken is nergens voor nodig,voor alles is een oplossing.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ramon&Ramon schreef:Los draaien is niet zo moeilijk,mits je het goeie gereedschap er voor hebt..
aertssenhjc schreef:welk gereedschap bedoel je daarmee?
Misschien is het een idee antwoord te geven op de vraag van aertssenhjc ipv steeds te melden hoe het vooral niet moet...Ramon&Ramon schreef:ik haal ze los binnen 20 min bij alle vier de wielen,met grootspraak kom je hier niet ver weet ik.
Niks vastlassen en al die onzinnige dingen meer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dan moet ik je teleurstellen: het is zelfs voorschrift om kopervet (of een ander vet, zoals kogellagervet) te gebruiken. Daarop is de NM-instelling ook gebaseerd.iksee90 schreef:Een wielbout (met name het conische vlak) zet zich vast op basis van wrijving van de contactvlakken. Als je deze vlakken in gaat vetten moet je ze vaster aandraaien totdat de momentsleutel aan zijn moment komt. Dus de schroefdraad krijgt meer te verduren.chrisje schreef:Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
Dus gewoon schone contaktvlakken, ZONDER VET!!!
Het is zuiver theorie dat ingevette bouten de wielen minder goed vast laten zitten.
De trekkracht van de schroefdraden wordt haaks uitgeoefend en wordt daardoor (en door de lage "spoed" van de schroefdraad) niet beïnvloed door het vet. Het losdraaien is een circulaire kracht en wordt dan juist wél bevorderd door het vet.
Wil je vastzittende wielbouten, dan moet je ze niet invetten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Klopt helemaal. Het geadviseerde aanhaalmoment is gebaseerd op geolied/gevet schroefdraad. Laat je het schroefdraad droog dan gaat een deel van het aanhaalkoppel verloren door de wrijvings weerstand van het schroefdraad en zal de bout of moer dus niet met het voorgeschreven koppel aangehaald zijn. Bovendien voorkomt het dat bouten en moeren gaan vastroesten/oxideren.Dan moet ik je teleurstellen: het is zelfs voorschrift om kopervet (of een ander vet, zoals kogellagervet) te gebruiken. Daarop is de NM-instelling ook gebaseerd.
Dit wordt ook in de manuals door Volvo expliciet bovenaan de lijst met voorgeschreven Nm's vermeld.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
ben benieuwd hoe je dat doet. dit is mijn poging was vandaag toch een bout oplassen (origineel volvo, degene die bedoeld was als vervanger van de slotbout). Het resultaat (bravo voor de lasser!) is dat we de steel van de nieuwe bout ter hoogte van de las doormidden gedraaid hebben.Ramon&Ramon schreef:het zijn waardeloze sloten van Volvo,daar ben ik het helemaal mee eens,maar lassen en hakken en breken is nergens voor nodig,voor alles is een oplossing.
volgende week opnieuw proberen met m18 - m20 hadden we vandaag niet in huis
Ik heb het idee dat ik te maken heb met alle narigheid tegelkijkertijd: de slotbouten zijn niet volledig verchroomd dus roesten na 10 jaar dienst aardig op de draad. Ik denk dat Beun bij de laatste apk de luchttol op standje max heeft gehad.

- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
Ik gebruik altijd een pijp van ca. 4 cm. lang die precies over de slotbout heengaat. die las ik aan de binnenkant van de pijp op de slotbout vast. Door de overstekende rand van de pijp beschadigd de velg niet door het lassen. Daarna las ik een moer op de pijp, waarmee 9 van de 10 keer succes behaald wordt.
Maar het blijft rommelen!!!!!!!!!!!!
Maar het blijft rommelen!!!!!!!!!!!!
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
is anders een verdomd creatieve oplossing! =D>iksee90 schreef:Ik gebruik altijd een pijp van ca. 4 cm. lang die precies over de slotbout heengaat. die las ik aan de binnenkant van de pijp op de slotbout vast. Door de overstekende rand van de pijp beschadigd de velg niet door het lassen. Daarna las ik een moer op de pijp, waarmee 9 van de 10 keer succes behaald wordt.
Maar het blijft rommelen!!!!!!!!!!!!
geen glans zonder wrijving
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
scherp opgemerkt. dan zal dus alle leed veroorzaakt zijn geweest door VEEL te strak aandraaienZiet er niet droog/geroest uit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 18.09.2006 - 01:50
Ik heb 13 jaar een bandenbedrijf gehad met mijn vader.
De veiligste oplossing en geen schade aan velgen is als volgt.
Linkse slagdoppen deze bestaan maar alleen bij een specialist te koop Rema Tip-Top bijvoorbeeld.
En wat wij zelf altijd deden een masieve stalen pen 300mm lang bij een diameter van 25 a 30.
Een zware vuist, de pen op de slotbout/moer plaatsen vast houden en een paar flinke klappen geven 99% dat je de slot bout met de vingers los kan draaien.
Oeps geheim verklapt hopelijk geen wielen dieven hier!!!!!!
De veiligste oplossing en geen schade aan velgen is als volgt.
Linkse slagdoppen deze bestaan maar alleen bij een specialist te koop Rema Tip-Top bijvoorbeeld.
En wat wij zelf altijd deden een masieve stalen pen 300mm lang bij een diameter van 25 a 30.
Een zware vuist, de pen op de slotbout/moer plaatsen vast houden en een paar flinke klappen geven 99% dat je de slot bout met de vingers los kan draaien.
Oeps geheim verklapt hopelijk geen wielen dieven hier!!!!!!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35
Dat is een aardige klus geweest met een hoop frustratie naar de slotbouten van volvo denk ik. Dit is nou precies de reden dat ik die slotbouten, ondanks dat er 18|"pegasus velgen onder liggen, de bouten heb vervangen voor de originele.
Volvo XC90 D5 2017 inscription