Winterbanden verplicht in Duitsland

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Frederik Welvaert
5th Gear member

Op je gemakje ja ;) Volgas gaat goed totdat de turbo erin komt :p
Vannacht rond 3u thuisgekomen, 4a5cm sneeuw overal. Wel zoutstrooiers, maar geen sneeuwruimers gezien (beste lijkt me nochtans om eerst de sneeuw weg te schuiven en dan te strooien?) Maar uiteraard waren ze nog niet geraakt waar ik heen moest :p
Ik ben blij dat ik vorig weekend mijn winterset weer opgelegd heb, net op tijd zo te zien :-)

Ik doe zeer veel nachtelijke kilometers (2/3 van mijn jaarlijkse kilometers doe ik tussen 21u 's avonds en 7u 's ochtends) En dan kan het best wel glad worden op de weg :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
wtr_s60
4th Gear member

Hoezo, winterbanden overbodig in België ?? (Of ik zal maar zeggen Benelux)

"Tot -10, Siberische wind en af en toe sneeuw

Koning winter is in het land en is niet van plan om onmiddellijk te vertrekken. Haal de dikke winterjassen, sjaals, mutsen en warme handschoenen volgende week maar uit de kast want het belooft bitter koud te worden. De thermometer zal in Vlaanderen tot min 7 dalen en in de Ardennen tot min 10. Een Siberische wind zal het koudegevoel nog doen toenemen. Vanaf woensdag valt er waarschijnlijk ook sneeuw."

Bron met volledige artikel hier.
Ramon&Ramon
7th Gear member

volvo schreef:Winterbanden zijn in Duitsland NIET verplicht. Je dient ze alleen onder je auto te hebben bij sneeuwval, gladheid etc. Met andere woorden, bij een zachte winter met alleen regen hoef je echt geen winterbanden te hebben!

Met ingang van 29 November 2010 dus wel verplicht!
945i
8th Gear member

#-o :hotsun: [-X ](*,)

:wink:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ramon&Ramon
7th Gear member

Ramon&Ramon
7th Gear member

Graag gedaan:)
945i
8th Gear member

Dank je Ramon. :)

heb je het zelf ook gelezen?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het was vanavond op tv,dus ik weet wat je wil gaan zeggen(typen dus),Het is dus nu echt verplicht geworden en niet meer zo als het was afgelopen jaar..
Ramon&Ramon
7th Gear member

De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de huidige regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype „de gepaste banden” te monteren. De boete was slechts 20 euro.
945i
8th Gear member

Wedden dat ik over twee-drie weken als het 10 graden is in Noord-Europa, gewoon op zomerbanden door Duitsland kan rijden zonder een bon te krijgen?

het gaat nog steeds om rijden op sneeuw en de resten daarvan..
Ramon&Ramon
7th Gear member

Of je leest niet goed of je snapt het niet:)
945i
8th Gear member

Ik snap het niet denk ik. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member

leg maar uit hoe je dat doet dan,volgens de duitse tv en politie krijg je een prent als je onder winterse omstandigheden met zomerbanden rijdt.
945i
8th Gear member

Juist, je zegt het zelf al, "onder winterse omstandigheden".
Dat betekent in de praktijk dat als er geen sneeuw ligt, je ook geen verplichting hebt op winterbanden.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Hierbij nog wat achtergrond informatie over de wijziging van § 2 Absatz 3a Strassen Verkehrs Ordnung

Door het Ober Landes Gericht in Oldenburg werd vastgesteld dat de oude wetgeving niet duidelijk omschreef onder welke weersomstandigheden nu eigenlijk winterbanden verplicht waren. Ook was niet eenduidig omschreven waar banden aan moesten voldoen om als winterband te gelden.
Met de wijziging die nu van kracht worden is wel omschreven onder welke weersomstandigheden winterbanden verplicht zijn n.l.: Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch en Eis- oder Reifglätte.

In de gewijzigde wet wordt niet het begrip 'winterbanden' opgenomen maar zal worden gesproken over M+S banden.
M+S banden voldoen n.l. aan de eisen zoals aangegeven in Bijlage II nr.2.2 van Richtlijn 92/23/EG.
Alle banden met het opschrift M+S mogen gebruikt worden, evenals 'Ganzjahres- of Allwetter banden

Ondanks dat veiligheidsexperts dit wel aanbevelen, zal er geen winterbandenplicht worden ingevoerd die voor een bepaalde periode geldt !

Op langere termijn hoopt men in Europees verband tot een eenduidige omschrijving van winter banden te komen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Wedden dat ik over twee-drie weken als het 10 graden is in Noord-Europa, gewoon op zomerbanden door Duitsland kan rijden zonder een bon te krijgen?

het gaat nog steeds om rijden op sneeuw en de resten daarvan..
Dat zie jij heel scherp. Vandaar dat ik eerder al opmerkte dat je nog steeds overgeleverd zult zijn aan wat 'Herr Wachtmeister' er van vindt.

In het verleden kregen mensen een boete omdat de wet werd uitgelegd als plicht onder alle omstandigheden en dat gaat nu weer gebeuren !
Gegarandeerd dat er weer bekeuringen worden uitgedeeld als je geen M+S banden onder je auto hebt terwijl de omstandigheden waarvoor die plicht geldt op dat moment niet van toepassing zijn !

Maar goed, ik zeg winterbanden: Dat zouden meer mensen moeten doen ! :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

Grappig he, hoe je dmv. of met medewerking van de media een verkeerd beeld kan scheppen bij mensen die alleen "koppensnellen". ;)
maar ja, dat is tegenwoordig de manier om een boodschap over te brengen ..........

Op de vorige pagina heb ik een foto geplaatst van een M+S band... Daar wil je niet mee in de sneeuw rijden.
(wel goed voor de handel) ;)
Peter-V50
4th Gear member

Dus er is niets veranderd, behalve dat is toegelicht wat er onder winterse omstandigheden wordt verstaan en wat voor band je dan moet gebruiken.

In de praktijk ga je niet halverwege de Autobahn stoppen voor een bandenwissel als je ineens in een sneeuwbui terecht komt.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Peter-V50 schreef:Dus er is niets veranderd, behalve dat is toegelicht wat er onder winterse omstandigheden wordt verstaan en wat voor band je dan moet gebruiken.

In de praktijk ga je niet halverwege de Autobahn stoppen voor een bandenwissel als je ineens in een sneeuwbui terecht komt.
denk dat dat een heel zinnig vertrekpunt is, en wanneer het gaat sneeuwen weet in de winter geen hond
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”