Pagina 4 van 5

Geplaatst: 31.01.2011 - 11:26
door Doeke Dobma
Oh zo. Tja, er is mij gelukkig nog niets verkeerds geleverd, dus daar kan ik niet over meepraten. Maar idd jammer dat het zo moet.

Geplaatst: 31.01.2011 - 11:57
door Oceanracer
Als een bedrijf niet levert wat je hebt besteld horen ze het product kosteloos terug te nemen en de portokosten voor hun rekening te nemen. Doen of willen ze dat niet, zou ik daar niet (meer) bestellen. Ik trek derhalve bij deze mijn advies om iets bij winparts te bestellen maar weer in.

Geplaatst: 31.01.2011 - 12:39
door abbabak1
AlexV70 schreef:
abbabak1 schreef:Ook verdwijnt er inmiddels wat koelvloeistof, nog geen liter in de laatse 2 maanden. Ik denk dat dat te maken heeft met het gebruik van de standkachel...het is iig niet afhankelijk van de km's
Kan ook nog aan de dop op het expansievat liggen.
Dank Knor voor de info over de thermostaat. Als ik ermee bezig ga loop ik toch wel even langs de groothandel, er zijn ook databases die thermostaatmaten aangeven. Wellicht vind ik er 1 die gelijk past i.p.v. Gates, type TH35991.

Drukopbouw en vloestofverlies is een afnemende werking van de standkachelpomp :/ Had de dop aangedraaid zoals bij de 240, dat is voldoende totdat er teveel druk wordt opgebouwd. En daar mijn Volvo 5 jaar Zweden en 2 jaar Duitsland heeft is de standkachel heel veel gebruikt...

Ik had geloof ik al gezegd dat mijn radiator 90% dicht zit, en ook dan draait de standkachel meestal mee. Maar het was dan ook vannacht -15 hier...

Die pomp dus eerst maar op de plank krijgen.

... en tot die tijd iets eerder instappen of soms wat bijvullen als de sensor zeurt :D

Geplaatst: 31.01.2011 - 20:17
door Knor
Daar zou ik maar niet vanuit gaan dat dat het goede artikel is. Winparts gebruikt een waardeloze database met niet passende onderdelen. En als je het dan terug wilt sturen krediteren ze alleen maar het artikel en ben jij tweemaal de verzendkosten armer. En als je dan aangeeft dat het niet past in een bepaald model nemen ze niet eens de moeite om de databse aan te passen. WAARDELOOS BEDRIJF!

Even voor de goede orde: Het betreft in mijn geval geen bestelling bij Winparts maar persoonlijk opgehaalde delen bij AD-autoonderdelenhandel IBEMA-TIELMAN in Nieuwegein, een prima bedrijf met groot assortiment en vlotte service tegen schappelijke prijzen. Van hun heb ik nog nooit wat gehad wat niet of niet goed paste. Prima bedrijf dus in dezen! Aanrader.

Geplaatst: 02.02.2011 - 21:07
door Knor
Vandaag de boordcomputer laten uitlezen. Eigenlijk voor 'n andere storing (motorservice vereist) maar in de uitleescomputer kon geen indicatie worden gevonden voor het temperatuurprobleem. Conclusie van de (ervaren) monteur was dat er toch geen goede thermostaat in zou zitten. Derhalve toch maar 'n origineel, compleet met huis meegenomen en binnenkort monteren. Hoop dat dit soelaas gaat bieden, 't lijkt me wel weer eens lekker om 't hok lekker gauw warm te krijgen en de thermometer full-speed naar halverwege zien sprinten.. ::lol:

Geplaatst: 02.02.2011 - 21:18
door Oceanracer
Tja, zo snel als bij mijn benzine zal het nooit gaan...

Geplaatst: 05.02.2011 - 11:54
door jereng
Erik! schreef:Toch nog een extra voordeel met een Duitse import. De bijverwarming zorgt voor een naald precies in het midden na circa 6 km. Ook bij -9.
Bij mijn D5 precies hetzelfde (Italië import). Om de een of andere vage reden schijnen bepaalde modellen diesels bijverwarming te hebben (en dan heb ik het dus niet over standkachels). Deze bijverwarming zorg ervoor dat het koelsysteem electrisch of anderzijds verwarmd wordt bij een koude motor. Dat is nodig omdat moderne diesels zo efficient werken dat ze bij koud weer en lage belasting te weinig warmte produceren om het koelwater heet te krijgen. Als je deze bijverwarming niet hebt, of hij is stuk, dan duurt het bij vrieskou en langzame snelheden erg lang voordat je interieur een beetje warm wordt. Thermostaten vervangen helpt dan niet. Ik heb voorheen hetzelfde met mijn Galaxy tdi gehad. Diverse thermostaten vervangen, zonder resultaat. Daarmee kon ikbij temps onder nul wel 40 km op een 80 km weg rijden en nog geen warme auto. Ben erg blij met mijn huidige D5 die bij alle temperaturen, na een paar kilometer lekker warm is

Geplaatst: 05.02.2011 - 17:46
door Oceanracer
Die fabrieks-af bijverwarming kun je vervolgens (na een software-aanpassing bij de dealer) ook laten functioneren als standkachel. Wel opmerkelijk dat in een land als Italië dit wel wordt gemonteerd en hier dan weer niet...

Geplaatst: 07.03.2011 - 22:14
door Knor
Afgelopen zaterdag de thermostaat vervangen: DE oplossing. Karretje wordt nu weer lekker snel warm. En op de snelweg de kachel op standje snijbrander laten staan is geen optie meer omdat de snijbrandertemperaturen inderdaad worden benaderd...
Vreemd dat zoiets zo sluimerend kan voortgaan. Ook tijdens de zomerdag heeft hij dus altijd teveel gekoeld. Zonde, want dat kost natuurlijk altijd brandstof,

Maar nu doet hij 't weer zoals hij het hoort te doen!!! :P

Geplaatst: 15.02.2012 - 16:48
door Nielsje
Zo vorige week ook de thermostaat laten vervangen. Vanaf Den Bosch tot aan Amsterdam en dan pas bij het 2e streepje, niet goed.

Alleen de sensor is vervangen (benzine). Onderdeel zelf viel wel mee, ongeveer E. 20,--. Maar met montage toch nog E 116,--.

Maar goed het wordt lekker warm.

Geplaatst: 15.02.2012 - 18:33
door Oceanracer
Da's weer snel verdiend voor 10 minuten werk. :-)

Geplaatst: 23.09.2012 - 19:36
door sappie
Als de temperatuur meter heel langzaam naar het midden gaat, betekent dat ook een defecte thermostaat?

Ik heb mijn S80 een weekje en het valt mij op dat de motor er heel lang over doet om warm te worden, zelfs na 20 minuten rijden staat de meter nog niet in het midden. Das heel wat langzamer dan in mijn oude S70.

Begrijp ik uit dit verhaal goed dat voor een benzine s80 de thermostaat los verkrijgbaar en is en dus een relatief goedkoop klusje is?

Geplaatst: 23.09.2012 - 21:01
door Oceanracer
Op je laatste vraag kan ik helaas geen antwoord geven, op die eerste kan ik volmondig ja antwoorden.

Geplaatst: 23.09.2012 - 21:05
door sappie
Oceanracer schreef:Op je laatste vraag kan ik helaas geen antwoord geven, op die eerste kan ik volmondig ja antwoorden.
ik zal de volvo garage eens mailen voor een prijsopgave, dan hoop ik dat het antwoord op mijn tweede vraag ook ja is 8)

Geplaatst: 24.09.2012 - 08:52
door sappie
Ik heb het vanochtend eens goed in de gaten gehouden:
het midden is het 4de streepje

- na 6 minuten op het tweede streepje;
- na 11 minuten op het derde streepje
- na 20 minuten tussen 3de en 4de streepje in (dit met gem circa 60km/h)
dan het rare, krijg dan een 80 km weg met wat langer stuk en het metertje daalt gewoon weer iets terug richting het derde streepje
- na 24 minuten op het werk en weer tussen 3de en 4de streepje.
Het midden heb ik dus niet eens gehaald.

Geplaatst: 24.09.2012 - 09:09
door edraket
Dan is zeker je thermostaat niet meer lekker. Is ook beter voor de motor om een nieuwe te monteren, nu komt de motor niet goed meer op temperatuur en dat is niet best.

Geplaatst: 24.09.2012 - 11:48
door Oceanracer
Die van mij (ook 170 pk benzine) is aan het einde van het erf al voorbij streepje één en voor ik in het dorp ben staat ie veelal al in het midden. Dat is binnen een minuut of drie.

Geplaatst: 24.09.2012 - 14:32
door sappie
SLIK :
Goedemiddag Dhr. Polder,
Het vervangen van de thermostaat kost €202.80 exclusief de BTW.
dus € 245 met de 21% btw....pfff stuk duurder dan ik had verwacht.
Ga nordicar ook maar even mailen wat zij rekenen...

Geplaatst: 24.09.2012 - 14:55
door Oceanracer
Dat heb ik alle drie de keren bij elkaar opgeteld nog niet betaald! Maar ik hoefde ook geen nieuw thermostaathuis, wellicht dat dit bij jouw S80 wel moet.

Geplaatst: 24.09.2012 - 16:41
door edraket
Welk bouwjaar en motor is jouw auto Sappie?