Pagina 4 van 5

Geplaatst: 14.01.2011 - 10:22
door 945i
Eigenlijk pleeg je kilometertellerfraude met (te) grote wielen. ;)

Geplaatst: 14.01.2011 - 10:22
door Oceanracer
:D

Geplaatst: 14.01.2011 - 13:01
door toppertje
met iets meer rolomtrek geeft de BC mischien eindelijk
eens het JUISTE verbruik aan. :P

Geplaatst: 15.01.2011 - 14:43
door sjoerdb
vergeten jullie niet te denken aan kilometerafwijking?

bij rijden met tomtom, geeft de tomtom meestal een lagere snelheid aan dan de autoteller. de autoteller staat bijvoorbeeld op 90 km/h en de tomtom op 85km/h, na 1 uur rijden heeft de autoteller 90 km geteld, met de tomtom snelheid kom je eigenlijk maar op 85 km uit. dus de auto BC gebruikt eigenlijk een verkeerd getal, en denkt dat er 90 km gereden is terwijl in werkelijkheid het anders is.

ik zal wel eens checken door een route te rijden met auto die ik bereken met tomtom, die geeft een bepaalde lengte van de route aan, bij aankomst zal mijnd dagteller een andere afstand af gelegd hebben.

hoe zit het met:
magneetjes om brandstofleiding
toevoeging aan motorolie
toevoeging aan brandstof(pillen of vloeistof)
sensoren voor de gek houden, luchttemp of dergelijke voor de gek houden?

Geplaatst: 15.01.2011 - 16:49
door MartenS40
@sjoerdb
De afwijking in de kilometerteller zit er expres in. Dit zodat de teller nooit langzamer aan kan geven dan dat je werkelijk rijdt. Fabrikanten doen dit om zich in te dekken (ongelukken, boetes). Als de teller 80 aangeeft kan je er van op aan dat je in elk geval niet harder dan 80 rijdt. De afwijking is vaak 5-10%. Ik neem even aan dat ze deze veiligheidsmarge alleen op de snelheidsmeter toepassen en dat de kilometerteller deze afwijking tot een minimum beperkt (muv uitzetten van banden ed).

De magneetjes zijn naar mijn mening een broodje aap verhaal, toch blijven er mensen zweren dat het werkt. Bij mythbusters was er ooit een brandstofspecial waarbij ze dit soort dingen nagingen, helaas geen effect. Dus waar het wel werkt is het mijn inziens vaak een placebo effect. Je denkt dat je wel zuiniger moet rijden, bent bewuster bezig, rijd inderdaad zuiniger.

Toevoegingen aan de olie is vaak hetzelfde verhaal, hoewel teflon een oliedrooglopende motor nog een tijdje in gang weet te houden lijkt het me niet slim om dit aan een goed werkende motor toe te voegen. Er is al veel op het forum over geschreven. Motorolie is samengesteld uit verschillende stoffen en additieven, geoptimaliseerd om zo goed mogelijk op jou motor te werken, niet alleen qua zuinigheid maar ook duurzaamheid. Het veranderen van die samenstelling door het gebruiken van additieven is dan ook genoeg reden voor veel fabrikanten om de garantie op te schorten. Ik zou het nooit gebruiken.
Natuurlijk kan je met een ontzettend dunne olie wat zuiniger rijden, de vraag is alleen voor hoe lang... Dus het kan wel degelijk effect hebben dit soort middeltjes, alleen de vraag is of je het ook wilt. Een goede duurzame olie gebruiken is een veel betere keus.

Brandstof toevoegingen kunnen helpen een vervuilde motor/injectoren na verloop van tijd schoon te branden, alleen verwacht er geen wonderen van. Prefentief kun je af en toe zo'n schoonmaakmiddel erdoorheen jagen, de verstuivers en de pomp zullen er allicht iets schoner van blijven. Kwaad kunnen de meeste middeltjes volgens mij niet, in tegenstelling tot rommelen met de olie.

De sensoren van het managment kan je natuurlijk foppen doormiddel van een powerbox, een ietwat stukje onbehouwen techniek die de verkeerde waardes aan de computer doorgeeft. In tegenstelling tot chiptunen gebeurt dit grof en onaccuraat, vaak doordat het voorgelogen management de turbodruk veel te hoog laat oplopen. Tja, dit kan natuurlijk een tijd goed gaan, maar ook resulteren in een nieuw motorblok. Oordeel zelf.

Afgezien van de brandstoftoevoeging om vervuiling tegen te gaan op zijn tijd, mijn mening is: Afblijven...

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:09
door Iroll
Alsjebliefd Sjoerd, niet weer he! Die vraag heb je al meer dan eens gesteld. Denk dat je daar meer dan genoeg antwoorden op hebt gekregen.

Geplaatst: 16.01.2011 - 18:15
door Bart Giesen
Bart Giesen schreef:1.9 Diesel S40, 115 PK 2002; zomer 2009; 4.9 liter per 100 km

Kan dus VEEL zuiniger. Je word er alleen zo getikt van, dat zuinige rijden, dus nu met een beetje normale rijstijl rond de 5.6 liter per 100 km.
Hier kom ik even op terug; laatste aantal keren tanken; gemm. 1 op 15 :S!! En zijn toch echt primair snelweg kilometer, met als 'groot' verbruiker de stoelverwarming en audio aan.

Geplaatst: 07.02.2011 - 23:20
door sjoerdb
zoekplaatje:

Geplaatst: 07.02.2011 - 23:42
door sjoerdb
zoekplaatje1

Geplaatst: 08.02.2011 - 08:42
door manneke-D
Ik heb 'm gevonden! Jippie.
Tweede pixel, rechtsonder.







:binky:

Geplaatst: 08.02.2011 - 08:48
door manneke-D
Iroll schreef:Gooi je reservewiel, krik en wielsleutel eruit en vervang ze door een spuitbus. Verder achterbank, passagierstoel, vloerbekleding eruit en vervang de isolatie voor een setje oorplug ... stens 1:25 toch wel kunnen halen, succes verzekerd!
Ik heb ooit een tv-programma gezien over een wedstrijd zuinig rijden waarbij er een paar deelnemers waren die de buitenspiegels inklapten en de motor uitzetten en 'm lieten uitrollen de laatste 10-tallen meters voor de bestemming.

:roll:

Ik moet uit eigen ervaring zeggen dat het uitzetten van de airco/ecc een merkbare invloed heeft op het verbruik.
Maar de andere kant is dat het tijdens bepaalde weersomstandigheden een veel grotere negatieve invloed heeft op de gesteldheid van de bestuurder :-)

Geplaatst: 14.02.2011 - 19:33
door sjoerdb
manneke-D schreef:
Iroll schreef:Gooi je reservewiel, krik en wielsleutel eruit en vervang ze door een spuitbus. Verder achterbank, passagierstoel, vloerbekleding eruit en vervang de isolatie voor een setje oorplug ... stens 1:25 toch wel kunnen halen, succes verzekerd!
Ik heb ooit een tv-programma gezien over een wedstrijd zuinig rijden waarbij er een paar deelnemers waren die de buitenspiegels inklapten en de motor uitzetten en 'm lieten uitrollen de laatste 10-tallen meters voor de bestemming.

:roll:

Ik moet uit eigen ervaring zeggen dat het uitzetten van de airco/ecc een merkbare invloed heeft op het verbruik.
Maar de andere kant is dat het tijdens bepaalde weersomstandigheden een veel grotere negatieve invloed heeft op de gesteldheid van de bestuurder :-)
wegens veiligheidsoverweging zal ik de spiegels nooit inklappen, die is leuk voor een test maar in werkelijkheid doen we dat dus maar even niet. de airco draait al bijna nooit, ik heb de ecc niet vaak op automatisch ofzo staan. als je achter uit in moet parkeren dan kan je toch niet zomaar alvast de motor uitzetten.

Geplaatst: 17.02.2011 - 13:07
door tjaarts
80 op snelweg en goedkoop rijden?
Leg er dan 4 thuiskomertjes op. Ben je lekker goedkoop onderweg. :p

Geplaatst: 17.02.2011 - 17:32
door Buurtje
80 op de snelweg? Weet ik ook gelijk waarom die vrachtwagen allemaal links moeten rijden om personenwagens in te halen..........

Goedkoper alternatief: lekker fietsen.

Geplaatst: 17.02.2011 - 17:56
door diesel01
Ik ben toch blij dat ik verder niet over na hoef te denken, als het tankje leeg is dan gooien we hem weer vol, vorige week weer voor €80 BP Ultimate, en ik geloof dat ik zo eerst weer moet tanken anders komen we niet thuis.

Geplaatst: 03.03.2011 - 21:04
door sjoerdb
Buurtje schreef:80 op de snelweg? Weet ik ook gelijk waarom die vrachtwagen allemaal links moeten rijden om personenwagens in te halen..........

Goedkoper alternatief: lekker fietsen.
wie rijdt er 80 op de snelweg? niet verkeerde dingen gaan vertellen he, 90 km/h op mijn teller is geen 80km/h

Geplaatst: 07.07.2011 - 21:46
door rhulst
Met mijn 115pk 1.9d tip ik bijna de 1:20 aan. Maximaal gebruik maken van de cc, toerenteller rond 2150, bandenspanning op 2.6 rondom. Wellicht dat er in de toekomst met wat handigheidjes het verbruik nog iets gunstiger kan

Geplaatst: 08.07.2011 - 00:16
door tom200
hier kan ik allemaal niet aan tippen hoor,

auto net onderhoud gehad. V40 1.9TDI en verbruik ongeveer op 1/10. heel jammer.

Ik schakel zo goed als altijd op 2300 toeren ongeveer.

lijkt me toch redelijk niet? verbruik krijg ik niet naar beneden.

misschien K&N filter zetten maar of dit veel gaat helpen is nog te vraag

Geplaatst: 08.07.2011 - 08:29
door Buurtje
@tom200: 1 op 10 is echt bizar i.m.h.o. Dat zijn meer waarden voor een benzinemotor.

Zelfs terug van de wintersport door Duitsland rijdt ik nog 1 op 16.5 en dat is door Duitsland met 160+ (daar waar het mag natuurlijk).

Ik ben geen techneut, maar je auto lijkt me 'niet gezond' met dit verbruik.

Geplaatst: 08.07.2011 - 12:09
door eouwehand
Buurtje schreef:@tom200: 1 op 10 is echt bizar i.m.h.o. Dat zijn meer waarden voor een benzinemotor.

Zelfs terug van de wintersport door Duitsland rijdt ik nog 1 op 16.5 en dat is door Duitsland met 160+ (daar waar het mag natuurlijk).

Ik ben geen techneut, maar je auto lijkt me 'niet gezond' met dit verbruik.
Ben ook net terug uit Oostenrijk met de cc. op 140 op de teller en een verbruik van 1:17,5.
Ik heb dit verbruik wel zelf uitgerekend aan de hand van de getankte liters want de boordcomputer wijkt hierin aardig af.