Pagina 4 van 4

Geplaatst: 11.11.2011 - 18:19
door charly
Inderdaad, geen roetmeting bij Belgische keuring voor de V70 automaat. Volgens de keurmeester is er ooit eens een technische ramp gebeurd bij het stationair volgas geven. Dus laat ons vrolijk wezen en geen extra bijdrage betalen voor een keuring. Mijn V70 zou trouwens nooit door die test gekomen zijn, want roet, roet, roet ... Tot nu een lekke intercooler werd vastgesteld en vervangen. Gelukkig voor de auto's die mij volgden.

Geplaatst: 22.11.2012 - 21:28
door w.stif
Even oude koeien...
Vandaag voor de keuring, en wat staat er op de factuur:
nr 2300 Roetmeting Diesel 32,56euro.
Er is voor mijn D5 automaat dus wel een roetmeting gedaan.
Ik ben benieuwd wat er in NL in het rdw boek staat.
Heeel onduidelijk dit.

Geplaatst: 22.11.2012 - 21:39
door Gast
gebeurd hier in die Heimat niet meer. Stekker van de computer wordt in de OBD-poort geprikt en computer uitgelezen. Volgens de keurmeester controleert elke moderne auto zelf zijn uitlaatgaswaarden en is het gewoon een kwestie van het uitlezen van deze gegevens uit de boordcomputer.

Geplaatst: 23.11.2012 - 14:12
door Gouwe
w.stif schreef:Even oude koeien...
Vandaag voor de keuring, en wat staat er op de factuur:
nr 2300 Roetmeting Diesel 32,56euro.
Er is voor mijn D5 automaat dus wel een roetmeting gedaan.
Ik ben benieuwd wat er in NL in het rdw boek staat.
Heeel onduidelijk dit.
Het feit dat het op de rekening staat wil nog niet zeggen dat het ook gebeurd is... :wink: Bij mij stond de roettest ook op de rekening, maar ik weet pertinent zeker dat dit een paar weken geleden niet is uitgevoerd. Heb er toen geen werk van gemaakt verder, maar dit topic lezende lijkt met me eerder regel dan uitzondering...... (en dan vind ik het weer minder chique om het toch te factureren.) Heb dus ook een D5 automaat.

Geplaatst: 24.11.2012 - 21:06
door w.stif
Even een mailtje naar de receptionist gestuurdt en die schreef het volgende terug.
"De roetmeting was in het begin van de APK inderdaad niet nodig. Dit is later gewijzigd."

Over het kunnen uitlezen van de roetuitstoot heb ik hem niet gehoord.
Ik moest overigens voor de meting 32.56e betalen, hier kwam de apk nog bij 25.96 en de afmeldkosten 3.70.

Geplaatst: 24.11.2012 - 22:54
door Turbodesk
Wat een geld allemaal voor een apk. Het kost hier bij verschillende garage`s 19,95 all in.

Drie weken geleden 8,95 betaald voor mijn apk all in. Was een speciale actie van de Renault garage.

Dat is nog eens leuk :D

Geplaatst: 25.11.2012 - 09:49
door Frederick
Dat vind ik nu eens goed nieuws om op zondagmorgen te lezen! In het keuringsstation hier in de buurt vonden ze het zelfs "zalig" om die 5 cylinder van mijn S60 te horen brullen in de rode zone.. Ik niet echt!
Nu nog even zoeken of die uitzondering ook ergens op papier staat en dan zijn we volgend jaar weer gerust op de keuring.

Geplaatst: 25.11.2012 - 18:05
door Wauter
In NL wordt er een roetmeting verricht bij voertuigen t/m 31-12-2005, alles wat erna komt mag via de EOBD uitgelezen worden.

Geplaatst: 26.11.2012 - 00:01
door Ramon&Ramon
Wauter schreef:In NL wordt er een roetmeting verricht bij voertuigen t/m 31-12-2005, alles wat erna komt mag via de EOBD uitgelezen worden.

Precies,alleen bij twijfel,komt er een roetmeting.

Geplaatst: 27.11.2012 - 12:13
door breakman
Bij mijn V70 classic TDI werd het ook niet gedaan omdat het een automaat was.
Ik kreeg de uitleg bij VOLVO-automaten mogen we het niet doen, bij andere merken maken ze er blijkbaar zo geen probleem van... vreemd?

Mijn huidige manuele V70 D5 wordt er gewoon aangehangen hoor !

Geplaatst: 27.11.2012 - 13:41
door Wauter
Dit komt uit de regelgeving APK, aanvullende permanente eisen:

3. De roetmeting blijft achterwege, indien de personenauto, de bedrijfsauto of de bus is uitgerust met een
comprex-lader of indien het een seriehybride elektrisch voertuig betreft.
4. Indien een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan
3.500 kg is uitgerust met een volautomatische versnellingsbak:
a. wordt de motorolie op temperatuur gebracht door stationair draaien van de motor of door middel van
een rit, en
b. vinden per test niet meer dan zes metingen plaats.


Ik kom nergens in de regelgeving een reden tegen om een V70 classic TDI niet te meten. Ik was keurmeester ten tijde van de invoer en in het begin is er wel discussie over geweest omdat de automaat te heet kon worden. Inmiddels is die discussie beslecht en wordt er bij een automaat gewoon gemeten.

Geplaatst: 27.11.2012 - 14:07
door Ramon&Ramon
Tot aan 31dec 2005 is een roetmeting toegestaan,ook voor automaten.
De praktijk is anders,roetmetingen worden bijna niet meer toegepast,tenzij er aanleiding voor is.
Na die datum is uitlezen voldoende voor de APK.

Het is alleen jammer dat veel bedrijven het wel op de rekening zetten en het niet doen!
Ik was laatst bij een APK bedrijf waar een centimeter stof op de roetmeter en het CO apparaat lag,dus die werden duidelijk niet meer gebruikt,het is vaak natte vinger werk!