ALF schreef:Heb je al eens een oliewissel/verversing overwogen zoals voorgesteld, mijn 2.5D werd beduidend een stuk rustiger en stiller toen ik dit gedaan had.
Dan heeft die oliewissel effect gehad op andere delen in de motor (denk aan klepstoters e.t.c.).
Een ander merk olie heeft een reinigende werking op de motor. Zuigerveren kunnen bijvoorbeeld los komen en voor een betere afdichting zorgen waardoor de motor weer beter loopt.
Resume, de olie van de motor heeft, als de motor in goede conditie is, geen effect op de verbranding. Het hierboven omschreven probleem van de dieselklop (nagelen) is de oorzaak van een onjuiste verbranding en kan door zoveel zaken worden veroorzaakt.
De fabrikant werkt met bepaalde marges, de combinatie van die marges op de verschillende onderdelen kan een bepaalde loopeigenschap veroorzaken. De demo waarin je destijds hebt gereden was dan een toevalstreffer (of voor de demodoeleinden geoptimaliseerd).
Ik heb nu drie volvo's met identieke motoren gehad (zelde type, model motor en vermogen) en elke liep anders.
Ik zou eerst een even een paar Euro's uitgeven voor een rollerbanktest, het geluid en het geleverde vermogen zijn wel twee bijpassende zaken. Een hedendaagse diesel met een kwaliteitsbrandstof, en de juiste luchtverhouding hoor je niet (het nagelen is een gevolg van een overschot aan brandstof).
Mischien komt jou motor niet goed op temperatuur? aangezien je geen temperatuursmeter hebt, kun je dat niet juist waarnemen, maar is megabelangrijk.
Had je hetzelfde probleem ook in het warme voorjaar?