Pagina 4 van 6
Geplaatst: 04.06.2011 - 19:50
door Quota
945i schreef:Jammer? C6, 1 van de mooiste koetsen op de weg!

Heb je absoluut gelijk in, ik doelde (maar maakte dat niet duidelijk genoeg) op de kwaliteit van het koetswerk... Die fransozen weten absoluut hoe ze motoren moeten bouwen, van electra en duurzaamheid hebben ze helaas nog minder kaas gegeten...
:roll:
Al blijf ik als oud PSA-er dit concern absoluut volgen... :oops:
Re: geluid D5
Geplaatst: 25.06.2011 - 12:38
door lemmer
FrankvanBeek schreef:In januari dit jaar is mijn XC60 D5 afgeleverd. Gezien de hoeveelheid kilometers die ik tegenwoordig rijd is dat een diesel geworden. Omdat ik nogal van een geruisloze motor houd, heb ik hierover geaarzeld, maar over de D5 las ik op de volvosite: "Tegelijkertijd zorgt deze techniek voor een plezierig motorgeluid, dat doet denken aan dat van een zescilinder benzinemotor. De nieuwe motor heeft uitstekende waarden wat betreft geluidsproductie en geluidsperceptie, beter bekend als NVH of Noise, Vibration en Harshness." Tijdens de proefrit (b)leek deze claim te kloppen. Een aangenaam geluid. Ook na aflevering was ik nog tevreden, maar na verloop van tijd moest ik helaas merken dat de motor als niet teveel gas wordt gegeven tussen ongeveer 1400 tot 1700 toeren het ouderwetse dieselgeratel hinderlijk doorgeeft. Bij meer druk op de gaspedaal loopt de motor weer gelijkmatiger, maar als ik rustig door de bebouwde kom tuf, heb ik het idee in een ouderwets bestelbusje te rijden. Merkwaardig is overigens dat als de motor koud is, hij gelijkmatiger loopt. Herkent iemand dit probleem? Moet ik ermee leren leven (constateren dat Volvo nog steeds geen moderne geluidsarme diesel kan maken) of is het op te lossen?
Is herkenbaar, en ook in mijn 185 pk d5 zo.
Klaag hier al vanaf het begin over, maar de lezing van de geleerden is als volgt:
Als de motor koud is staat de EGR klep in een bepaalde positie waardoor het inlaatgeluid gedempt is. Bij een warme motor is deze positie anders waardoor je dit sterke inlaatgeluid waarneemt. In ieder geval helpt bij mij het tanken van een premium diesel veel, en ook bij een goede op maat chiptuning (dus niet die polestar) is er veel verbetering merkbaar.
Het is nu eenmaal zo dat een 5 pitter niet zo mooi loopt als een v6, hij heeft wel meer koppel, al moet ik zeggen dat dit erg exemplarisch is. Mijn vorige d5 (zelfde motor als nu) veel meer trilde als diezelfde motor in de xc 70 new.
Geplaatst: 25.06.2011 - 12:48
door lemmer
Wat ook nog meespeelt, is het vervuilen van de motor e.t.c., als je de verstuivers laat reiningen, weet je niet wat je meemaakt, zo mooi dat ie dan loopt. Maar na zo een 2000 km zit er weer aanslag op en ben je weer op hetzelfde niveau. Dit was overigens ook zo in de VAG tdi motoren mat 170 pk, daar moest je om de 40000 km de boel laten reinigen om de 170 pk te houden.
Wat goed helpt is om de 4000 km een flesje of 2 injectorreiniger door de tank te gooien, zelfde effect.
Geplaatst: 30.06.2011 - 07:37
door HV
laatste advies lijkt me een heel zinnige Frank! n als je het echt gehad hebt, kan je wellicht eens denken aan een mooie omruil naar een benzinevariant (ik zou dan gelijk voor de T6 gaan).
Geplaatst: 15.09.2011 - 21:46
door ALF
Heb je al eens een oliewissel/verversing overwogen zoals voorgesteld, mijn 2.5D werd beduidend een stuk rustiger en stiller toen ik dit gedaan had.
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:23
door lemmer
ALF schreef:Heb je al eens een oliewissel/verversing overwogen zoals voorgesteld, mijn 2.5D werd beduidend een stuk rustiger en stiller toen ik dit gedaan had.
Dan heeft die oliewissel effect gehad op andere delen in de motor (denk aan klepstoters e.t.c.).
Een ander merk olie heeft een reinigende werking op de motor. Zuigerveren kunnen bijvoorbeeld los komen en voor een betere afdichting zorgen waardoor de motor weer beter loopt.
Resume, de olie van de motor heeft, als de motor in goede conditie is, geen effect op de verbranding. Het hierboven omschreven probleem van de dieselklop (nagelen) is de oorzaak van een onjuiste verbranding en kan door zoveel zaken worden veroorzaakt.
De fabrikant werkt met bepaalde marges, de combinatie van die marges op de verschillende onderdelen kan een bepaalde loopeigenschap veroorzaken. De demo waarin je destijds hebt gereden was dan een toevalstreffer (of voor de demodoeleinden geoptimaliseerd).
Ik heb nu drie volvo's met identieke motoren gehad (zelde type, model motor en vermogen) en elke liep anders.
Ik zou eerst een even een paar Euro's uitgeven voor een rollerbanktest, het geluid en het geleverde vermogen zijn wel twee bijpassende zaken. Een hedendaagse diesel met een kwaliteitsbrandstof, en de juiste luchtverhouding hoor je niet (het nagelen is een gevolg van een overschot aan brandstof).
Mischien komt jou motor niet goed op temperatuur? aangezien je geen temperatuursmeter hebt, kun je dat niet juist waarnemen, maar is megabelangrijk.
Had je hetzelfde probleem ook in het warme voorjaar?
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:27
door bart simpson
In de basis zitten er minimale verschillen in de (D5) motoren onderling, de gebruikers schelen doorgaans veel sterker in hun gebruik, het resultaat zal altijd zijn dat verschillende (verder indentieke) auto's zich daardoor (soms wel zeer) verschillend zullen gaan gedragen.
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:36
door Oceanracer
Misschien moet er vanuit de dealer toch meer worden gewezen op het belang van het ouderwetse inrijden. Wellicht wordt dit nu wel eens te veel gebagatelliseerd.
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:40
door lemmer
bart simpson schreef:In de basis zitten er minimale verschillen in de (D5) motoren onderling, de gebruikers schelen doorgaans veel sterker in hun gebruik, het resultaat zal altijd zijn dat verschillende (verder indentieke) auto's zich daardoor (soms wel zeer) verschillend zullen gaan gedragen.
Verklaar je nader.
Bedoel je dat als je flink met de wagen trapt, dat hij dan minder mooi loopt. Dat is namelijk wel mijn ervaring.
Ik blijf er ook bij dat het gebruik van eenpremium diesel brandstof een onderschat verschil maakt.
Wij gebruiken bijvoorbeeld een vat met BP ultimate om een probleemmotor (roken, vermogenstekort) weer te genezen. OP onze proefstand schakelen we dan over naar deze brandstof en laten ze dan een uur op de BP draaien waar we in het verleden de verstuivers gingen trekken e.t.c., in veel gevallen is dat de oplossing. Waarom zou het dan in een auto niet zo zijn.
Eerst gebruikte we v-power, maar die is minder geworden de laatste tijd (minder toevoeging van de synthetische component). BP en Total is op dit moment de betere.
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:44
door Oceanracer
Opvalland. Ik had zelf ook al de indruk dat V-Power niet die V-power meer is van voorheen.
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:51
door bart simpson
lemmer schreef:bart simpson schreef:In de basis zitten er minimale verschillen in de (D5) motoren onderling, de gebruikers schelen doorgaans veel sterker in hun gebruik, het resultaat zal altijd zijn dat verschillende (verder indentieke) auto's zich daardoor (soms wel zeer) verschillend zullen gaan gedragen.
Verklaar je nader.
Bedoel je dat als je flink met de wagen trapt, dat hij dan minder mooi loopt. Dat is namelijk wel mijn ervaring
Natuurlijk is dat zo!
De een laat een motor een kilometer of 20 op bedrijfstemperatuur komen alvorerens hij/zij hem met beleid laat presteren, de ander heeft de stellige indruk dat een motor op bedrijfstemperatuur is als je je hand niet meer op het uitlaatspruitstuk kunt leggen....
Koud vol intrappen is desastreus op termijn, iemand uitleggen dat een motor met beleid inrijden het leven verlengd wordt zelfs op dit forum als volkomen onzin van de hand gewezen.... (ik vind dan alles goed)
Ik geloof idd in de meerwaarde van premium brandstoffen..
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:51
door lemmer
Oceanracer schreef:Opvalland. Ik had zelf ook al de indruk dat V-Power niet die V-power meer is van voorheen.
Nu wetenschappelijk bewezen
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:52
door bart simpson
de winst van Shell nam ook al opvallend snel toe
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:54
door Gast
ja - pecunia non oro (geld stinkt niet)
Geplaatst: 17.09.2011 - 18:59
door Oceanracer
Dan is het einde V-Power, welkom BP Ultimate voor mij.
Geplaatst: 17.09.2011 - 19:31
door diesel01
Oceanracer schreef:Dan is het einde V-Power, welkom BP Ultimate voor mij.
+1
Geplaatst: 17.09.2011 - 19:49
door lemmer
Oceanracer schreef:Dan is het einde V-Power, welkom BP Ultimate voor mij.
BP ultimate en Total excellium, in Germanie heb je bij ARAL hetzelfde (is van BP).
Geplaatst: 17.09.2011 - 20:05
door Oceanracer
Total is mij te ver omrijden en om nou speciaal naar onze oosterburen te rijden voor een tank benzine gaat zelfs mij te ver.

Geplaatst: 17.09.2011 - 20:48
door 945i
Natuurlijk is goed warmrijden (zeker een kilometer of 15 ) belangrijk, en inrijden moet gevarieerd maar bedachtzaam gebeuren. Is beide belangrijk voor de levensduur en levensloop van een motor.
Geplaatst: 18.09.2011 - 02:34
door Thijs
Ik was net overgestapt naar Shel, omdat er beweerd werd dat de motor daar meer beter van ging draaien als de BP.. En het lijkt idd zo te zijn. Ik wacht het nog een of twee tankbeurten af.
@Lemmer, hoe kom je aan de wijsheid van de kwaliteit van de brandstoffen als ik vragen mag? Door het gebruik ervan of op een andere manier. BV over de hoeveelheid additieven.