Geplaatst: 06.07.2011 - 22:29
Als ik het zo lees wordt er aardig wat aangerommeld met airco's.
Preventief fluor toevoegen bij het vullen van de airco omdat deze mogelijk kan gaan lekken.
Niet (laten) doen. Fluor kan schadelijk zijn voor de airco. Daarbij geeft het geen garantie dat hiermee alle lekken gevonden kunnen worden. De verdamper bijvoorbeeld is slecht tot niet te controleren.
Airco alleen afvullen als hij niet werkt. Heeft geen zin en mag ook niet.
Je zult de airco, voordat hij gevuld wordt, eerst moeten controleren op lekkage.
Dit kan door de airco met stikstof onder druk te zetten en in te spuiten met zeepsop. Hiermee kom je echter niet overal bij.
Lekzoeken met een speciale koudemiddelafhankelijke lekzoeker. Werkt ook goed, maar de zoeker geeft nog wel eens vals alarm op andere gassen, zoals olie-, en benzinedampen.
Sinds kort is er een nieuwe welkome aanvulling, lekzoeken met een formeergas. Dat is een mix van 95% stikstof en 5% waterstof. Die verhouding maakt het net niet brandbaar.
Na het vullen van de installatie met formeergas wordt met speciale apparatuur ‘gesnuffeld’ naar waterstof. Het apparaat reageert bijna uitsluitend op waterstof zodat de eventuele detectie betrouwbaar is.
Ik lees dat een van de oorzaken van de defedte condesor zou komen door het vuil wat tussen de condensor en radiateur blijft zitten.
Mogelijk deze eens per jaar preventief schoon (laten ) spuiten?
Lekkage door steenslag. Een goede oplossing is het monteren van gaas voor de condensor. In vrachtwagens zit dit al jaren.
Ik las ook dat er een dikkere condensor gemonteerd is. Geeft Volvo hiermee aan dat de condensor te dun is en daardoor gemakkelijk scheurt door trillingen of doordat hij iets onder spanning gemonteerd zit?
PS. Kwikfit moet zich bij de verkoop van banden houden en het verdere werk aan de echte specialisten over laten.
Preventief fluor toevoegen bij het vullen van de airco omdat deze mogelijk kan gaan lekken.
Niet (laten) doen. Fluor kan schadelijk zijn voor de airco. Daarbij geeft het geen garantie dat hiermee alle lekken gevonden kunnen worden. De verdamper bijvoorbeeld is slecht tot niet te controleren.
Airco alleen afvullen als hij niet werkt. Heeft geen zin en mag ook niet.
Je zult de airco, voordat hij gevuld wordt, eerst moeten controleren op lekkage.
Dit kan door de airco met stikstof onder druk te zetten en in te spuiten met zeepsop. Hiermee kom je echter niet overal bij.
Lekzoeken met een speciale koudemiddelafhankelijke lekzoeker. Werkt ook goed, maar de zoeker geeft nog wel eens vals alarm op andere gassen, zoals olie-, en benzinedampen.
Sinds kort is er een nieuwe welkome aanvulling, lekzoeken met een formeergas. Dat is een mix van 95% stikstof en 5% waterstof. Die verhouding maakt het net niet brandbaar.
Na het vullen van de installatie met formeergas wordt met speciale apparatuur ‘gesnuffeld’ naar waterstof. Het apparaat reageert bijna uitsluitend op waterstof zodat de eventuele detectie betrouwbaar is.
Ik lees dat een van de oorzaken van de defedte condesor zou komen door het vuil wat tussen de condensor en radiateur blijft zitten.
Mogelijk deze eens per jaar preventief schoon (laten ) spuiten?
Lekkage door steenslag. Een goede oplossing is het monteren van gaas voor de condensor. In vrachtwagens zit dit al jaren.
Ik las ook dat er een dikkere condensor gemonteerd is. Geeft Volvo hiermee aan dat de condensor te dun is en daardoor gemakkelijk scheurt door trillingen of doordat hij iets onder spanning gemonteerd zit?
PS. Kwikfit moet zich bij de verkoop van banden houden en het verdere werk aan de echte specialisten over laten.