Pagina 4 van 6

Geplaatst: 25.05.2011 - 22:59
door blastaway
Die discussie zou ik graag eens voeren met de heren in het blauw, want volgens mij klopt dat niet. Ik heb het zelfs nagevraagd aan een vriend bij de politie en die was zelf ook Passat rijder en beaamde dat het niet verboden is.

Geplaatst: 25.05.2011 - 23:08
door 945i
Voor auto's die af-fabriek DRL hebben, is een ontheffing van de wet die dat Europees verbied, verleend..

Dus als je niet dat type auto hebt, mag het niet. ;)

Ik kan daarom ook iedereen afraden bling bling lampen op zijn/haar V70 te zetten.. Je wordt gepakt! :lol:

Geplaatst: 26.05.2011 - 01:15
door 2001 2.4T
@ Blastaway: Hier dan even een antwoord van 'een man in het blauw/geel op een tweewieler van een verkeersteam':

Dagrijverlichting is toegestaan mits:
Zij niet brandt in combinatie met ENIGE andere verlichting. M.a.w.; stadslicht aan, betekent dagrijverlichting uit.

Om de discussie voor te zijn:
Ja, o.a. Mercedes en Audi hebben dagrijverlichting die WEL brandt in combinatie met andere verlichting, echter, deze hebben i.d.d. een typegoedkeuring EN, let er maar eens op, de dagrijverlichting dimt als er andere verlichting wordt ontstoken en fungeren dan als stadslicht. Bij de Audi A6 dimt de dagrijverlichting zelfs al als er richting wordt aangegeven (en dan aan de zijde waar derichtingaanwijzer aan gaat) om zodoende het licht van de richtingaanwijzer duidelijker te laten zijn en het niet door het felle dagrijlicht minder of niet zichtbaar wordt.

Samengevat: Dagrijverlichting is toegestaan ofwel met typegoedkeuring, ofwel achteraf aangebracht. In het laatste geval moet het echter zodanig worden aangesloten dat het dagrijlicht dooft zodra andere verlichting wordt ontstoken.

Mistlampen (voorzijde) ombouwen tot dagrijlicht levert tevens het risico op dat je een antsichtkaartje uit Leeuwarden krijgt en wel om de reden dat mistlicht altijd in het glas wordt aangeduid met een 'B' (Franse Brouillard) of 'F' (Engelse fog). Als dergelijke verlichting brand bij helder zicht, kan dit tot voormeld resultaat leiden en de verbalisant zal ook altijd de letter afgelezen in het glas bij zijn opmerkingen op de bon vermelden (is richtlijn), waarmee alle discussie achteraf bij een Officier van Justitie gelijk vrijwel zinloos wordt.

@ 945i: En wel goedgekeurd bij de APK? Inderdaad, net als een dikke herrie uitlaat...
Voor de APK hoeft die slechts over de gehele lengte gasdicht te zijn, geluidsniveau wordt niet naar gekeken. Maar kan wel een prentje opleveren van 186,- Euro t.z. onnodig geluid veroorzaken en zelfs leiden tot inname kentekenbewijs deel 1. Je hebt dan 28 dagen om te tonen dat je het veranderd hebt, zo niet, gaat het kentekenbewijs naar het RDW en wordt ongeldig verklaard tot herkeuring. In de tussentijd betekent dit ook 'niet rijden' je beschikt nl niet meer over een volledig kenteken. Je mag alleen naar een plaats van herstel of naar een politiebureau om de wijziging te tonen.
APK zijn slechts minimum eisen toegespitst op milieu en veiligheid. Kijk alleen eens naar de banden, een profiel van 1,6 mm is voldoende voor de APK, maar ik vind een ieder die daarmee in een hoosbui 120 km/u durft te rijden een echte held en hoop dat hij verder niemand raakt.

En waar heb je de wijsheid vandaan dat dagrijverlichting Europees verboden zou zijn? Moet je dan toch teleurstellen, wordt binnenkort voor autofabrikanten voor nieuwe voertuigen zelfs verplicht....

Geplaatst: 26.05.2011 - 07:21
door blastaway
Precies 2001 2.4t. Dat is precies zoals het is. Ik had dat zo op de Passat. Zie foto vorige pagina. Thanx voor je antwoord.

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:23
door 945i
@ 2001 2.4t, De regelgeving is mij bekend, daarom haal ik die uitlaat aan... :)
Doel is, zo weinig mogelijk kermislampen op de weg te krijgen!
Nieuwe Volvo's met felle lichtpitten op de plek waar de mistlamp zat, een lampje die niet verblindend was en toch niet overdag aan mocht/mag staan....
De verblindende felle lichtpit mag wel en de mistlamp mag niet.
Dat klopt gewoon niet.
Het mag allemaal wat minder fel overdag en op koplamphoogte.


Overigens heb je met een gladde band meer grip bij droog weer dan met een nieuwe. (maar dit terzijde)

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:26
door Thijs
bij droog weer
Helaas kunnen we dat in NL dan weeer niet zeker stellen...

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:28
door Oceanracer
We zeiken als Hollanders wel altijd over het weer, maar het aantal regendagen is altijd nog significant lager dan de droge dagen. :D

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:28
door 945i
@Thijs, Tegenwoordig dan weer wel! (het is hier gortdroog.. :roll: )
:wink:

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:34
door 2001 2.4T
Ik heb het nog even opgezocht:

Regelgeving dagrijlicht: artikel 41 lid 1 RVV 1990

Dagrijlampen worden voor (nieuwe) personenvoertuigen verplicht vanaf 31 december 2010/01 januari 2011 en voor (nieuwe) vrachtauto's vanaf 31 december 2011/01 januari 2012.

Net zoals mistlicht heeft ook dagrijlicht een code in het glas, nl: RL

Goedgekeurde verlichting van Audi/Mercedes etc. vallen onder ILS (Intelligent Light System).

'Mistlampen' met geintegreerd dagrijlicht (hoeft nl. niet per definitie LED te zijn), zoals o.a. de nieuwe VW Polo, Ford Galaxy S, hebben in geval van die combinatie dus de code's; B of F, alsmede RL in het glas van de armatuur.

Voor Xenon geldt:
Toegestaan, ook aftermarket, indien:
Voertuigen, in gebruik genomen voor 2007; geen eisen aan armatuur, mag echter niet verblindend zijn.
Voertuigen van en na 2007; Armatuur moet aan eisen voldoen (code D, samen met B, R en/of C), wis/was installatie (werkend) en automatische niveauregeling, tenzij verlichting niet kan worden beinvloed door lading.

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:49
door 945i
2001 2.4T schreef: Voor Xenon geldt:
Toegestaan, ook aftermarket, indien:
Voertuigen, in gebruik genomen voor 2007; geen eisen aan armatuur, mag echter niet verblindend zijn.
De id...... dit bedacht heeft moeten ze opsluiten.

Geplaatst: 26.05.2011 - 11:20
door bart simpson
hou dat niet verblindend even vast....

Geplaatst: 26.05.2011 - 11:31
door 945i
Juist, soms zou je willen dat je boetes uit kan schrijven, dan loop je binnen.. :)

Geplaatst: 26.05.2011 - 11:56
door M@rcel
Dus ik mag mijn mistlampen (met H7 LEDs) inzetten als DRL's mits ik:
- "DL" code aanbreng :roll:
- ze niet tegelijk branden met enige andere verlichting

Geplaatst: 26.05.2011 - 12:00
door Carfreak
:D

Het leeft wel he?

Geplaatst: 26.05.2011 - 12:05
door M@rcel
Ja, ik zie dat wel zitten. Of een mooi strak randje tussen motorkap en koplamp.

Even de dealer vragen om mijn lichtschakelaar softwarematig te wijzigen zodat uit echt uit is. En dan de DRL's aan laten gaan als het stadslicht uit is.

Geplaatst: 26.05.2011 - 13:15
door buikijn
Dat vraag jij de dealer toch niet, mr canbus? :)

Geplaatst: 26.05.2011 - 13:56
door 2001 2.4T
@945i Mijn excuses als ik je niet goed begrepen heb, maar gezien je eerdere post, was mij niet geheel duidelijk dat de regelgeving je bekend was, vandaar even de uitleg.
945i schreef:Voor auto's die af-fabriek DRL hebben, is een ontheffing van de wet die dat Europees verbied, verleend..

Dus als je niet dat type auto hebt, mag het niet. ;)

Ik kan daarom ook iedereen afraden bling bling lampen op zijn/haar V70 te zetten.. Je wordt gepakt! :lol:

Geplaatst: 26.05.2011 - 18:38
door blastaway
Overigens zijn de audi's (en anderen ook) in Scandinaviƫ anders geprogrammeerd. Daar branden ook de achterlichten mee. Ik heb daar niet kunnen rijden met alleen DRL omdat ik die alleen aan de voorkant voerde. Als je origineel DRL's hebt kan dit eenvoudig aangezet worden. Bij VAG kan ik het doen.

Geplaatst: 26.05.2011 - 19:19
door bart simpson
zoals het bij Volvo (al veel jaren) qua DRL standaard is kan menig merk daar nog een voorbeeld aan nemen.

Geplaatst: 26.05.2011 - 20:42
door Oceanracer
Zou ook een hoop ergernis schelen...