Pagina 4 van 15
Geplaatst: 25.11.2011 - 15:51
door 945i
Kan, hoewel je dan minder gas(diesel) hoeft te geven om dezelfde prestaties te bereiken.
Geplaatst: 25.11.2011 - 17:15
door roadrage
ahh oke.. ik dacht al gaat die nu vertellen dat met mist het verbruik gunstiger is..
maar het is puur een klomp-voet-kwestie
Geplaatst: 25.11.2011 - 19:09
door Gast
945i schreef:Wat dacht je van de koude lucht? Betere cilindervulling= hardere knal!
Koude VOCHTIGE lucht.
Geplaatst: 25.11.2011 - 20:22
door kuupertie
Dus toch. Bij een auto wellicht niet merkbaar...bij zwaarder materieel zeer zeker wel.
En nu weer back on topic.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Lijkt er toch sterk op.
Geplaatst: 25.11.2011 - 22:06
door toppertje
edraket schreef:Er wordt dan ook meer diesel ingespoten. De temperatuur wordt namelijk ook meegenomen in de hoeveelheid inspuiting. Denk dat het bij een diesel niets uit maakt.
denk het wel!
die intercooler zit er niet voor niets.
ook wordt er oa in de racerij gebruik gemaakt van ijsklonten
voor de radiateur om meer vermogen door lagere temp.te krijgen.
Geplaatst: 26.11.2011 - 00:05
door edraket
Meer vermogen, maar dat zegt dan nog niets over het rendement.
Geplaatst: 26.11.2011 - 00:52
door Ramon&Ramon
Bij vochtig weer is de luchtdichtheid groter door het vochtgehalte,vandaar eenbetere vulling.
Vooral tweetakt motoren hebben daar voordeel aan.
Er was vroeger een ingeneur die uitgevonden had om met een plantenspuit af en toe het luchtfilter te bevochtingen doormiddel van een slangetje in het luchtfilterhuis,dat was in de jaren 70,ingeneur Dooyer heet die man.
Geplaatst: 26.11.2011 - 07:47
door toppertje
edraket schreef:Meer vermogen, maar dat zegt dan nog niets over het rendement.
meer vermogen uit dezelfde motor,dan spreekt men toch van en hoger rendement?
Geplaatst: 26.11.2011 - 12:45
door M@rcel
Ramon&Ramon schreef:Er was vroeger een ingeneur die uitgevonden had om met een plantenspuit af en toe het luchtfilter te bevochtingen doormiddel van een slangetje in het luchtfilterhuis,dat was in de jaren 70,ingeneur Dooyer heet die man.
Ik heb even gegoogled, maar is dat
Charles Doyer? Lijkt me fascinerend om eens een tijd met hem te praten.
Geplaatst: 26.11.2011 - 13:56
door Thijs
toppertje schreef:edraket schreef:Meer vermogen, maar dat zegt dan nog niets over het rendement.
meer vermogen uit dezelfde motor,dan spreekt men toch van en hoger rendement?
Een hoger vermogen is niet meteen een beter rendement. Pas als je dan terug zakt naar het oorspronkelijke vermogen en je redt dat met minder brandstof praat je over een rendementsverbetering.
Geplaatst: 26.11.2011 - 14:05
door 945i
En met koudere/vochtigere lucht is dat het geval.

Geplaatst: 26.11.2011 - 14:06
door M@rcel
En in de winter is het rendement ook hoger omdat je een deel van de afvalwarmte nuttig gebruikt om het interieur op temperatuur te brengen. :mrgreen:
Geplaatst: 26.11.2011 - 15:49
door Ramon&Ramon
M@rcel schreef:Ramon&Ramon schreef:Er was vroeger een ingeneur die uitgevonden had om met een plantenspuit af en toe het luchtfilter te bevochtingen doormiddel van een slangetje in het luchtfilterhuis,dat was in de jaren 70,ingeneur Dooyer heet die man.
Ik heb even gegoogled, maar is dat
Charles Doyer? Lijkt me fascinerend om eens een tijd met hem te praten.
Dat klopt!
Geplaatst: 26.11.2011 - 15:58
door 945i
Dan mag je wel opschieten...
Geplaatst: 26.11.2011 - 16:01
door M@rcel
945i schreef:Dan mag je wel opschieten...
Hij is toch al overleden?
Geplaatst: 26.11.2011 - 16:06
door 945i
Weet ik niet, maar in dat geval moet je nog maar heel lang wachten.

Geplaatst: 26.11.2011 - 16:13
door Ramon&Ramon
Hij leeft volgens mij nog steeds...
Geplaatst: 28.11.2011 - 15:22
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Bij vochtig weer is de luchtdichtheid groter door het vochtgehalte,vandaar eenbetere vulling.
Vooral tweetakt motoren hebben daar voordeel aan.
Er was vroeger een ingeneur die uitgevonden had om met een plantenspuit af en toe het luchtfilter te bevochtingen doormiddel van een slangetje in het luchtfilterhuis,dat was in de jaren 70,ingeneur Dooyer heet die man.
Tegenwoordig heet dat een Aqumist, die spuit rechtstreekt nevel in de inlaat. Lijkt me voor een diesel iets minder interessant. Wordt meestal bij benzine motoren gebruikt.
Geplaatst: 09.12.2011 - 19:24
door kuupertie
Gebonk en geratel is weg na het vervangen van de rollers en stoters.
Koud houdt de motor de eerste paar 100 meter bij 2000 rpm nog steeds in.
Geplaatst: 09.12.2011 - 22:42
door Fat Rat
Dat koudt minder lopen heb ik bij de D5 nog niet gemerkt(nog te weinig lage temperaturen gehad sinds aanschaf), maar herken ik wel van de Mazda.
De Mazda had soms tot een goede 1,5 tot 2 KM last van het fenemomeen heftig inhouden als ik aan de 2000-2200RPM kwam. Dit leek ook samen te hangen met de diesel die ik er in gooide(kon er bij bepaalde tankstations donder op zeggen). Het probleem was ook niet direct zo goed als verdwenen als ik ergens ander mijn diesel haalde maar nam wel direct af tot het verdwenen was na een paar tankbeurten. Heb het nooit uitgezocht en gewoon het tankgedrag aangepast, de auto boeide me niet genoeg om het uit te zoeken.
Laatst las ik wel ergens hier op het forum een reactie van iemand die riep om injector reiniger. Voglens mij was dit ook een in een topic van jou.
[Disclaimer mijn observaties over diesel van bepaalde pompen is niet bedoelt om de discussie omtrent verschillen in brandstoffen van al dan niet merkbrandstoffen aan te zwengelen. Dit zijn puur persoonlijke ervaringen]