Pagina 4 van 4

Geplaatst: 10.09.2011 - 20:46
door cagiva
Graag had ik geweten of shell helix ultra av 0w30 A5 B5 C1 de juiste olie is voor mijn 24d uit nov 2005? Hij heeft 2 beurten op 5w40 gereden maar nu doe ik er de 0w30 in. Ik vervang wel alle 10 000km de olie dus ook nu met die extreem dure olie.

Geplaatst: 11.09.2011 - 08:33
door edraket
Als je een af fabriek roetfilter hebt is dit inder daad de juiste olie. Er zijn maar 2 olie types vrij gegeven, deze en de Castrol met de A5 B5 specs. De laatste is speciaal voor Volvo motoren ontwikkeld.

Geplaatst: 11.09.2011 - 10:42
door cagiva
als je op de verpakking kijkt staat er op dat deze olie geschikt is voor de vw motoren uitgenome die met roetfilter???? op de technische fiche van shell staat dit echter niet. mijn volvo heeft wel een roetfilter en moet net A5B5 hebben. zijn het dan andere roetfilters bij vw? of gaat het erover dat je vw met roetfilter iets vlugger moet ververst worden?

Geplaatst: 11.09.2011 - 10:58
door sbv
De Volvo variant is de shell helix ultra aS 0w30 A5 B5. Ik hou zelf niet de 30000 km aan. maar ca 20000 km voordat ik de olie ververs. gevoelsmatig loopt de auto wat mooier als ik de olie wat eerder ververs

Geplaatst: 11.09.2011 - 12:34
door cagiva
Ik gebruik nu de shell helix ultra av 0w30 A5 B5 A1 B1 en die heeft toch dezelfde specs als de castrol? Wat is dan het verschil met de as variant?

Geplaatst: 11.09.2011 - 18:30
door sbv
AV is de Volkswagen variant
AS volgens mij Saab en Volvo Turbo

Geplaatst: 11.09.2011 - 19:05
door cagiva
ja maar denkt u dat ik iets mis doe om nu nog eens de av te gebruiken?
op de shell lube match staan ze alle twee bij de 24d.

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:35
door 945i
Maakt geen snars uit volgens mij.

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:52
door Fredhead
Zolang het geen long life olie is volgens mij niet nee.
Als de rest maar overeen komt

Geplaatst: 11.09.2011 - 21:15
door cagiva
Is wel een long life olie. Maar dat maakt toch niet uit als je elke 10 000 km ververst.

Geplaatst: 12.09.2011 - 13:47
door edraket
Ik zou er zeker niet zomaar een andere olie in doen dan voorgeschreven. Als de olie aan de juiste specs voldoet kun je hem naturlijk gebruiken, maar juist in combinatie met een roetfilter kan het behoorlijk mis gaan. Uitgelopen nokkenassen komt nog wel eens voor.

De VW A5/B5 variant zou ik denk ik nog wel durven gebruiken aangezien het een zelfde specificatie olie betreft.

Geplaatst: 24.11.2011 - 12:56
door Echalon
Gents, what's the problem? Als je dealer het onderhoud doet, is deze toch verantwoordelijk voor het afvullen met de juiste olie? (lees: aansprakelijk bij eventuele motorschade o.i.d. mits regelmatig gecontroleerd)
Bovendien is het bij mijn dealer - ik weet natuurlijk niet of dit bij andere dealers ook zo is - tussen de onderhoudsbeurten controleren én eventueel bijvullen van de olie GRATIS. No problemo dus.
Overigens, men hoeft tussentijds eigenlijk nooit bij te vullen dus kan ik rustig slapen denk ik. (xc90 D5 220.000Km)