Pagina 4 van 6
Geplaatst: 11.07.2011 - 17:01
door Hans oet Twent
Zo is het maar net. En een paar liter extra brandstof verstoken merk je op zo'n rit echt niet.
Geplaatst: 11.07.2011 - 17:02
door Laguna-S60
is er überhaupt iemand die dat nieuwe rijden toe past dan

Geplaatst: 11.07.2011 - 17:03
door Walter
zijn er genoeg geweest die hun AT hiermee opgerookt hebben... Nu benadrukken we het bij aflevering nog wat extra.
Geplaatst: 11.07.2011 - 17:07
door Ben
@Hans oet Twent
Ik heb de stellige indruk dat TS, of in dat geval zijn vader, geen ervaren caravanrijder is en, zoals de meeste vakantiegangers, de auto gewoon volgooit en op vakantie gaat.
Hij heeft wel een verstandige zoon die zich afvraagt of dat allemaal wel zomaar kan.
Geplaatst: 11.07.2011 - 17:08
door 945i
Als de automaat zelf niet slim genoeg is moet je het zelf zijn.

Geplaatst: 11.07.2011 - 17:12
door Laguna-S60
Ben schreef:@Hans oet Twent
Ik heb de stellige indruk dat TS, of in dat geval zijn vader, geen ervaren caravanrijder is en, zoals de meeste vakantiegangers, de auto gewoon volgooit en op vakantie gaat.
Hij heeft wel een verstandige zoon die zich afvraagt of dat allemaal wel zomaar kan.
klopt, mijn vader (ouders) hebben geen ervaring met het rijden met caravan, wel heeft mijn vader ervaring met het rijden van een trailer.
maar volgens mij is een caravan totaal anders, vandaar ook mij vraag
wij zijn niet echt van die "mensen" die elk jaar het land uit willen om vakantie te vieren.
dus als we een caravan kopen zal het voornamelijk ik Nederland (misschien belgië) zijn waar we heen rijden.
dus op zich moet dit volgens jullie wel kunnen met een caravan met een totaal gewicht van +- 1500 kg (eventueel 1600 kg mits goed geladen) ?
Geplaatst: 11.07.2011 - 17:14
door Hans oet Twent
Ben schreef:@Hans oet Twent
Ik heb de stellige indruk dat TS, of in dat geval zijn vader, geen ervaren caravanrijder is en, zoals de meeste vakantiegangers, de auto gewoon volgooit en op vakantie gaat.
Hij heeft wel een verstandige zoon die zich afvraagt of dat allemaal wel zomaar kan.
@Ben; +1
945i schreef:Als de automaat zelf niet slim genoeg is moet je het zelf zijn.
@945i; Niets aan toe te voegen, wel de juiste uitspraak. +1

Geplaatst: 11.07.2011 - 17:45
door Ben
Laguna-S60 schreef:klopt, mijn vader (ouders) hebben geen ervaring met het rijden met caravan, wel heeft mijn vader ervaring met het rijden van een trailer.
maar volgens mij is een caravan totaal anders, vandaar ook mij vraag
wij zijn niet echt van die "mensen" die elk jaar het land uit willen om vakantie te vieren.
dus als we een caravan kopen zal het voornamelijk ik Nederland (misschien belgië) zijn waar we heen rijden.
Laat je ouders dan meteen even lid worden van de
de NCC. Leuke campings in NL en leuke evenementen om aan mee te doen. het stimuleert ook om meer met de caravan te gaan rijden en daarmee ervaring op te doen. En de komt Han er misschien wel tegen

Geplaatst: 11.07.2011 - 18:25
door Bakboord1
@volvomafia De 125pk motor heeft bijna geen koppel. Dat is in belgie dus kruipend zes forse heuvels op. veilig is anders lijkt me. Het verschil met ander verkeer wordt dan wel erg groot.
Daarnaast zul je ook constant hoog in de toeren moeten rijden wat niet comfortabel is. Ik ken deze motor in zowel de focus als de V50 en weet dus wel een beetje hoe het rijd.
Omdat iets kan moet je het nog niet willen..
Geplaatst: 11.07.2011 - 18:39
door V70/2.4D/2003
Ik had een Astra stw, 1.7 CDTI met 101 paardjes. Die mag trekken 1400 kg geremd. Ik trok met dat ding mijn Hobby 495 UK met een TTM 1500 kg.
Voor elke vakantie (naar Zeeland) ging die combinatie over de weegbrug omreden van:
- Voorkomen overbelading
- Juiste gewichtsverhouding auto-caravan (100%-80%)
Welnu: Met deze combinatie had ik de aandacht op de A wegen. Ondanks dat de verhoudingen-gewichten etc goed waren zag het er niet uit, zo'n Astra-tje met 7,10 mtr sleurhut aan de hak en drie fietsen op het dak van de auto.
Het `voortbewegen`ging goed en de top was 100 km/h.
Aan alles was te merken dat deze combinatie viel in de categorie "gekker moeten we het niet maken".
Maar het kon en zelfs met een redelijk verbruik van 1:10. Maar met die combinatie de Hondsrug nemen was nog te doen, de Veluwe en Utrechtse heuvelrug kon slechts met de airco uit genomen worden (bij wijze van spreken.dan)
Een ervaring rijker durf ik te stellen dat je dergelijke dingen niet moet willen. Voldoende power onder de kap, auto vanzichzelve zwaar genoeg en een normale sleurhut die een beetje behoorlijk binnen de grenzen van het maximale te verslepen gewicht valt is slechts aan te raden.
A propos, op caravatrekker.nl staan ook leuke gebruikerservaringen van de combinaties. Altijd leuk om die ook eens te lezen.
Geplaatst: 11.07.2011 - 18:56
door Hans oet Twent
V70/2.4D/2003 schreef:A propos, op caravatrekker.nl staan ook leuke gebruikerservaringen van de combinaties. Altijd leuk om die ook eens te lezen.
De mijne staat er ook tussen.....
Geplaatst: 11.07.2011 - 18:58
door V70/2.4D/2003
De mijne ook (beide combi's)
Geplaatst: 11.07.2011 - 23:15
door Thijs
Maar waarom allemaal zo moeilijk als je een hele behoorlijke caravan hebt met ttm van 1350 a 1400 kg? Die kan je ook nog eens trekken met aan andere auto mocht die er eens komen.
Geplaatst: 12.07.2011 - 06:06
door V70/2.4D/2003
Tja, soms koop je iets, om wat voor reden dan ook. En omdat er nu toch een redelijk stevige sleurhut staat is dat één van de redenen om Volvo ( V70 ) te blijven rijden.
Geplaatst: 12.07.2011 - 09:40
door Walter
Bakboord1 schreef:@volvomafia De 125pk motor heeft bijna geen koppel. Dat is in belgie dus kruipend zes forse heuvels op. veilig is anders lijkt me. Het verschil met ander verkeer wordt dan wel erg groot.
Daarnaast zul je ook constant hoog in de toeren moeten rijden wat niet comfortabel is. Ik ken deze motor in zowel de focus als de V50 en weet dus wel een beetje hoe het rijd.
Omdat iets kan moet je het nog niet willen..
Ben met je eens dat die koets weinig koppel heeft. Maar de remedie is terugschakelen, toeren maken. Dat dat ten koste gaat van het comfort is totaal onbelangrijk. Die wegen die jij noemt komt hij zonder problemen op, zonder grote terugval in snelheid. Heb je wel eens gezien hoe vrachtwagens naar omhoog ploegen?
Is een auto van de zaak en veel opties zijn er helaas niet. Eigenlijk is hij al toe aan een andere auto maar dan wordt het altijd een kleinere en dat is dus geen optie. Hij houdt heel verstandig zijn mond en blijft gewoon doorrijden.
Geplaatst: 12.07.2011 - 12:40
door cabra246
Ik heb een S60 2.4/140PK met een Hobby 495uFe 2004 (1400kg) prima combinatie. Ook hiermee de "zware" bergroute (in Frankrijk) naar Spanje gereden. Inderdaad op tijd schakelen bij 12% en met de vrachtwagens naar boven om vervolgens weer gewoon 90/100 km te rijden.
In de gewichtsklasse zoals de 495uFe zijn ook modellen met stapelbedden te vinden (type is mij niet bekend). Chippen is voor een non turbo in mijn ogen een beetje weggegooid geld. Het gewenste meer-vermogen voor een caravan krijg je pas ronde 3700 toeren. In dit gebied is of wordt er geschakeld dus het levert theoretisch weinig op.
Geplaatst: 12.07.2011 - 13:46
door V70/2.4D/2003
In de gewichtsklasse zoals de 495uFe zijn ook modellen met stapelbedden te vinden (type is mij niet bekend).
Hobby 495 UK (de mijne met een TMM van 1500 kg!)
Hobby 500 KMFE (ook een TMM van 1500 kg)
Geheel of topic trouwens.
Geplaatst: 12.07.2011 - 13:47
door Laguna-S60
ik vind het ontopic hoor, tips over caravans vind ik namelijk ook niet erg

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:54
door Msuidgeest
Eifelland Holiday 500TKM. De onze mocht totaal 1350 kg wegen. En toch een caravan met stapelbedden en een lengte van kogel tot achterlicht van 7.20 meter.
Geplaatst: 12.07.2011 - 22:28
door Bakboord1
Een goede stabilisator kan ook helpen bij het rijden.
Daardoor ligt de caravan beter achter de auto. Deze tip had ik nog niet gelezen in het geheel.