Pagina 4 van 4

Geplaatst: 06.11.2011 - 20:46
door rdkraker
lijkt mij eerlijk gezegd ook... heb dealer ff gemaild, wil ff prijsopgave/ schatting.

En natuurlijk... ere wie ere toekomt: Dank aan de kennis van de diverse forummers :D

Geplaatst: 28.06.2012 - 08:06
door rdkraker
Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen :)

Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op :) !

Geplaatst: 28.06.2012 - 12:29
door Oceanracer
Mag ik het nu wel dan?
Oceanracer schreef:Mag ik nu zeggen "We zeiden het toch?" of is dat olie op het vuur? :D
:D :D :D

Geplaatst: 28.06.2012 - 16:13
door Plof Plof
Weer even on topic,

Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.

Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.

Marcel

Geplaatst: 28.06.2012 - 16:53
door vincent65
rdkraker schreef:Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen :)

Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op :) !
Mag ik vragen wat dat kostte?

Geplaatst: 28.06.2012 - 17:24
door JosW
Oceanracer schreef:Mag ik het nu wel dan?
Oceanracer schreef:Mag ik nu zeggen "We zeiden het toch?" of is dat olie op het vuur? :D
:D :D :D
Valserik. :twisted:

Geplaatst: 29.06.2012 - 07:31
door Oceanracer
Plof Plof schreef:Weer even on topic,

Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.

Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.

Marcel
Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.

Geplaatst: 29.06.2012 - 08:49
door crackedtooth
is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?

Geplaatst: 29.06.2012 - 08:58
door EVV
Oceanracer schreef:
Plof Plof schreef:Weer even on topic,

Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.

Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.

Marcel
Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.
Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.

Geplaatst: 29.06.2012 - 10:05
door Donic
crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.

Geplaatst: 29.06.2012 - 10:20
door arjan_de_jong
Mogelijk het zelfde maar wat ook goed kan is dat die airco boer hem te vol heeft gedaan. Dan zorgt de druk beveiliging er voor dat de airco uitgeschakeld word.

Dit is heel goed uit te lezen met Vida. Er zijn wel een paar mensen op het forum die uitleesapparatuur hebben in combi met Vida.

Geplaatst: 29.06.2012 - 13:30
door Oceanracer
EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.

Geplaatst: 29.06.2012 - 13:46
door EVV

Geplaatst: 29.06.2012 - 14:00
door MarioC70
Oceanracer schreef:
EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.

Op het moment van ingrijpen,is er een kort moment van wrijving,dus slijtage.
Er zijn ook aircopompen die constant meedraaien,zoals bij VW.
De werking van een aircopomp is ook niet alleen afhankelijk van een goede magneetkoppeling,er kunnen meer oorzaken zijn wanneer er storingen optreden.
Er kan ook een onderbreking in de spoel van de koppeling zitten waardoor bij hogere temperaturen de koppeling niet meer inslaat.
Lage druksensor,hoge druk sensor,verdampersensor stuk,systeem leeg enz enz.

Geplaatst: 29.06.2012 - 17:40
door Herbe089
Vanmiddag geen airco meer. Naar dealer gereden. Geconstateerd dat condensor aan de zijkant lek was. Balen, heb net 2 weken geleden gaas geplaatst. Maar ja, de zijkant is de voorkant niet.

690 Euro totale kosten en pas volgende week woensdag aan de beurt bij de dealer. Onmogelijke afspraak ivm mijn werk (Continu diensten en nog maar 1 vrije dag tot volgende week zaterdag, namelijk maandag).

Begrijp me goed, ik kom daar ook zomaar binnen vallen en ben verder buitengewoon netjes te woord gestaan en geholpen. Er werd goed meegedacht in oplossingen.

Naarstig op zoek gegaan naar een andere oplossing op vrijdagmiddag om 1645 uur.......

Bij de Volvo specialist 490 Euro helemaal compleet en a.s. maandag repareren.

Jullie begrijpen voor wie ik heb gekozen.........

Geplaatst: 29.06.2012 - 18:10
door vincent65
Nee, vertel;-)

Geplaatst: 29.06.2012 - 18:11
door Herbe089
:P

Geplaatst: 29.06.2012 - 19:53
door Oceanracer
Ah, weer wat geleerd! Ik dacht dat de compressor werd meegenomen door de kracht van de magneet. Maar ik begrijp nu dat hij bij het bekrachtigen aangrijpt en dus altijd ietsjes zal slippen bij het aangrijpen. Logisch dus dat die koppeling ook slijpt.

Geplaatst: 04.07.2012 - 21:10
door Donic
Donic schreef:
crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.
Vandaag laten controleren. Dealer adviseerde om de afstelling van de luchtspleet te proberen. Airco werkt nl. verder prima. Was binnen een uurtje gefixt. Service van de zaak! Vandaag bij 29 graden geprobeerd en het werkt prima. Prima koeling. Probleem gelukkig opgelost.
Donic

Geplaatst: 04.07.2012 - 21:46
door Oceanracer
Dat zijn de leukere klusjes... :-)