Hakan, komt allemaal goed. Auto gaat het prima doen hoor maak je geen zorgen. Wellicht dat je op hellingen wat vaker terug zou moeten schakelen. Maar je komt echt wel met het verkeer mee, no problem.
Geplaatst: 23.08.2011 - 23:03
door V70 classic
Hans oet Twent schreef:Hakan, komt allemaal goed. Auto gaat het prima doen hoor maak je geen zorgen. Wellicht dat je op hellingen wat vaker terug zou moeten schakelen. Maar je komt echt wel met het verkeer mee, no problem.
Indeed, niet van dat benauwde.
Gewoon alles goed vast zetten en gaan.
Ik zie ook in de bergen dat probleem niet zo.
Meestal ga je er door op een snelweg.
Dus echt steil wordt het dan niet.
En we praten over een lullig dakkoffertje dat ding voel je met normaal rijden niet.
En mocht je eens terug moeten is het geen schande.
Zelfs dat hok van mij moest onder bepaald omstandigheden een verzet terug.
Je zult straks zelf zeggen dat het meeste in dit topic gewoon kul is.
Goede reis en laat weten hoe het ging.
Grts Ronald
Geplaatst: 23.08.2011 - 23:04
door rsnhakan
Over een jaartje
Geplaatst: 23.08.2011 - 23:49
door V70 classic
rsnhakan schreef:Over een jaartje
We zien hem wel weer voorbij komen in dit topic .
Geplaatst: 24.08.2011 - 09:50
door 945i
V70 classic schreef:
Je zult straks zelf zeggen dat het meeste in dit topic gewoon kul is.
Grts Ronald
Ik mag hopen dat je dan doelt op je eigen inbreng?
Een beginnend chauffeur wijs ik er graag op wat de gevolgen van bepaalde acties kunnen zijn, en 19 jarige komt daar in de regel pas achter als het al gebeurt is. Beter van tevoren gewaarschuwd dan achteraf!
Juist omdat je van die koffer niet veel merkt rechtuit, is het een verraderlijk ding met wind en bochten/uitwijkmanoeuvres op snelheid.
Knappe jongen die dat kan weerleggen.
Geplaatst: 24.08.2011 - 10:08
door Max
V70 classic schreef:Je zult straks zelf zeggen dat het meeste in dit topic gewoon kul is.
Bovenstaande opmerking bijvoorbeeld.
Het kan geen kwaad om tijdig te waarschuwen wat de gevaren kunnen zijn.
En als de topic starter vraagt wat een verantwoorde snelheid is om met een dakkoffer te rijden, dan zie ik toch een hoop adviezen langskomen die ik mijn zoon onlangs ook gegeven heb.
De echt maximale snelheid halen uit een auto met dakkoffer is naar mijn mening onverantwoord. Dat is hetzelfde als op de grens van het maximale rijden in de mist of met gladheid. Ook dan moet je ruime marges aanhouden om verantwoord te rijden en de auto volledig te beheersen.
Geplaatst: 24.08.2011 - 10:31
door diesel01
945i schreef:Uitbreken, omvallen (in een extreme situatie) plotselinge uitwijkmanoeuvre kan de auto doen laten slippen. dat soort grappen..
Ik zet in op gewoon omvallen, dus dat wat normaal onder zit is dan de bovenkant.
@hakan kijk eens op youtube naar testen die men met vrachtwagens doet, zwaartepunt en hoogte van lading in samenspraak met snelheid.
Een praktijk voorbeeld: een geladen oplegger die aan lading 25ton heeft waarbij die lading verdeeld is over de gehele laadvloer is stabiel en goed te besturen.
Los voor 3/4 de lading en laat 7 ton voor in de oplegger staan tegen het kopschot, wanneer men dan optrekt bij het verkeerslicht in een bocht naar links en tijdens het insturen laat men het gas los dan gaat geheid het hele zaakje op zijn kant.(iig komen de opleggerwielen los uit eigen ervaring)
Conclusie, met beleidt kan het alles hebben, kom je net een hobel tegen met een paar km te snel kan het hopeloos mis gaan.
De variabelen moet je natuurlijk in perspectief zien, 75 kilo op een autodak zorgt voor een hele andere auto.
Geplaatst: 24.08.2011 - 11:03
door Walter
Kijk maar eens naar dit filmpje. Is een test op niet eens zo hoge snelheid met veel te veel gewicht. Moet je zien hoe snel de bestuurder de macht kwijt is. En nee het komt niet overeen met de werkelijkheid, zo veel zit er nooit in, je gaat dan ook niet slalommen etc. Het is een illustratie. De naïvelingen die hun kop in het zand willen steken en vinden dat zij goed genoeg kunnen rijden om hard te gaan met de koffer, moeten dit filmpje maar niet kijken en dit tekstje van mij niet lezen. Het is niet aan hun gericht
Geplaatst: 24.08.2011 - 11:11
door diesel01
Zeer voorspelbaar als je weet wat gewicht en snelheid met elkaar doen, een prima voorbeeld imo.
Geplaatst: 24.08.2011 - 11:13
door 945i
+1 (wel zonde van die prachtige auto zeg! :shock: )
Geplaatst: 24.08.2011 - 11:56
door V70 classic
LOL
Dit topic wordt nu echt leuk.
De meest waanzinnige senario's
Autos die plots omvallen.
Auto's die vergeleken worden met vrachtauto's.
Ik zou wel eens willen weten wat voor rijervaring mensen hebben die TS vertellen dat zo een koffert eigenlijk gewoon levensgevaarlijk is.
Ik wacht nu op een filmpje waar een vliegtuig op een dakkoffer dondert om aan te tonen dat die dingen gevaarlijk zijn.
Zowel die vliegtuigen als die kofffers.
grts
Geplaatst: 24.08.2011 - 12:19
door V70 T5 assen
[quote="V70 classic"]LOL
Dit topic wordt nu echt leuk.
De meest waanzinnige senario's
Autos die plots omvallen.
Auto's die vergeleken worden met vrachtauto's.
Ik zou wel eens willen weten wat voor rijervaring mensen hebben die TS vertellen dat zo een koffert eigenlijk gewoon levensgevaarlijk is.
Ik wacht nu op een filmpje waar een vliegtuig op een dakkoffer dondert om aan te tonen dat die dingen gevaarlijk zijn.
Zowel die vliegtuigen als die kofffers.
TS vraagt wat is een gangbare / veilige snelheid om met die koffer over de autobahn te rijden..
Zijn vraag is nu wel redelijk beantwoord , misschien ligt het aan de leeftijd maar ik hoef niet zonodig met een rotgang die kant op.
Al is het niet om de extra pitstops en de vermoeidheid die uiteindelijk komt en die je minder alert maakt( ook ik rij 50.000 per jaar en word ook moe) is ook het brandstof verbruik voormij wel van belang dat stijgt schrikbarend op snelheden boven de 140km/u ook zonder koffer.
Nu heb ik dat geld wel , maar geef het liever uit aan een etentje dan kom ik maar een half uur later aan op de camping.
Geplaatst: 24.08.2011 - 12:24
door t5power
Mooi filmpje, auto heeft bijna niks! Kooiconstructie echt nog 100%.
Geplaatst: 24.08.2011 - 12:29
door Ben
Mooi besluit van dit topic voordat de echte indianenverhalen losbarsten.
TS zal zich na de vakantie bij mij melden om z'n ervaring te delen.