Pagina 4 van 8

Geplaatst: 15.09.2011 - 00:13
door Voorn
Veel plezier met je nieuwe fantastische auto

Geplaatst: 15.09.2011 - 08:12
door ajschot
kenners een vraag.... op het kaartje wat ik van de dealer (waar hij in onderhoud was) tegen kwam staat dat de riem bij 180.000 vervangen moet worden (deze is inmiddels al gedaan bij 158.700) maar zou het kunnen dat dit dan het 2007 motor model al is?
Hoewel die toch ook alleen in de nieuwe complete modellen ligt?

EDIT: volgens Vida zou het kunnen als het het 2007 model is.... iemand een idee om hier anders achter te komen dan uitlezen bij de dealer?

Wat ik wel vaag vind is dat de motor code bij 2006 en 2007 model hetzelfde is... D5244T5

Geplaatst: 15.09.2011 - 08:43
door V70/2.4D/2003
Het is óf bij 160 óf bij 180, afhankelijk van de motor.

Even los van wat de fabriek voorschrijft: Een tijdige wissel van de distrubutie verdient ten alle tijde de voorkeur. Als dat ding knapt ben je heel veel verder van huis! En so what, stel je rijdt 30.000 per jaar. Voor de zekerheid doe je de wissel op tijd, zeg na 150.000 km. Dan moet je over 5 jaar weer een wissel doen. Kijk eens in de spiegel en vraag jezelf af: heb ik deze auto dan nog? (ik wel, althans, dat is de bedoeling)

Mijn wissel is gedaan bij 135.000 (aankoop) en ik heb nu nog een ton te gaan. Tijd zat om er voor te sparen zeg maar.

Geplaatst: 15.09.2011 - 08:56
door BlackcurrantV70
Ik heb ook een 24D MY06 en heb ook motortype D5244T5, zit nu aan 111.000km, ik ben dus binnenkort aan de beurt.

Maar zoals V70/24D/2003 al zegt, ik wil ook nog meer dan 5 jaar met deze auto rijden, dus maak er geen probleem van dat de riemverwisseling wat duiten gaat kosten.

Geplaatst: 15.09.2011 - 09:12
door ajschot
V70/2.4D/2003 schreef:Het is óf bij 160 óf bij 180, afhankelijk van de motor.

Even los van wat de fabriek voorschrijft: Een tijdige wissel van de distrubutie verdient ten alle tijde de voorkeur. Als dat ding knapt ben je heel veel verder van huis! En so what, stel je rijdt 30.000 per jaar. Voor de zekerheid doe je de wissel op tijd, zeg na 150.000 km. Dan moet je over 5 jaar weer een wissel doen. Kijk eens in de spiegel en vraag jezelf af: heb ik deze auto dan nog? (ik wel, althans, dat is de bedoeling)

Mijn wissel is gedaan bij 135.000 (aankoop) en ik heb nu nog een ton te gaan. Tijd zat om er voor te sparen zeg maar.
Ja euhmm... maar het type motor is D5224T5, zoals ik al schreef heb ik bij de aankoop afgedongen dat deze vervangen zou worden.
Als ik in Vida kijk staat er bij bouwjaar 2006 bij 150.000 en bij 2007 180.000 voor dezelfde motor!

Dat vind ik vreemd... de dealer gaf aan op de kaart 180.000 maar ik was in de veronderstelling dat deze bij 150.000 gedaan moest worden maar waarschijnlijk is het dus niet zo.
Nu is het niet erg hij is gedaan maar ik wilde weten hoe het kan...

Geplaatst: 15.09.2011 - 09:33
door V70/2.4D/2003
Nu is het niet erg hij is gedaan maar ik wilde weten hoe het kan
Ik heb geen vida, dus hoe dat nu allemaal kan: geen idee. Diezelfde discussie kunnen we zelfs gaan houden over de service interval. Dezelfde motoren moeten óf bij 20 k óf bij 30 k voor de service. Maar "Im Grunde genommen" zijn het exact dezelfde motoren metr exact dezelfde olie . En daar waar ik een voorstander ben van een tijdige riemwissel tuf ik vrolijk 30 k alvorens de servicebeurt komt terwijl mijn BC al na 20 k begint te zeggen dat de service gedaan moet worden.

De fabriek zal er ongetwijfeld een beodeling mee hebben gehad, wie o wie kan hier inhoudelijk op antwoorden?

Geplaatst: 15.09.2011 - 09:48
door MN-NL
Deze discussie hadden we al eens, maar degenen die het (misschien) weten kunnen blijven erbuiten...

Riemwissel bij deze motor wordt in het 20.000 km interval bij 160k voorgeschreven, bij het 30k interval bij 150k voor MY2006, daarna wordt het 180k.

Dat je hem bij aflevering hebt laten vervangen is een prima actie, en nu moet je na gaan denken of je bij 310k , 320k of 340k weer gaat laten sleutelen....daar heb je dan nog een paar jaar voor ;-)

Gr. Marc

Geplaatst: 15.09.2011 - 13:07
door Thijs
Mijn '07 moet om de 180K. Is een D5244T5. Opgezocht in VIDA.

Geef anders je VIN code, kan ik het zo nazien! Of het kloppende motortype.

Geplaatst: 15.09.2011 - 14:10
door Thijs
Heb de VIN nagekeken, voor TS is het om de 150000 km riem wissel.

Geplaatst: 15.09.2011 - 15:32
door ajschot
Waar vind ik mijn VIN code? is dat hetzelfde als mn chassisnummer ofzo?

EDIT: ik kan het zelf opzoeken in Vida met het chassisnummer dus ik zal dat vanavond eens doen.

Geplaatst: 15.09.2011 - 15:41
door ajschot
vreemd dat als ik het onderdeel zoek op internet het exact dezelfde riem-kit is als die in de latere modellen gaat en toch minder lang meegaat...?

Geplaatst: 15.09.2011 - 16:00
door MN-NL
Tis precies dezelfde motor met precies dezelfde riemkit. En geen van de hier aanwezigen heeft nog een plausibele verklaring kunnen geven voor het verschil, anders dat zo de end-of-life V70 iets goedkoper in de lease kon, of voortschrijdend inzicht, oid.

En nu de vraag voor de koelkast: riskeer JIJ een kapitale motorschade door te wachten tot de 180k weggereden zijn, of neem je de reparatiekosten mogelijk iets te vroeg bij 150k?

Marc

Geplaatst: 15.09.2011 - 16:05
door Thijs
Thijs schreef:Heb de VIN nagekeken, voor TS is het om de 150000 km riem wissel.
Excuus, ik heb voor iemand anders via de VIN de interval opgezocht.. Voor jou weet ik het dus nog niet.. Maargoed, 2006 is hoogstwaarschijnlijk om de 150000.

Geplaatst: 15.09.2011 - 16:30
door V70/2.4D/2003
En nu de vraag voor de koelkast: riskeer JIJ een kapitale motorschade door te wachten tot de 180k weggereden zijn, of neem je de reparatiekosten mogelijk iets te vroeg bij 150k?
Ik weet het, ik weet het.......het antwoord wel te verstaan :P

Geplaatst: 15.09.2011 - 16:46
door Thijs
V70/2.4D/2003 schreef:
En nu de vraag voor de koelkast: riskeer JIJ een kapitale motorschade door te wachten tot de 180k weggereden zijn, of neem je de reparatiekosten mogelijk iets te vroeg bij 150k?
Ik weet het, ik weet het.......het antwoord wel te verstaan :P
En toch zou je er op moeten kunnen vertrouwen dat als de fabrikant 180 opgeeft hij dit ook zonder schade moet kunnen halen...
Dan kan je ook zeggen datje het voor de zekerheid maar elke ton doet..

Geplaatst: 15.09.2011 - 17:02
door V70/2.4D/2003
Dat klopt helemaal maar: de kosten van een D5 blok vervangen wegen niet op tegen de kosten van het vervangen van de riem. Nu is die riem mensenwerk en de kans is aanwezig dat hij tussentijds spontaan kapot gaat maarf om het nu uit te gaan lopen dagen, neen, ik niet.

Geplaatst: 15.09.2011 - 17:30
door Thijs
Maar als 180 voorgeschreven staat is het toch geen uitdagen om hem ook dan pas te vervangen? Tenminste, dat zou niet zo moeten zijn!

Alhoewel ik het wel snap overigens hoor!

Geplaatst: 15.09.2011 - 18:40
door MN-NL
Even praktisch gezien: de riem is nu bij 160 vervangen. Voorbij de 3 ton is de auto sowieso niet al te veel meer waard, misschien dat je dan denkt: ik rij tot ie barst :-)

(wie weet haal je de 4 ton of meer op die 2e riem....)

Marc

Geplaatst: 15.09.2011 - 20:33
door ajschot
ok ik vind het een vreemde situatie waar dus meer mensen niets van snappen waarom dit aangepast is.... overigens was het kaartje van de dealer juist als ik mijn VIN invul dan komt er uit dat het MY07 is, dus 180.000

maar nogmaals de het zijn dezelfde riemen als in model 2005 of wat dan ook.... en dezelfde distributie riem die in bijna alle modellen ligt van Volvo...

Geplaatst: 15.09.2011 - 20:55
door sbv
Ik heb een MY06, die van mij is gedaan bij 157000. er stond me 160000 bij.

ik heb de 180000 ook wel gehoord, maar weet niet meer bij welk model, ik dacht