Pagina 4 van 11
Geplaatst: 08.09.2011 - 10:09
door diesel01
Brambo67 schreef:945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Dan denk ik dat er wat stuk is, doet ie namelijk niet. Er schijnt een draadje te zijn waarin over dit onderwerp wordt gediscussieerd, ga ik maar eens opzoeken. Nogmaals; iemand enig idee waar die balansdingen zitten(op de achteras of zoiets)?
Klopt wat je zegt, mijn adap. xenon doet dat ook niet.
Alleen de lampen gaan van blauw naar helder wit, mijn lampen stellen zich wel als ik zachtjes door een goot rijdt.
Maar het stellen zoals een BMW oid doet bij het starten doet de mijne ook niet.
Geplaatst: 08.09.2011 - 10:12
door Jers3n
Brambo67 schreef:...., wat bleek; veel te laag... Ik meen ook ergens te hebben gelezen dat Volvo's sowieso wat aan de 'lage' kant staan afgesteld.
Dat is ook mijn ervaring, ik ben al meerdere keren na de APK terug geweest naar de dealer om de xenon lampen hoger te laten afstellen (met zowel de V40 als de XC70 (1x), stonden "ruim" onder het maximum)
Brambo67 schreef:Overigens twijfel ik er wel aan of mijn automatische hoogteverstelling nog functioneert... Ik merk totaal niets van correcties. Ook als ik over een slechte weg rij met kuilen en bobbels lijkt he niet of de bewegingen van de lichtbundel gecompenseerd zijn, gaat eigenlijk 1:1 mee met de stuiterbewegingen van de auto. Dit weekend staat de auto op de brug; iemand een suggestie hoe ik dit kan testen?
Op zicht een goed teken dat je het niet merkt, dat zou ook moeten. Al rijdend merk ik er ook weinig van, als ik b.v. bij het parkeren met 1 achterwiel op de stoep kom (einde parkeerhaven o.i.d.) of in een gat dan is het soms waar te nemen.
Om te testen:
Zet je auto voor een muur o.i.d. (of voor de meetapparatuur bij de bevriende garagehouder) en laat iemand (of meerdere personen) in de geopende achterbak gaan zitten, auto veert achter in en lichtbeeld zou dan automatisch naar beneden bijgesteld moeten worden. (c.q. zou nog op dezelfde hoogte moeten staan op de meetapparatuur)
Of bij dealer aan de computer, zelfde test en de correctie in graden zou moeten wijzigen.
Geplaatst: 08.09.2011 - 10:19
door EVV
Brambo67 schreef:945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Dan denk ik dat er wat stuk is, doet ie namelijk niet. Er schijnt een draadje te zijn waarin over dit onderwerp wordt gediscussieerd, ga ik maar eens opzoeken. Nogmaals; iemand enig idee waar die balansdingen zitten(op de achteras of zoiets)?
Ik hoop dat ze het bij Volvo beter gedaan hebben, maar bij Skoda raakt het hoogte stel systeem ontregeld als de accu los geweest is. Zonder de bestuurder het duidelijk te maken staat het systeem in een fout toestand en doet helemaal niets meer, enige manier om dit op te lossen is uit laten lezen bij de dealer.
Geplaatst: 08.09.2011 - 10:27
door Jers3n
945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Dat gebeurt ongetwijfeld, het is mij echter nog niet duidelijk opgevallen met het starten, wel in ander situaties.
Is het niet zo dat de elektronica zodra het contact aan is de hoogte zal corrigeren? De xenon lampen branden dan nog niet, als die vervolgens aan gaan (met vertraging dus) staan ze al op goede hoogte.
Daarnaast starten de lampen op (duurt immers even voor ze op volle stekte zijn) en het automatisch afstellen gaat redelijk vlug, zou het in de opstart tijd al gecorrigeerd kunnen zijn?
Zelfs met de V40 is het me niet duidelijk opgevallen en bij die auto gingen de (xenon)koplampen niet met vertraging aan, contact aan = lampen aan.
Testen of laten uitlezen/uitproberen bij de dealer zal meer duidelijkheid geven
Geplaatst: 08.09.2011 - 10:45
door V70 classic
Jers3n schreef:945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Dat gebeurt ongetwijfeld, het is mij echter nog niet duidelijk opgevallen met het starten, wel in ander situaties.
Is het niet zo dat de elektronica zodra het contact aan is de hoogte zal corrigeren? De xenon lampen branden dan nog niet, als die vervolgens aan gaan (met vertraging dus) staan ze al op goede hoogte.
Daarnaast starten de lampen op (duurt immers even voor ze op volle stekte zijn) en het automatisch afstellen gaat redelijk vlug, zou het in de opstart tijd al gecorrigeerd kunnen zijn?
Zelfs met de V40 is het me niet duidelijk opgevallen en bij die auto gingen de (xenon)koplampen niet met vertraging aan, contact aan = lampen aan.
Testen of laten uitlezen/uitproberen bij de dealer zal meer duidelijkheid geven
Bij de NN niet inelk geval.
Daar zie je naar het starten de lampjes keurig de goede positie zoeken.
Al zijn dat wel van die lampjes die de bocht indraaien net als bij de snoek.
Werkt wel goed trouwens.
Verder valt er zowel voor de voor als tegen argumenten wel iets te zeggen natuurlijk.
Maar zolang ze netjes staan afgesteld is er weinig aan de hand.
Ik heb meer last van lampjes die verkeerd zijn gemonteerd (lees vervangen zoals eerder al geschreven hier) en mensen die hun grootlicht niet uitzetten, dan van de goede xenon setjes die zijn ingebouwd.
Die goedkope trul wat ligt te rammelen in het vooronder daargelaten natuurlijk.
grts Ronald
Geplaatst: 08.09.2011 - 10:50
door Jers3n
V70 classic schreef:Bij de NN niet inelk geval.
Daar zie je naar het starten de lampjes keurig de goede positie zoeken.
Al zijn dat wel van die lampjes die de bocht indraaien net als bij de snoek.
Werkt wel goed trouwens.
Ik zal er nog eens echt goed op letten bij het starten.
En die meedraaiende koplampen vind ik ook erg prettig!
Geplaatst: 08.09.2011 - 11:21
door diesel01
Jers3n schreef:V70 classic schreef:Bij de NN niet inelk geval.
Daar zie je naar het starten de lampjes keurig de goede positie zoeken.
Al zijn dat wel van die lampjes die de bocht indraaien net als bij de snoek.
Werkt wel goed trouwens.
Ik zal er nog eens echt goed op letten bij het starten.
En die meedraaiende koplampen vind ik ook erg prettig!
Na een vermoeiende dag zet ik het ook op bochtig traject ook weleens uit..
Geplaatst: 08.09.2011 - 11:34
door Thijs
Jers3n schreef:V70 classic schreef:Bij de NN niet inelk geval.
Daar zie je naar het starten de lampjes keurig de goede positie zoeken.
Al zijn dat wel van die lampjes die de bocht indraaien net als bij de snoek.
Werkt wel goed trouwens.
Ik zal er nog eens echt goed op letten bij het starten.
En die meedraaiende koplampen vind ik ook erg prettig!
Ik heb ook adaptief, die zoekt echt geen positie bij starten. Die staat gewoon in een stand. Ook met bulten in de weg zie ik aan het lichtbeeld niet dat de lampen verstellen. Een maat van mij heeft een superb, die zie je na het starten/op contact zetten echt hoogte verstellen en regelen.
Meesturend is idd erg fijn!!
Geplaatst: 08.09.2011 - 13:30
door blastaway
Jep de Passat had dat ook. Starten en dan zag je in de lampen de xenon unit op en neer gaan en links en rechts. Deze zocht ook de positie automatisch. Mooi systeem.
Geplaatst: 08.09.2011 - 13:36
door bart simpson
het hoort ook zo bij alle Volvo's met xenon die ik heb gehad of heb staan
Geplaatst: 08.09.2011 - 13:57
door Thijs
bart simpson, Kan jij wellicht verklaren waarom ik het niet zie en of hoor?
Geplaatst: 08.09.2011 - 14:15
door bart simpson
om het te zien moet het wel werken, werkt het niet zou het kapot kunnen zijn
Geplaatst: 08.09.2011 - 14:17
door Thijs
Zonder melding daarvan? Meesturen werkt wel trwns.
Geplaatst: 08.09.2011 - 14:29
door Jers3n
Ik heb het nog niet waargenomen bij het starten van de auto, wel in andere situaties, hoe is dat dan te verklaren?
Maar goed, zoals al gezegd, ik zal er nog eens echt goed op letten en mijn bevindingen mededelen.
Kan het ook nog zijn dat de stand van de koplampen bij uitschakelen in eerste instantie aangehouden wordt bij het starten? Dus dat de hoogte afstelling niet naar zijn uitgangspositie terugkeert.
Geplaatst: 08.09.2011 - 15:10
door MN-NL
Of het positiezoeken vindt plaats terwijl de lamp opstart? In de eerste seconden geeft een Xenon nauwelijks licht, dan zie je de bundel ook niet bewegen.
Gr. Marc
Geplaatst: 08.09.2011 - 15:17
door Laguna-S60
diesel01 schreef:Brambo67 schreef:945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Dan denk ik dat er wat stuk is, doet ie namelijk niet. Er schijnt een draadje te zijn waarin over dit onderwerp wordt gediscussieerd, ga ik maar eens opzoeken. Nogmaals; iemand enig idee waar die balansdingen zitten(op de achteras of zoiets)?
Klopt wat je zegt, mijn adap. xenon doet dat ook niet.
Alleen de lampen gaan van blauw naar helder wit, mijn lampen stellen zich wel als ik zachtjes door een goot rijdt.
Maar het stellen zoals een BMW oid doet bij het starten doet de mijne ook niet.
Bij onze Ex laguna met xenon was dit ook heel goed te zien, als de auto uit stond stonden ze op de laagste stand en zodra zij gestart werd kwamen de lampen ophoog zeg maar.
Geplaatst: 08.09.2011 - 15:33
door Quota
Ik zie bij mij ook niets "bewegen" hoor... en ik sta toch echt max 1,5 meter van de garagedeur af geparkeerd, met de neus (en daarin het af fabriek xenon) naar de garagedeur toe... Is het dan stuk?
Geplaatst: 08.09.2011 - 15:38
door bart simpson
ik zou zeggen van wel ja, het ding hoort zich iedere keer bij het starten opnieuw te richten
Geplaatst: 08.09.2011 - 16:21
door blastaway
Is niet kapot zei de dealer. hoort zo. Net even geweest. Maakte me ff zorgen. Neem aan dat de dealer het wel weet...

Geplaatst: 08.09.2011 - 16:22
door diesel01
De mijn laat ook geen beweging zien bij opstarten, links/rechts gaat goed en ook met de kont omlaag laat tijdens het branden direct een verandering zien.
Ik laat het even zo...