H7 Xenon

FuNkTrAxXz
2nd Gear member

@ PGV70: Als de lichten goed afgesteld staan is de kans klein dat je de tegenliggers verblind hoor .. Ik zou het gewoon doen om 100% in orde te zijn voor de keuring.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

maar bij inveren of bij een wat zwaarder beladen auto worden die toch nog steeds knettergek van je.
Ook "volk" uit Amsterdam heeft duidelijk geen idee waar de schoen eigenlijk echt wringt
Volvo for life
Jeroen C
3rd Gear member

Ik heb deze discussie eens doorgelezen en ik snap nu hoe het komt dat ik op 's herenwegen van die heldere blauwe/witte pitten tegenkom en van die irritant verblindende...
ik ben in de run voor een nieuwe auto en kan kiezen voor de optie xenon verlichting af fabriek. Wat ik me afvraag is wat het effecrt is bij het rijden in (dichte) mist. Met standaard halogeen ongedimd licht zit je tegen 'een muur'aan te kijken. Ik kan me voorstellen dat bij xenon dimlicht dit effect ook optreedt?
Er blijken in dit topic noagal wat ervaringsdeskundigen aan wezig te zijn, vandaar dat ik deze vraag hier stel.
Ben benieuwd naar jullie (liefst genuanceerde :wink: ) reacties.

Jeroen

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Natuurlijk is dat met fabrieksxenon ook zo, alleen lijkt af fabriek xenon meer omlaag te wijzen waardoor de hinder iets minder lijkt.

Maar met beladen en inveren heb je er met dat achterafspul zelf ook eens fors last van...
Volvo for life
FuNkTrAxXz
2nd Gear member

Mijn wagen is amper beladen .. hoogstens een sportzak. Ik ga binnekort eens horen bij de persoon die deze voor mij gaat installeren.. Ik hou jullie op de hoogte!
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Eigenlijk zou er een 'xenon' vermelding op het kentekenbewijs moeten komen, waar strenger op gecontroleerd moet worden.
Wel xenon in de auto maar geen vermelding? Ter plekke er uit en een bekeuring!
Je brandpunt in de halogeen reflector veranderd gewoon, dus je lichtbeeld ook. Als ik 2 van die blauwe vlekken tegen kom geef ik ze een grote witte vlek terug.
Wil je xenon? Dan moet je betalen, dus orgineel of achteraf orginele koplampen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Eigenlijk zou er een 'xenon' vermelding op het kentekenbewijs moeten komen, waar strenger op gecontroleerd moet worden.
Wel xenon in de auto maar geen vermelding? Ter plekke er uit en een bekeuring!
Volledig eens. Geef mij het gereedschap en we gaan aan het werk. Maar dat gereedschap, dat is er niet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

V70/2.4D/2003 schreef: Volledig eens. Geef mij het gereedschap en we gaan aan het werk. Maar dat gereedschap, dat is er niet.
Dat gereedschap om de lampjes te verwijderen is er wel. Relatief goedkoop en uiterst snel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lint
Geartronic member

dbosker schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Volledig eens. Geef mij het gereedschap en we gaan aan het werk. Maar dat gereedschap, dat is er niet.
Dat gereedschap om de lampjes te verwijderen is er wel. Relatief goedkoop en uiterst snel.
Deze wijze van lampjes verwijderen is inderdaad uiterst snel maar ook wel tamelijk definitief.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
FuNkTrAxXz
2nd Gear member

Ik laat ze plaatsen en nadien afstellen bij de dealer .. er zal dan nog maar weinig hinder zijn denk ik zo.. Xenon's gaan ook door een professionele dealer geplaatst worden.
BlackcurrantV70
7th Gear member

FuNkTrAxXz schreef:Ik laat ze plaatsen en nadien afstellen bij de dealer .. er zal dan nog maar weinig hinder zijn denk ik zo.. Xenon's gaan ook door een professionele dealer geplaatst worden.
1 keer afstellen lost het verblindingsprobleem nog niet op, tenzij je ook de automatische hoogteafstelling + de koplampsproeiers installeert en de lenzen vervangt, maar je raad het al, dan kan je evengoed af fabriek xenon kopen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Figaro

BlackcurrantV70 schreef:
FuNkTrAxXz schreef:Ik laat ze plaatsen en nadien afstellen bij de dealer .. er zal dan nog maar weinig hinder zijn denk ik zo.. Xenon's gaan ook door een professionele dealer geplaatst worden.
1 keer afstellen lost het verblindingsprobleem nog niet op, tenzij je ook de automatische hoogteafstelling + de koplampsproeiers installeert en de lenzen vervangt, maar je raad het al, dan kan je evengoed af fabriek xenon kopen.
Is dat niet verplicht in Belgie bij aftermarket?
http://wegcode.be/secties/omzendbrieven ... -mo-120310
Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden :

7) vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:

e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
reglementair verplichte lichten aanwezig
automatische lichthoogteregeling
koplampreinigingsinstallatie
M@rcel
6th Gear member

In hoeverre kunnen nivomats het hoogteprobleem-bij-beladen opvangen bij inbouw aftermarket Xenon?
FuNkTrAxXz
2nd Gear member

Klopt, voor de keuring is dat verplicht .. maar na 4 jaar gewoon even ombouwen naar origineel en klaar is kees.

Ik zat nu eenmaal met een vast budget via het werk. Winterpack kon er echt niet meer bij dusjah..
Jers3n
5th Gear member

Het verblindingsproleem is m.i. vooral van toepassing op niet heldere (halogeen) koplampen waarbij er na plaatsing van xenon veel strooilicht is. Heldere halogeen koplampunits (die in sommige gevallen identiek zijn aan xenon units) waar later xenon in geplaatst is en die goed zij afgesteld zullen m.i. enkel verblinden indien de koplamphoogte bij belading niet wordt bijgesteld. (Vergelijkbaar met halogeen, maar wel kritischer)
M@rcel schreef:In hoeverre kunnen nivomats het hoogteprobleem-bij-beladen opvangen bij inbouw aftermarket Xenon?
Doordat de auto dan bij belading weer op de 'normale' hoogte komt, voorkomen nivomats voor een groot deel de verblinding. De automatische (en affabriek verplichte/aanwezige) hoogte afstelling werkt bij de V70N, en de V40 classic, ook met enige vertraging. Het is m.i. een veel voorkomend misverstand te denken dat deze de koplampen bij b.v. inveren door drempels direct bijstelt. Het is mijn ervaring dat de hoogte van de koplampen pas automatisch bijgesteld wordt als er een 'nieuwe stabiele' autohoogte is vastgesteld door het systeem, dat gaat vrij snel, maar duurt toch nog gauw 1 à 2 seconden. Dat is uiteraard sneller als nivomats, maar zeker niet direct/instant.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
M@rcel
6th Gear member

Nivomats passen de rijhoogte binnen de eerste paar honderd meter na verandering in de belading aan. Dat lijkt me te overzien.

Mijn H7 koplampen zijn helder glas met sproeiers en (nieuwe) wissers. Ook dat zit dus wel goed.

Pilot 4300K is in bestelling. :)
FuNkTrAxXz
2nd Gear member

Nog een vraag .. zijn de reflectoren (halogeen) van de V60 MY2013 goed genoeg voor Xenon?

Of is het algemeen geweten dat deze sowieso verblinding veroorzaken?
NJ8
4th Gear member

Ik dacht dat BS een beetje verstand van Volvo had. Nivomats. Trouwens als je in de buurt bent, kom eens op de koffie. Volk uit Amsterdam is best gastvrij ;-)
Oceanracer
Geartronic member

Even hoor, maar die koplamp lijkt op de foto toch twee keer zo dik te zijn als normaal? En dát is nou net het probleem. Maar als je dat als eigenaar niet wilt zien, houdt het natuurlijk op. Ook in Amsterdam....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
NJ8
4th Gear member

Ik rijd er nu ruim een jaar mee rond. Ben me bewust van alle nadelen van verkeerd gemonteerde xenon. Vandaar de lampentester. Lichtbeeld is exact gelijk aan halogeen alleen dan met witte 4300k xenon , en geen petjesblauwe waas. Ik erger me ook aan alles wat hierboven wordt genoemd. Vandaar de nuance, ik heb er alles aan gedaan dit met beleid te doen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”