Pagina 4 van 11

Geplaatst: 26.12.2012 - 09:10
door FuNkTrAxXz
@ PGV70: Als de lichten goed afgesteld staan is de kans klein dat je de tegenliggers verblind hoor .. Ik zou het gewoon doen om 100% in orde te zijn voor de keuring.

Geplaatst: 26.12.2012 - 09:15
door bart simpson
maar bij inveren of bij een wat zwaarder beladen auto worden die toch nog steeds knettergek van je.
Ook "volk" uit Amsterdam heeft duidelijk geen idee waar de schoen eigenlijk echt wringt

xenon

Geplaatst: 26.12.2012 - 10:00
door Jeroen C
Ik heb deze discussie eens doorgelezen en ik snap nu hoe het komt dat ik op 's herenwegen van die heldere blauwe/witte pitten tegenkom en van die irritant verblindende...
ik ben in de run voor een nieuwe auto en kan kiezen voor de optie xenon verlichting af fabriek. Wat ik me afvraag is wat het effecrt is bij het rijden in (dichte) mist. Met standaard halogeen ongedimd licht zit je tegen 'een muur'aan te kijken. Ik kan me voorstellen dat bij xenon dimlicht dit effect ook optreedt?
Er blijken in dit topic noagal wat ervaringsdeskundigen aan wezig te zijn, vandaar dat ik deze vraag hier stel.
Ben benieuwd naar jullie (liefst genuanceerde :wink: ) reacties.

Jeroen

Geplaatst: 26.12.2012 - 10:06
door bart simpson
Natuurlijk is dat met fabrieksxenon ook zo, alleen lijkt af fabriek xenon meer omlaag te wijzen waardoor de hinder iets minder lijkt.

Maar met beladen en inveren heb je er met dat achterafspul zelf ook eens fors last van...

Geplaatst: 26.12.2012 - 10:45
door FuNkTrAxXz
Mijn wagen is amper beladen .. hoogstens een sportzak. Ik ga binnekort eens horen bij de persoon die deze voor mij gaat installeren.. Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 26.12.2012 - 10:57
door JeroenSpock
Eigenlijk zou er een 'xenon' vermelding op het kentekenbewijs moeten komen, waar strenger op gecontroleerd moet worden.
Wel xenon in de auto maar geen vermelding? Ter plekke er uit en een bekeuring!
Je brandpunt in de halogeen reflector veranderd gewoon, dus je lichtbeeld ook. Als ik 2 van die blauwe vlekken tegen kom geef ik ze een grote witte vlek terug.
Wil je xenon? Dan moet je betalen, dus orgineel of achteraf orginele koplampen.

Geplaatst: 26.12.2012 - 11:06
door V70/2.4D/2003
Eigenlijk zou er een 'xenon' vermelding op het kentekenbewijs moeten komen, waar strenger op gecontroleerd moet worden.
Wel xenon in de auto maar geen vermelding? Ter plekke er uit en een bekeuring!
Volledig eens. Geef mij het gereedschap en we gaan aan het werk. Maar dat gereedschap, dat is er niet.

Geplaatst: 26.12.2012 - 11:21
door Gast
V70/2.4D/2003 schreef: Volledig eens. Geef mij het gereedschap en we gaan aan het werk. Maar dat gereedschap, dat is er niet.
Dat gereedschap om de lampjes te verwijderen is er wel. Relatief goedkoop en uiterst snel.

Geplaatst: 26.12.2012 - 11:26
door lint
dbosker schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Volledig eens. Geef mij het gereedschap en we gaan aan het werk. Maar dat gereedschap, dat is er niet.
Dat gereedschap om de lampjes te verwijderen is er wel. Relatief goedkoop en uiterst snel.
Deze wijze van lampjes verwijderen is inderdaad uiterst snel maar ook wel tamelijk definitief.

Geplaatst: 26.12.2012 - 12:12
door FuNkTrAxXz
Ik laat ze plaatsen en nadien afstellen bij de dealer .. er zal dan nog maar weinig hinder zijn denk ik zo.. Xenon's gaan ook door een professionele dealer geplaatst worden.

Geplaatst: 26.12.2012 - 13:06
door BlackcurrantV70
FuNkTrAxXz schreef:Ik laat ze plaatsen en nadien afstellen bij de dealer .. er zal dan nog maar weinig hinder zijn denk ik zo.. Xenon's gaan ook door een professionele dealer geplaatst worden.
1 keer afstellen lost het verblindingsprobleem nog niet op, tenzij je ook de automatische hoogteafstelling + de koplampsproeiers installeert en de lenzen vervangt, maar je raad het al, dan kan je evengoed af fabriek xenon kopen.

Geplaatst: 26.12.2012 - 14:58
door Figaro
BlackcurrantV70 schreef:
FuNkTrAxXz schreef:Ik laat ze plaatsen en nadien afstellen bij de dealer .. er zal dan nog maar weinig hinder zijn denk ik zo.. Xenon's gaan ook door een professionele dealer geplaatst worden.
1 keer afstellen lost het verblindingsprobleem nog niet op, tenzij je ook de automatische hoogteafstelling + de koplampsproeiers installeert en de lenzen vervangt, maar je raad het al, dan kan je evengoed af fabriek xenon kopen.
Is dat niet verplicht in Belgie bij aftermarket?
http://wegcode.be/secties/omzendbrieven ... -mo-120310
Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden :

7) vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:

e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
reglementair verplichte lichten aanwezig
automatische lichthoogteregeling
koplampreinigingsinstallatie

Geplaatst: 26.12.2012 - 15:08
door M@rcel
In hoeverre kunnen nivomats het hoogteprobleem-bij-beladen opvangen bij inbouw aftermarket Xenon?

Geplaatst: 26.12.2012 - 15:11
door FuNkTrAxXz
Klopt, voor de keuring is dat verplicht .. maar na 4 jaar gewoon even ombouwen naar origineel en klaar is kees.

Ik zat nu eenmaal met een vast budget via het werk. Winterpack kon er echt niet meer bij dusjah..

Geplaatst: 26.12.2012 - 15:50
door Jers3n
Het verblindingsproleem is m.i. vooral van toepassing op niet heldere (halogeen) koplampen waarbij er na plaatsing van xenon veel strooilicht is. Heldere halogeen koplampunits (die in sommige gevallen identiek zijn aan xenon units) waar later xenon in geplaatst is en die goed zij afgesteld zullen m.i. enkel verblinden indien de koplamphoogte bij belading niet wordt bijgesteld. (Vergelijkbaar met halogeen, maar wel kritischer)
M@rcel schreef:In hoeverre kunnen nivomats het hoogteprobleem-bij-beladen opvangen bij inbouw aftermarket Xenon?
Doordat de auto dan bij belading weer op de 'normale' hoogte komt, voorkomen nivomats voor een groot deel de verblinding. De automatische (en affabriek verplichte/aanwezige) hoogte afstelling werkt bij de V70N, en de V40 classic, ook met enige vertraging. Het is m.i. een veel voorkomend misverstand te denken dat deze de koplampen bij b.v. inveren door drempels direct bijstelt. Het is mijn ervaring dat de hoogte van de koplampen pas automatisch bijgesteld wordt als er een 'nieuwe stabiele' autohoogte is vastgesteld door het systeem, dat gaat vrij snel, maar duurt toch nog gauw 1 à 2 seconden. Dat is uiteraard sneller als nivomats, maar zeker niet direct/instant.

Geplaatst: 26.12.2012 - 15:57
door M@rcel
Nivomats passen de rijhoogte binnen de eerste paar honderd meter na verandering in de belading aan. Dat lijkt me te overzien.

Mijn H7 koplampen zijn helder glas met sproeiers en (nieuwe) wissers. Ook dat zit dus wel goed.

Pilot 4300K is in bestelling. :)

Geplaatst: 26.12.2012 - 16:20
door FuNkTrAxXz
Nog een vraag .. zijn de reflectoren (halogeen) van de V60 MY2013 goed genoeg voor Xenon?

Of is het algemeen geweten dat deze sowieso verblinding veroorzaken?

Geplaatst: 26.12.2012 - 17:23
door NJ8
Ik dacht dat BS een beetje verstand van Volvo had. Nivomats. Trouwens als je in de buurt bent, kom eens op de koffie. Volk uit Amsterdam is best gastvrij ;-)

Geplaatst: 26.12.2012 - 17:33
door Oceanracer
Even hoor, maar die koplamp lijkt op de foto toch twee keer zo dik te zijn als normaal? En dát is nou net het probleem. Maar als je dat als eigenaar niet wilt zien, houdt het natuurlijk op. Ook in Amsterdam....

Geplaatst: 26.12.2012 - 17:40
door NJ8
Ik rijd er nu ruim een jaar mee rond. Ben me bewust van alle nadelen van verkeerd gemonteerde xenon. Vandaar de lampentester. Lichtbeeld is exact gelijk aan halogeen alleen dan met witte 4300k xenon , en geen petjesblauwe waas. Ik erger me ook aan alles wat hierboven wordt genoemd. Vandaar de nuance, ik heb er alles aan gedaan dit met beleid te doen.