lekke koppaking

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Op zich... Alleen dan hebben we MarioC70 nodig om m'n kleppen deksel los te halen en dan moeten we zeker weten dat jij weet hoe je moet boren.

Het zou mij enorm helpen als ik inspectie gaten heb, dan kan ik elke 15.000 km bij onderhoud de speling meten inplaats van rijden tot dat het stuk is of ik 800 euro voor stellen neer leg.... of MarioC70 me helpt.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

M@rcel schreef:
edraket schreef:De 2.4t en 2.5t van de eerdere generaties hebben allemaal exact dezelfde boring en dus waarschijnlijk ook een even dikke cilinderwand. Later (2003) is de 2.5t opnieuw geintroduceerd welke een grotere cilinderinhoud heeft, maar hierbij is de slag verhoogd en de boring gelijk gebleven aan de 2.4t. De T5 heeft de korte slag van de 2.4t en een kleinere boring (2 mm).
Ik las dit en dacht: Dat kan toch niet waar zijn? Het is toch veel simpeler om de boring te vergroten om er 100cc bij te krijgen? Maar je hebt helemaal gelijk! De slag is vergroot! Dat verklaart ook het grote koppel bij lage toerentallen. :)
als je de boring vergroot, verdun je de cilinderwand.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

sju_art schreef:Op zich... Alleen dan hebben we MarioC70 nodig om m'n kleppen deksel los te halen en dan moeten we zeker weten dat jij weet hoe je moet boren.

Het zou mij enorm helpen als ik inspectie gaten heb, dan kan ik elke 15.000 km bij onderhoud de speling meten inplaats van rijden tot dat het stuk is of ik 800 euro voor stellen neer leg.... of MarioC70 me helpt.
deksel is er nu af toch?
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Das weer een andere boring ja :P...

Hmmm misschien moesten M@rcel & runnuh eens hardop gaan denken, met een beetje Mario C70 daarbij :P/
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Hoe lang heb je nu gereden zonder klepspeling controle?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Meen bijna 70.000, maar deze kop motor blok combinatie klopte van geen kanten dus dit geeft geen betrouwbaar beeld.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je zegt maandag is de kop klaar,dus het deksel is er af, runnuh kan misschien die controlegaatjes voor je maken?
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Mja aan de andere kant, is het truukje van de klep deksel dusdanig moeilijk dat het geen optie is die elke 15.000-20.000 km los te draaien om de speling te checken?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Maar ok,ik gaf het al eerder aan,als ze de juiste tolerantie aanhouden,de ruimste dus,dan is kleppen stellen voorlopig niet aan de orde.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Daar ga ik ook van uit.

Wat zijn trouwens de handeling om de kleppendeksel goed te verijwderen? Dan kan ik toch ook prima de klep speling meten?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Inlaatkleppen 0.15 tot 0,45
uitlaatkleppen 0,35 tot 0,60
Dat zijn de referentiewaarden,als ze de kleppen zo stellen dat ze dicht tegen de ruimste waarden aan liggen,dan ben je er zeker van dat je niet snel meer hoeft te stellen.
inlaatkleppen op 0,35
uitlaatkleppen op 0,50
Als je deze waardes aanhoudt is het mooi!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je het gereedschap zelf aan wilt schaffen zijn dit de onderdeelnummers.

voelermaatjes 9995752
nokkenasklem 9995765
afstelkalibernokkenas 9995452
dekselmonteer gereedschap 9995454
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

sju_art schreef:Daar ga ik ook van uit.

Wat zijn trouwens de handeling om de kleppendeksel goed te verijwderen? Dan kan ik toch ook prima de klep speling meten?
Hoeveel werk denk je dat het is?
Dat is je al is uitgelegd toch door iemand van het forum.?
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

sju_art schreef:Daar ga ik ook van uit.

Wat zijn trouwens de handeling om de kleppendeksel goed te verijwderen? Dan kan ik toch ook prima de klep speling meten?
Als je je kleppendeksel verwijdert heb je gelijk je nokkenassen los liggen, de bovenste lagerschalen zitten vast in je dekstel. Dan heb je een tool nodig op de nokkenas weer naar beneden te drukken en hopen dat je distributieriem er niet af gaat.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Moet de distributieriem er van af enzo?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

alles moet eraf,riemen,deksel,keerringen ,de hele handel.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

pffffff...

Runnuh kun jij die deksel voorzien van gaatjes en hoe worden ze geplugd (om alle olie tegen te houden)?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Netjes draad in tappen en stopjes kopen bij volvo..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Of kijken of een ander (ouder) deksel waar de gaatjes al in zitten ook zou passen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”