Pagina 4 van 7
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:10
door sju_art
Op zich... Alleen dan hebben we MarioC70 nodig om m'n kleppen deksel los te halen en dan moeten we zeker weten dat jij weet hoe je moet boren.
Het zou mij enorm helpen als ik inspectie gaten heb, dan kan ik elke 15.000 km bij onderhoud de speling meten inplaats van rijden tot dat het stuk is of ik 800 euro voor stellen neer leg.... of MarioC70 me helpt.
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:10
door MarioC70
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Geplaatst: 02.03.2012 - 14:11
door Walter
M@rcel schreef:edraket schreef:De 2.4t en 2.5t van de eerdere generaties hebben allemaal exact dezelfde boring en dus waarschijnlijk ook een even dikke cilinderwand. Later (2003) is de 2.5t opnieuw geintroduceerd welke een grotere cilinderinhoud heeft, maar hierbij is de slag verhoogd en de boring gelijk gebleven aan de 2.4t. De T5 heeft de korte slag van de 2.4t en een kleinere boring (2 mm).
Ik las dit en dacht: Dat kan toch niet waar zijn? Het is toch veel simpeler om de boring te vergroten om er 100cc bij te krijgen? Maar je hebt helemaal gelijk! De slag is vergroot! Dat verklaart ook het grote koppel bij lage toerentallen.
als je de boring vergroot, verdun je de cilinderwand.
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:12
door MarioC70
sju_art schreef:Op zich... Alleen dan hebben we MarioC70 nodig om m'n kleppen deksel los te halen en dan moeten we zeker weten dat jij weet hoe je moet boren.
Het zou mij enorm helpen als ik inspectie gaten heb, dan kan ik elke 15.000 km bij onderhoud de speling meten inplaats van rijden tot dat het stuk is of ik 800 euro voor stellen neer leg.... of MarioC70 me helpt.
deksel is er nu af toch?
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:13
door sju_art
Das weer een andere boring ja

...
Hmmm misschien moesten M@rcel & runnuh eens hardop gaan denken, met een beetje Mario C70 daarbij

/
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:24
door EVV
Hoe lang heb je nu gereden zonder klepspeling controle?
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:32
door sju_art
Meen bijna 70.000, maar deze kop motor blok combinatie klopte van geen kanten dus dit geeft geen betrouwbaar beeld.
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:41
door MarioC70
Je zegt maandag is de kop klaar,dus het deksel is er af, runnuh kan misschien die controlegaatjes voor je maken?
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:43
door sju_art
Mja aan de andere kant, is het truukje van de klep deksel dusdanig moeilijk dat het geen optie is die elke 15.000-20.000 km los te draaien om de speling te checken?
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:45
door MarioC70
Maar ok,ik gaf het al eerder aan,als ze de juiste tolerantie aanhouden,de ruimste dus,dan is kleppen stellen voorlopig niet aan de orde.
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:48
door sju_art
Daar ga ik ook van uit.
Wat zijn trouwens de handeling om de kleppendeksel goed te verijwderen? Dan kan ik toch ook prima de klep speling meten?
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:51
door MarioC70
Inlaatkleppen 0.15 tot 0,45
uitlaatkleppen 0,35 tot 0,60
Dat zijn de referentiewaarden,als ze de kleppen zo stellen dat ze dicht tegen de ruimste waarden aan liggen,dan ben je er zeker van dat je niet snel meer hoeft te stellen.
inlaatkleppen op 0,35
uitlaatkleppen op 0,50
Als je deze waardes aanhoudt is het mooi!
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:55
door MarioC70
Als je het gereedschap zelf aan wilt schaffen zijn dit de onderdeelnummers.
voelermaatjes 9995752
nokkenasklem 9995765
afstelkalibernokkenas 9995452
dekselmonteer gereedschap 9995454
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:57
door MarioC70
sju_art schreef:Daar ga ik ook van uit.
Wat zijn trouwens de handeling om de kleppendeksel goed te verijwderen? Dan kan ik toch ook prima de klep speling meten?
Hoeveel werk denk je dat het is?
Dat is je al is uitgelegd toch door iemand van het forum.?
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:59
door EVV
sju_art schreef:Daar ga ik ook van uit.
Wat zijn trouwens de handeling om de kleppendeksel goed te verijwderen? Dan kan ik toch ook prima de klep speling meten?
Als je je kleppendeksel verwijdert heb je gelijk je nokkenassen los liggen, de bovenste lagerschalen zitten vast in je dekstel. Dan heb je een tool nodig op de nokkenas weer naar beneden te drukken en hopen dat je distributieriem er niet af gaat.
Geplaatst: 02.03.2012 - 14:59
door sju_art
Moet de distributieriem er van af enzo?
Geplaatst: 02.03.2012 - 15:00
door MarioC70
alles moet eraf,riemen,deksel,keerringen ,de hele handel.
Geplaatst: 02.03.2012 - 15:02
door sju_art
pffffff...
Runnuh kun jij die deksel voorzien van gaatjes en hoe worden ze geplugd (om alle olie tegen te houden)?
Geplaatst: 02.03.2012 - 15:03
door MarioC70
Netjes draad in tappen en stopjes kopen bij volvo..
Geplaatst: 02.03.2012 - 15:05
door EVV
Of kijken of een ander (ouder) deksel waar de gaatjes al in zitten ook zou passen.