Pagina 4 van 8

Geplaatst: 22.03.2012 - 18:34
door walter leever
je kunt er natuurlijk ook eentje in duitsland kopen(3.2/T6)stukken goedkoper(en meestal fully loaded),en met dat verschil(prijs)kun je wel effe je brandstof betalen. :D

Geplaatst: 22.03.2012 - 19:24
door bart simpson
walter leever schreef:je kunt er natuurlijk ook eentje in duitsland kopen(3.2/T6)stukken goedkoper(en meestal fully loaded),en met dat verschil(prijs)kun je wel effe je brandstof betalen. :D
even gemist dat je daar in NL nog wat belastingen over moet betalen?
Met de huidige brandstofprijzen is dat vermeende verschil trouwens snel opgesoupeerd, grote motoren zijn uit, leg je daarbij neer

Geplaatst: 22.03.2012 - 19:58
door crackedtooth
bart simpson schreef:
walter leever schreef:je kunt er natuurlijk ook eentje in duitsland kopen(3.2/T6)stukken goedkoper(en meestal fully loaded),en met dat verschil(prijs)kun je wel effe je brandstof betalen. :D
even gemist dat je daar in NL nog wat belastingen over moet betalen?
Met de huidige brandstofprijzen is dat vermeende verschil trouwens snel opgesoupeerd, grote motoren zijn uit, leg je daarbij neer
ze zijn uit... totdat de economie weer aantrekt

Geplaatst: 22.03.2012 - 20:24
door Fore
5D automaat MY 2008


Benieuwd naar jullie commentaar ;)

Geplaatst: 22.03.2012 - 20:29
door bart simpson
een 5 deurs automaat? tja.... wat voor motor? 8)

Geplaatst: 22.03.2012 - 20:33
door Fore
D5 dus... typo....


Krijg je met een canon 5D adept...

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:38
door bart simpson
geen slechte keuze

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:46
door Quota
De camera of de auto Bart? :lol: :wink:

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:52
door Fore
bart simpson schreef:geen slechte keuze
Wat zijn volgens jou de nadelen Bart :? Van de auto dan he... De camera kan ik je zelf wel vertellen ;)

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:54
door Quota
ik gok iets met het verbruik, de automaat slokt redelijk wat vermogen op

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:56
door Fore
Net zo zuinig als mijn huidige Volvo dus dat is prima. Zit meer in de richting van techniek te denken.

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:15
door wim de jong
Een tijdje geleden heb ik het een en ander eens tegen elkaar in een EXCELL sheet gezet over kosten brandstof..........Dit omdat ik een andere auto zocht, en er nog niet met mezelf erover eens was een diesel of LPG-G3.
Daarbij (nog) geen rekening gehouden met de onderhoudsprijzen voor beurten, en een eventuele inbouw LPG, met de bijbehorende afschrijving. Koop je al een auto op LPG, heb je geen afschrijving, koop je wel een benzine auto, en zet je er zelf LPG in, heb je wel afschrijving van die installatie. Dat is allemaal apart in te voeren, en het programma houdt daar rekening mee.

In veld C9 zet je de afschrijving neer per jaar.
In de velden C8, D8 en E8 de onderhoudsbeurtprijs, resp voor LPG, Diesel en benzine. Ik heb daar de onderdelen prijs bij gezet, omdat ik de beurtjes zelf doe. Laat je het doen, dan vul je daar de onderhoudsbeurten in van de dealer. Het programma rekent zelf uit hoeveel dit dan is per jaar. Geen rekening is gehouden met reparatiekosten, dat is een onbekende variabele. Misschien voor een LPG ietsjes meer reparatie/onderhoud, ook voor aan het LPG systeem.

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:30
door Fore
Interessant Wim. Dank

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:02
door bart simpson
Fore schreef:
bart simpson schreef:geen slechte keuze
Wat zijn volgens jou de nadelen Bart :? Van de auto dan he... De camera kan ik je zelf wel vertellen ;)
nadelen zijn beperkt, kostentechnisch een veel betere keus dan een 3.2

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:07
door crackedtooth
ik koop ze zelf bewust iets ouder met wat meer afschrijving en dan wel wat meer rijplezier (en navenant hoger verbruikskosten, ook met 35-40dkm per jaar (wat ik nu niet meer rijd, maar overwegingen waren toen hetzelfde)

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:46
door Fore
Wat zijn volgens de kenners de kans op lekkende injectoren en of andere mankementen aan de D5?

Geplaatst: 23.03.2012 - 09:58
door wim de jong
Ik heb nu een V70-D5, al een jaar of 3,
kocht deze op 160000 km, en nu staat hij op 275000.
Buiten het normale onderhoud:
- Koppelings sensor defect, maar schoongemaakt (de cruise control deed het niet meer)
- Handrem schakelaar defect. Lampje brandde niet meer. Is niet D5 gerelateerd.
- Inlaat en EGR losgehaald, schoongemaakt. Er kwam bijna een koffiebekertje drap en teer zooi uit. Liep weer een stuk rustiger, en was feller.
- Handrem schoentjes gebroken (maar is niet D5 gerelateerd)
- Thermostaat vervangen.....temp kwam niet meer los bij de kou.

Als ik dat zo lees, valt het dus wel mee. De motor heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Wat heel belangrijk is met deze krengen:
- koud: rustig rijden, niet direct willen sprinten bij stoplichten. Niet in de toeren jagen.
- Op tijd onderhoud, olie wissel is belangrijk met kwaliteitolie.
- Inlaat circuit is erg gevoelig voor verstopping, doordat hij zijn eigen stront opvreet via de EGR klep. Ik ga deze voor de tweede keer openhalen volgende week....dan is ook de oliewissel etc aan de beurt.

Ik rijd er gemiddeld tussen de 5,3 - 5,6 l/100 km mee, uitgerekend via werkelijke gegevens (dagteller en getankte diesel)
Met 80 km op CC op een prov weg staat de BC zomaar op 3,0 - 3,3 l/100 km

Geplaatst: 23.03.2012 - 17:16
door Rogier64
De 2.0D heeft af fabiek een roetfilter, daar ga je geen 5,5 l/100km gemiddeld mee halen zoals Wim doet, althans dat is mijn ervaring. Maar dat zal waarschijnlijk geen enkele diesel met roetfilter meer halen in deze categorie.

Geplaatst: 23.03.2012 - 17:58
door diesel01
Vanmiddag op de snelweg cc bij 110km/h 5.5/100km, betreft een 185pk gt.
Dus toch de rechtervoet.

Geplaatst: 23.03.2012 - 19:03
door wim de jong
Ik lees diverse dingen hier (oa zelfs opgeblazen D5 blok met roetfilter, omdat er geregeld extra diesel ingespoten wordt, en de olie wordt verdund) en ik hoef dat ding niet. Wat een misser is dat ding.......een roetfilter, en om de zoveel tijd extra diesel om hem schoon te branden. Hoe zo, milieu?

Het eerste wat je ook moet doen is dat roetfilter eruit pleuren. Probleem opgelost. Maar ja, hoe zit het dan met de APK keuringen?