Pagina 4 van 10
Geplaatst: 30.03.2012 - 13:26
door Thijs
En toch Ed is jouw huidige verbruik echt heel goed voor het type met roetfilter. Ik doe echt heel zuinig aan maar kom nauwelijks verder als 1:16...
Geplaatst: 30.03.2012 - 13:30
door edraket
Dat vermoeden heb ik ook. We kunnen over 2 weken wel eens wat testjes doen.
Geplaatst: 30.03.2012 - 17:33
door isomo
Volvo collega's,
Ik reed met een S60 - 2008 - 126 pk- dus met roetfilter
Nu nog steeds , met dezelfde wagen, maar op maat geherprogrammeerd naar 200 pk, maar vooral het koppel laten begrenzen op 375 nm (wat niet echt veel is) maar wordt aangehouden tussen 2000 en 3750 t-min.
Resultaat :
* koppel komt er langzaam in op lage toerentallen om de 5-bak te sparen
* drive-ability stijgt met 300%
* prestaties in de absolute zin van het woord uiteraard ook
Gemiddeld haal ik nu winter/zomer door mekaar 6 l/100 km of 1 op 16.66.
Opmerkelijk vond ik het verbruik vorig jaar tijden een reis naar Frankrijk (Normandie en Bretagne, zeer aan te bevelen trouwens als het weer tenminste meezit) waarbij ik over een globale rit van nagenoeg 2.000 km amper 5.6l/100km of 1 op 17.86 heb gescoord.
Over dergelijke afstand zal regeneratie van roetfilter wellicht zeker 1 keer hebben plaatsgevonden en het gros van de snelwegkilometers werden afgehaspeld op cruise aan130 op de teller. (het is trouwens vakantie en ben niet echt gehaast). Overigen ter plaatse allen maar bkronkelende en soms fors stijgende binnenwegen genomen aan normaal tempo.
In de stock configuratie met 126 pk kon ik deze cijfers niet halen, en was enigszins ontgoocheld in de "laufcultur" van de motor : met name
* koppel zakt gewoon weg vanaf 2000 t-min
* max vermogen van 126 pk werd reeds behaald bij 3.000 t-min.
Ik pleit er niet voor dat elkeen zijn standaard configuratie laat herzien, maar mits bekwame vaklui, met vermogen/koppel meting kan men toch wel wat betere resultaten behalen.
Ik vrees dat dat dergelijke cijfers met een 2.0 l (*PSA motor) niet of moeilijk haalbaar zijn.
Bovendien is er zoiets als "the sound of music" van de 5-cyl. I love it, sommigen vinden dit een kakofonie van storende geluiden.
Voor mij dus alleszins de D3 of D5, als liefhebber dan toch.
Prettig week-end aan allen.
Geplaatst: 30.03.2012 - 17:57
door The Volvoboy
@Ed,
Een nieuwe D5 zal nooit zo zuinig rijden als je huidige. In de loop van de tijd zijn de D5's alleen maar onzuiniger geworden. Met de oudere kun je inderdaad wel 1 op 16, 1 op 17 rijden, dat kun je dus vergeten met een nieuwe D5. Wij hebben oktober 2010 een S60 D5 (nieuw model) meegekregen van Volvo NL. Best wel wat mee gereden (af en toe wel stevig, maar over het algemeen gewoon normaal). Vrijdagmiddag de boordcomputer gereset en zondagavond gekeken naar het gemiddelde verbruik. Uit m'n hoofd was het 7.8L op 100km (handbak). Das dus 1 op 12,8 en dat kan ik dus echt niet zuinig noemen. Ik weet niet of je een automaat wil, maar die zal dus nog meer verbruiken.
Over het geluid zeker de D3 of D5. Ik vind een 2.0D gewoon nergens naar klinken en je moet in het begin erg wennen met wegrijden (slaat zo snel af). Gewoon in 1 keer dat ie de hik geeft als je bij wegrijden bij stationair/iets onder stationair komt. Is gewoon even aanvoelen met de koppeling, al laat ik de 2.0D nog steeds geregeld afslaan en een D5 nooit... Een D5 heeft echt veel meer power helemaal onderin, rond stationair.
Geplaatst: 31.03.2012 - 11:36
door The Soldier
edraket schreef:tvc15 schreef:
Ik weet exact wat de afwijking van mij boardcomputer is. Overigens is deze het laatste jaar wat meer gaan afwijken dan voorheen. In de praktijk rijd ik dus 1:17,5 met winterbanden en 1:16 met zomerbanden.

Interessant. Ook ik heb het vermoeden (niet gemeten) dat 16" of 18" verschil maakt in verbruik. Hoe kan dit?
Geplaatst: 31.03.2012 - 12:22
door JeroenSpock
The Volvoboy schreef:Ik vind een 2.0D gewoon nergens naar klinken en je moet in het begin erg wennen met wegrijden
Zijn dta ook van die tractormotoren dan? Dat geluid geeft mijn D5 helemaal niet, en hopelijk geen enkele D5 want hierna wil ik gewoon weer eentje
The Soldier schreef:Interessant. Ook ik heb het vermoeden (niet gemeten) dat 16" of 18" verschil maakt in verbruik. Hoe kan dit?
Breedte van de band? 16 inch is 205 breed, en 18 zal 225/235 zijn zeker?
Geplaatst: 31.03.2012 - 12:37
door The Soldier
245 mm. Zouden die 4 cm echt zo,n verschil in verbruik veroorzaken?
Geplaatst: 31.03.2012 - 17:02
door den toerist
Ja, meer wrijving/contact oppervlak met de weg.
Geplaatst: 31.03.2012 - 22:44
door edraket
Mijn 16" is 205 breed, de 18" 225 breed. Ik kan op basis van alleen de breedte niet voorstellen dat het verbruik zoveel afwijkt. Denk toch dat een wat sportievere band wat meer rolweerstand heeft.
Geplaatst: 01.04.2012 - 09:49
door The Volvoboy
JeroenSpock schreef:The Volvoboy schreef:Ik vind een 2.0D gewoon nergens naar klinken en je moet in het begin erg wennen met wegrijden
Zijn dta ook van die tractormotoren dan? Dat geluid geeft mijn D5 helemaal niet, en hopelijk geen enkele D5 want hierna wil ik gewoon weer eentje
Een D5 klinkt veel meer als een 'echte' motor

Geplaatst: 01.04.2012 - 09:50
door The Volvoboy
edraket schreef:Mijn 16" is 205 breed, de 18" 225 breed. Ik kan op basis van alleen de breedte niet voorstellen dat het verbruik zoveel afwijkt. Denk toch dat een wat sportievere band wat meer rolweerstand heeft.
Ik denk dat het een combinatie van beiden is

Geplaatst: 02.04.2012 - 20:15
door edraket
Nou, vandaag voor het eerst gereden in een V70 2.0d. Een hele mooie van 2008 in summum uitvoering met een prachtig rood/bruin interieur. Echt een plaatje van een auto.
Het is wel erg wennen. De motor reageert heel anders als de D5, en wat meteen opvalt is het gemis aan vermogen. Wel is de 2.0d veel stiller en rustiger in de auto, al valt 260.000 km niet met 160.000 km te vergelijken. De motor reageert ook wat schokkeriger op gasgeven, daar waar de D5 veel beter reageert.
Ook viel me op dat het verbruik van de 2.0d zeker niet zuiniger is dan mijn auto. Maar deze combinatie is zo stil en rustig op de weg, dat is echt een heel erg groot verschil. De wegligging vind ik dan weer wat wiebeliger dan mijn auto, al doen de ietsje stuggere veren natuurlijk een boel.
Puur afgaand op de auto zou ik direct zaken willen doen, alleen is de inruilprijs voor mijn auto op basis van handelsprijs, en daar wordt je niet vrolijk van. Ik zit er aan te denken om hem particulier te verkopen. Zou dat te doen zijn? Of ligt de handel echt stil?
Geplaatst: 02.04.2012 - 20:20
door Walter
Klinkt goed Ed. De handel is wel lastig... Probeer het particulier, kijk eens wat er tegen welke prijs op MP staat.
Geplaatst: 02.04.2012 - 20:37
door The Soldier
Ik zou ook nog eens gaan rijden in een D5 van dit bouwjaar. De zaken die jij noemt in negatieve zin m.b.t. de 2.0D zouden mij juist doen besluiten om toch weer voor een D5 te gaan, maar nu van een nieuwere uitgave.
En ook voor auto' s... Geen hand vol maar een land vol, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. Het zoeken is soms zelfs leuker dan het bezitten.

Geplaatst: 02.04.2012 - 21:09
door Thom
Precies, zat V70's te koop, en ook wel met een lagere km-stand (die 100.000 staan er zo weer bij op denk ik?).
Geplaatst: 02.04.2012 - 21:12
door Jers3n
Is een V70NN zowiezo niet stiller dan een V70N? Dus ook de D5?
Geplaatst: 02.04.2012 - 21:15
door Thom
Die 185pk is en blijft een bromtor; het is niet voor niets dat per MY2010 die motor behalve wat extra vermogen en koppel ook op andere fronten (geluid) flink is aangepakt. Wel heeft de huidige serie een betere isolatie, maar rauw blijft 'ie.
Geplaatst: 02.04.2012 - 21:24
door Hans oet Twent
@Ed,
Ik rij nu de 140PK 2.0D in een Mondeo. En privé de 2.4D GT. De Volvo is niet zuinig, op de lange weg 1 op 14/15 haalbaar.
Vwb de PSA motor, geen vergelijk met de 5 cylinder. De 2.0D is wat rauwer en rumoeriger. Echter in het dagelijkse verkeer zeker geen straf om mee te rijden. Komt rete goed mee in het verkeer en kan de Mondeo flink de sporen geven.
Verbruik ca 1 op 15/16, bij hoge snelheden in Duitsland 1 op 9/10.
Ik zou zelf wel voor een 2.0D willen gaan.
Geplaatst: 02.04.2012 - 23:25
door The Soldier
Ik ken beide motoren uit ervaring goed. Een 2.0 D is een prima motor. Een D5 is een motor die past bij de uitstraling van een grote Volvo. De psa diesel kom je ook tegen in auto's als de c5, 407 en mondeo die als occasion voor veel schappelijker prijzen worden aangeboden dan een V70.
Als ik de auto start geniet ik elke keer weer van de D5 sound. De 2.0 begon me na een tijdje te vervelen qua dieselbrom.
Ik vergelijk het met een A6, daar hoort ook geen 2.0 tdi in te liggen, maar een 6 pitter....
Het blijft een persoonlijke mening natuurlijk, maar ook edraket zelf heeft hierboven al het een en ander aangegeven dat in het voordeel van de volvo motor spreekt.
Geplaatst: 02.04.2012 - 23:34
door MarioC70
Als je de problemen met die diesel motoren bekijkt op het problemcar forum onder Peugeot,dan wordt je daar niet vrolijk van!