Nieuwe remschijven, welke?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Zou het bakerpraatje dat kopervet de abs-sensoren verstoort dan nu eindelijk uit de wereld zijn?
Nu nog het verhaal dat kopervet slecht zou zijn voor aluminiumvelgen... Daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?
Nu nog het verhaal dat kopervet slecht zou zijn voor aluminiumvelgen... Daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Vet kan zeker geen alu aantasten omdat het zuurstof buitensluit. Maar een metaal kan wel een ander onedeler metaal aantasten als ze rechtstreeks in contact met elkaar zijn door zgn elektrolytische of elektrochemische oxidatie. Er moet dan echter ook zuurstof aanwezig zijn. Alu kan dus worden aangetast door staal, koper of helemaal erg rvs. Kopervet is geen probleem omdat het geen zuurstof doorlaat en er dus ook geen oxidatie kan plaats vinden van het alu.Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?
Kopervet wordt dan ook geadviseerd door fabrikanten om alu moeren/bouten mee te monteren:
Ultralite wielmoeren worden vervaardigd van hoogwaardige kwaliteit T-7075 Aluminium. Wij verkopen geen goedkope kwaliteit, die regelmatig op veilingsites en overige webwinkels worden aangeboden.
Deze wielmoeren moeten altijd gemonteerd worden met koper vet, om de kwaliteit te waarborgen.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13822
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
In de scheepvaart gebruikt met andere legeringen die men tussen koper ( schroef ) en scheepshuid staal zet om die oxidatie te nivelleren
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wat is er dan mis met remmenvet?MarioC70 schreef:Dealers gebruiken bijna niets anders dan kopervet voor remblokken enz enz.
Dat heeft echt geen invloed op die sensoren.
Je moet er natuurlijk geen halve pot op smeren,maar bij normaal gebruik gebeurd er niets mee.
Broodje aap verhaal.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Daar is ook niks mis mee,maar het verhaal ging over kopervet dat storingen zou veroorzaken en dat is dus niet het geval,mits je er geen hele pot op smeert.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Maar waarom wordt er dan meestal kopervet gebruikt, als remmenvet ook goed is? :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat bedoel je dan met remmenvet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Remmenvet is dus duurder dan kopervet. Ah!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat grijs/witte goedje.edraket schreef:Wat bedoel je dan met remmenvet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat is weer wat anders en gebruik je (ook) bij montage van je remblokken?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Er is zoveel van die onzin in de handel,zijn meer verkooptruken dan dat je er daadwerkelijk iets aan hebt.Oceanracer schreef:Dat is weer wat anders en gebruik je (ook) bij montage van je remblokken?
Kopervet blijft goed zitten,remmen piepen niet meer,blijft lekker gangbaar,maar er worden inderdaad ook fouten mee gemaakt,zoals bij het monteren van nieuwe schijven eerst kopervet op de naaf doen en dan de schijf monteren,helemaal fout dus,die moet je droog op de naaf monteren na het spul goed gereinigd te hebben,je kunt er een beetje op doen na het monteren van de schijf,zodat de velgen er makkelijker op en af gaan.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16545
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik kom uit de tijd van de typemachine en carbonpapier. In diezelfde tijd is mij altijd verteld en geleerd dat je bij het plaatsen van (nieuwe) remblokken het zaakje in dient te smeren met kopervet. Schijnt iets te maken te hebben met de hitte die in die regionen ontstaat.
In die tijd gebruikten we ook nog GUNGUM voor uitlaten en papier-maché+kippengaas om gaten in het koetswerk mee weg te werken
Maar nu, in deze tijden van Ipod, Wifi en 3G, weet ik niet of het nog wel "done" is om kopervet te gebruiken.
In die tijd gebruikten we ook nog GUNGUM voor uitlaten en papier-maché+kippengaas om gaten in het koetswerk mee weg te werken
Maar nu, in deze tijden van Ipod, Wifi en 3G, weet ik niet of het nog wel "done" is om kopervet te gebruiken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik laat bij de onderhoudsbeurt de remmerij altijd reinigen en dan zie ik achter de velgen altijd een grote hoeveelheid van dat grijs/witte "spul" zitten, waarvan ik altijd dacht dat het remmenvet was. Er is mij altijd verteld dat je de remmen van een Volvo geregeld moet schoonmaken, omdat anders de remklauwen vast gaan zitten. Nu we dit keer de remmen (zelf) gaan vervangen wil ik natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen. Dus als alles toch los ook, ook gelijk goed schoonmaken en direct weer beschermen tegen invloeden van buitenaf. Moet ik dan ook rijkelijk met dat goedje in de weer?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Het keramisch vet dat ik heb (en bij me heb op 17/6) is wit/grijzig van kleur. Maar het invetten van de naven heeft weinig te maken met de gangbaarheid van je remmen.
Misschien interessant ter voorbereiding: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/
Misschien interessant ter voorbereiding: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee, dat weet ik. Maar veel meer weet ik er dan weer niet van.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race