Pagina 4 van 6

Geplaatst: 03.06.2012 - 12:32
door Freek63
Broodje kopervet? Mario, jij spreekt vanuit de praktijk. Heb jij wel eens meegemaakt dat abs-sensoren niet werkten vanwege het kopervet?

Geplaatst: 03.06.2012 - 17:09
door MarioC70
M,n vader gebruikt het al 30 jaar zonder problemen,het is er ook speciaal voor ontwikkeld en hier bij de dealer nog steeds in gebruik.

Geplaatst: 03.06.2012 - 17:29
door Freek63
Zou het bakerpraatje dat kopervet de abs-sensoren verstoort dan nu eindelijk uit de wereld zijn?
Nu nog het verhaal dat kopervet slecht zou zijn voor aluminiumvelgen... Daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?

Geplaatst: 03.06.2012 - 19:48
door Iroll
Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?
Vet kan zeker geen alu aantasten omdat het zuurstof buitensluit. Maar een metaal kan wel een ander onedeler metaal aantasten als ze rechtstreeks in contact met elkaar zijn door zgn elektrolytische of elektrochemische oxidatie. Er moet dan echter ook zuurstof aanwezig zijn. Alu kan dus worden aangetast door staal, koper of helemaal erg rvs. Kopervet is geen probleem omdat het geen zuurstof doorlaat en er dus ook geen oxidatie kan plaats vinden van het alu.
Kopervet wordt dan ook geadviseerd door fabrikanten om alu moeren/bouten mee te monteren:

Ultralite wielmoeren worden vervaardigd van hoogwaardige kwaliteit T-7075 Aluminium. Wij verkopen geen goedkope kwaliteit, die regelmatig op veilingsites en overige webwinkels worden aangeboden.
Deze wielmoeren moeten altijd gemonteerd worden met koper vet, om de kwaliteit te waarborgen.

Geplaatst: 04.06.2012 - 08:40
door Bover
In de scheepvaart gebruikt met andere legeringen die men tussen koper ( schroef ) en scheepshuid staal zet om die oxidatie te nivelleren

Geplaatst: 04.06.2012 - 08:43
door Oceanracer
MarioC70 schreef:Dealers gebruiken bijna niets anders dan kopervet voor remblokken enz enz.
Dat heeft echt geen invloed op die sensoren.
Je moet er natuurlijk geen halve pot op smeren,maar bij normaal gebruik gebeurd er niets mee.
Broodje aap verhaal.
Wat is er dan mis met remmenvet?

Geplaatst: 04.06.2012 - 10:56
door MarioC70
Daar is ook niks mis mee,maar het verhaal ging over kopervet dat storingen zou veroorzaken en dat is dus niet het geval,mits je er geen hele pot op smeert.

Geplaatst: 04.06.2012 - 11:16
door Oceanracer
Maar waarom wordt er dan meestal kopervet gebruikt, als remmenvet ook goed is? :?

Geplaatst: 04.06.2012 - 11:50
door edraket
Wat bedoel je dan met remmenvet?

Geplaatst: 04.06.2012 - 11:52
door MarioC70
Oceanracer schreef:Maar waarom wordt er dan meestal kopervet gebruikt, als remmenvet ook goed is? :?
Waarom imitatiespul als er ook orgineel is?

Geplaatst: 04.06.2012 - 11:53
door Oceanracer
Remmenvet is dus duurder dan kopervet. Ah!

Geplaatst: 04.06.2012 - 11:53
door Oceanracer
edraket schreef:Wat bedoel je dan met remmenvet?
Dat grijs/witte goedje.

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:21
door M@rcel
Keramisch vet?

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:33
door Oceanracer
Dat is weer wat anders en gebruik je (ook) bij montage van je remblokken?

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:36
door MarioC70
Oceanracer schreef:Dat is weer wat anders en gebruik je (ook) bij montage van je remblokken?
Er is zoveel van die onzin in de handel,zijn meer verkooptruken dan dat je er daadwerkelijk iets aan hebt.
Kopervet blijft goed zitten,remmen piepen niet meer,blijft lekker gangbaar,maar er worden inderdaad ook fouten mee gemaakt,zoals bij het monteren van nieuwe schijven eerst kopervet op de naaf doen en dan de schijf monteren,helemaal fout dus,die moet je droog op de naaf monteren na het spul goed gereinigd te hebben,je kunt er een beetje op doen na het monteren van de schijf,zodat de velgen er makkelijker op en af gaan.

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:37
door M@rcel
Ik gebruik inderdaad alleen keramisch vet (keramische pasta). Ik heb een ander merk, maar zoiets dus.

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:40
door V70/2.4D/2003
Ik kom uit de tijd van de typemachine en carbonpapier. In diezelfde tijd is mij altijd verteld en geleerd dat je bij het plaatsen van (nieuwe) remblokken het zaakje in dient te smeren met kopervet. Schijnt iets te maken te hebben met de hitte die in die regionen ontstaat.

In die tijd gebruikten we ook nog GUNGUM voor uitlaten en papier-maché+kippengaas om gaten in het koetswerk mee weg te werken :wink:

Maar nu, in deze tijden van Ipod, Wifi en 3G, weet ik niet of het nog wel "done" is om kopervet te gebruiken.

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:45
door Oceanracer
Ik laat bij de onderhoudsbeurt de remmerij altijd reinigen en dan zie ik achter de velgen altijd een grote hoeveelheid van dat grijs/witte "spul" zitten, waarvan ik altijd dacht dat het remmenvet was. Er is mij altijd verteld dat je de remmen van een Volvo geregeld moet schoonmaken, omdat anders de remklauwen vast gaan zitten. Nu we dit keer de remmen (zelf) gaan vervangen wil ik natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen. Dus als alles toch los ook, ook gelijk goed schoonmaken en direct weer beschermen tegen invloeden van buitenaf. Moet ik dan ook rijkelijk met dat goedje in de weer?

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:49
door M@rcel
Het keramisch vet dat ik heb (en bij me heb op 17/6) is wit/grijzig van kleur. Maar het invetten van de naven heeft weinig te maken met de gangbaarheid van je remmen.

Misschien interessant ter voorbereiding: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:52
door Oceanracer
Nee, dat weet ik. Maar veel meer weet ik er dan weer niet van. :D