Pagina 4 van 5

Geplaatst: 22.04.2013 - 14:59
door t5power
Na 2 maanden wachten eindelijk een mailtje van Volvo zelf!
Deze gelaagde zijruiten( o.a. speciaal voor anti diefstal) kunnen niet worden opengeslagen met een life hammer. Wij hebben hierover geen andere tips.

Met vriendelijke groet
....

Geplaatst: 22.04.2013 - 15:49
door JosW
Hier lukt het zeker mee.

Geplaatst: 22.04.2013 - 16:02
door Bluemagics
Life Saving Tip: Als je een glazen schuif/kantel-dak hebt, dan moet je die intikken. Volgens mij zijn die nooit gelamineerd, maar wordt daar veiligheidsglas gebruikt (met een dunne folie er tussen). Die kan je wel inslaan.

Geplaatst: 22.04.2013 - 16:31
door t5power
Bluemagics schreef:Life Saving Tip: Als je een glazen schuif/kantel-dak hebt, dan moet je die intikken. Volgens mij zijn die nooit gelamineerd, maar wordt daar veiligheidsglas gebruikt (met een dunne folie er tussen). Die kan je wel inslaan.
Goeie tip! Heb helaas geen glazen schuif/kantel dak...

Geplaatst: 22.04.2013 - 16:35
door Silver_R
Mocht je nog in staat zijn om te klimmen, ga dan via de achteruit.

Geplaatst: 22.04.2013 - 19:33
door JCF
Ik denk dat de gelaagde zijruiten wel zijn in te tikken; maar dan moet je vaak slaan zodat de structuur er enigszins uit is, de ruit zit immers niet 'vast' in de sponning zoals een voorruit; je moet een gelaagde zijruit er toch uit kunnen krijgen met enig geweld.
Op z'n kop onder water gaat dat waarschijnlijk niet lukken, maar gezien de overlevingskans in een auto te water maakt dat niet veel uit met gewone zijruiten; de meeste mensen overleven dat niet wegens te weinig tijd, paniek, bewustzijnsverlies/verwonding en een moeilijke positie va de wagen.

Geplaatst: 22.04.2013 - 19:41
door t5power
Kun je niet beter wachten totdat het water hoog in de auto staat zodat je de deur open kunt duwen? Dat lees je namelijk ook wel eens.

Geplaatst: 22.04.2013 - 19:44
door Mart van der Steeg
JCF schreef:Ik denk dat de gelaagde zijruiten wel zijn in te tikken; maar dan moet je vaak slaan zodat de structuur er enigszins uit is, de ruit zit immers niet 'vast' in de sponning zoals een voorruit; je moet een gelaagde zijruit er toch uit kunnen krijgen met enig geweld.
Nee hoor, gaat je niet zo maar lukken. Een gewone ruit valt al niet mee (wel met life hammer natuurlijk). Bij een collega van mij heeft een junk op een V50 met gelaagd glas staan beuken met een steen, de structuur is er niet zomaar uit. Uiteindelijk gaat alles kapot natuurlijk, maar je bent echt heel lang bezig.

Geplaatst: 22.04.2013 - 20:12
door least
wel eens op een ander forum gelezen: in de hoeken van het raam zou het dunner zijn om deze reden, dat was de melding van Citroen aan verontruste gebruikers van gelaagde zijruiten (die overigens wel degelijk geluidswerend werken)

Geplaatst: 22.04.2013 - 22:37
door JCF
Tja, dan ben ik toch aan het twijfelen of zulke ramen de veiligheid van de auto wel bevorderen. Uit een gecrashte auto kunnen ontsnappen is wel een essentieel aspect van auto-veiligheid.
Overigens heb ik nooit begrepen waarom de achterruit van bijvoorbeeld een C30 niet gelaagd is; daar dient het echt een doel (anti-inbraak), en het is niet direct een nooduitgang.
Vroeger was de achterruit van een 740 sedan wel gelaagd.

Geplaatst: 23.04.2013 - 08:47
door Carlsson 900
JCF, veiligheid misschien ?

Geplaatst: 06.05.2013 - 21:54
door Silver_R
Misschien zegt dit genoeg over hoe sterk zo'n ruit is


Geplaatst: 06.05.2013 - 22:29
door JeroenSpock
Ze slaan ook wel mooi in het midden. Moet dat niet in een hoek, waar de (nood)hamer het minst terug veert?

Geplaatst: 06.05.2013 - 22:45
door Schorpioen
JeroenSpock schreef:Ze slaan ook wel mooi in het midden. Moet dat niet in een hoek, waar de (nood)hamer het minst terug veert?
In een hoek van de ruit met een zo klein mogelijke punt.
Hoef je ook geen kracht te zetten.
( Automatische centerpoint. Ideaal daarvoor. Wel een handschoen aandoen. :D )

Geplaatst: 07.05.2013 - 07:29
door Mart van der Steeg
Scherp stukje porcelein van een bougie werkt goed.

Geplaatst: 07.05.2013 - 07:48
door JCF
Het is mij een totaal raadsel waar de eigenaar is met de sleutels...Waarschijnlijk van schaamte over z'n gebrek aan offroad-capaciteiten weggelopen.
Echt weer zo'n Russisch filmpje, daar gebeuren rare dingen.

Voor gewone NL auto's; een zgn 'resQ-me' sleutelhanger werkt beter dan een hamer; er schiet een metalen pin uit, hoef je niet te meppen aangezien de meeste mensen dat in paniek niet handig aanpakken.

Misschien is het in dit soort gepantserde auto's met gelaagde ruiten nuttig om een soort noodknop te installeren met kleine buitenwaards gerichte springladingen om uit de wagen te komen in geval van nood...

Geplaatst: 07.05.2013 - 10:16
door t5power
Ja ben al op zoek naar TNT, maar is lastig te vinden.

Was bij schadeherstelbedrijf voor een deukje. Hij wilde bijna niet mijn deuk eruit halen (in zijportier) omdat hij al 2 gelaagde ramen kapot had gemaakt bij vorige autos (2x Peugeot 407). Hij was zichtbaar opgelucht toen het gelukt was, volgens die kerel waren de hoekjes vrij kwetsbaar. Jammergenoeg vallen die vrij diep in de rubbers, maar wellicht dat het alsnog zin heeft om in de hoeken te slaan ipv in het midden.

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:46
door diesel01
Nu het warmer wordt doe ik het raam de eerste meters open om de warmte eruit te laten.
Dat de ramen gelaagd zijn merk je pas wanneer je ze weer sluit, ze houden erg veel lawaai uit het interieur.
Met een defensieve rijstijl kun je al een hoop in eigen hand houden, ik maak mij met mijn gelaagde zijruiten vooralsnog geen zorgen en vind het een fijne optie.

Geplaatst: 07.05.2013 - 12:50
door Thom
Zijn op de nieuwere modellen onderdeel van de Security Line, die nog wel eens besteld wordt vanwege de Keyless Start/Entry en het alarm klasse 3 dat in het pakket zit; de gelaagde ruiten krijg je er dan bij. Dat ze de wagen stiller zouden maken heb ik nooit veel van gemerkt, wél dat je iPad/laptop/phone etc. veilig zijn mocht je ze zichtbaar hebben laten slingeren..

Geplaatst: 07.05.2013 - 13:13
door diesel01
Die handel ligt bij mij nooit in het zicht, zelfs mijn Serengeti ligt nooit op het dashboard.
Ik merk duidelijk verschil tussen mijn vorige V70 en huidige XC60 maar dat kan ook gewoon 2 jaar evolutie zijn :wink: