Pagina 4 van 8

Geplaatst: 12.08.2012 - 21:51
door edraket
Klopt inderdaad, vandaar dat het lijkt alsof we in de zelfde garage werken :wink:

Geplaatst: 13.08.2012 - 11:28
door sju_art
Ik weet trouwens ook niet of het LPG G3 nou zo'n grote rol heeft gespeeld, maar de 2.4T (en vroegere 2.5T) zijn gewoon zwakker en het is wel vaker voorgekomen dat deze kapot is gegaan (cilinderwanden). Dit baart mij zorgen.

Maar Chipetto z'n verhaal is dan wel weer verwarrend; een 2.4 bifuel ook kapot? Was dat wel een cilinderwand kapot dan?

Geplaatst: 13.08.2012 - 12:05
door Ramon&Ramon
sju_art schreef:Ik weet trouwens ook niet of het LPG G3 nou zo'n grote rol heeft gespeeld, maar de 2.4T (en vroegere 2.5T) zijn gewoon zwakker en het is wel vaker voorgekomen dat deze kapot is gegaan (cilinderwanden). Dit baart mij zorgen.

Maar Chipetto z'n verhaal is dan wel weer verwarrend; een 2.4 bifuel ook kapot? Was dat wel een cilinderwand kapot dan?

Het heeft ook helemaal niks met lpg te maken je probleem.
Leg maar uit waarom dat het geval zou zijn.
Cilinderwand gescheurd geloof ik namelijk ook niet in!

Geplaatst: 13.08.2012 - 21:04
door sju_art
doel je nu op de 2.4t of de 2.4 bifuel?

Geplaatst: 13.08.2012 - 21:07
door Ramon&Ramon
Ik doel op allebei!

Geplaatst: 13.08.2012 - 21:18
door sju_art
wat vermoed jij dan dat de oorzaak is? Er zijn meerdere voorbeelden geweest van 2.4T/2.5T(oude) die scheurtjes hadden...
En ik weet dat je er verstand van heb, dus ik ben oprecht benieuwd.

Geplaatst: 13.08.2012 - 21:45
door Ramon&Ramon
Waar het om gaat is,of het met lpg te maken heeft ja of nee,ik weet zeker van niet!
Er is je aangeboden om een test te doen,dus ja,je kunt wel blijven vragen hier enz,maar zonder een goeie diagnose kom je er zo niet uit denk ik.
Een scheurtje ergens is natuurlijk altijd mogelijk,maar of dat door lpg gebruik komt,daar geloof ik niet in.

Geplaatst: 14.08.2012 - 08:25
door sju_art
Je hebt gelijk, ik stel de diagnose nog even uit (daar deze ook al kosten met zich mee gaat brengen), terwijl ik vragen blijf stellen.

Allebei nog bedankt voor het aanbod en als ik er met de garage niet uitkom ga ik er nog op in (eerst garage ivm garantie).

Geplaatst: 15.08.2012 - 12:17
door sju_art
Hmmm vandaag wat raars gelezen op het swedespeed forum; men beweert de volgende 2 dingen;
2.4T en 2.4 NA onderblok is exact gelijk (of in ieder geval probleemloos uit te wisselen).

S60R onderblok kan ook worden gebruikt inplaats van een 2.4T onderblok, omdat de computers het verschil in capaciteit niet kunnen zien (en dat schijnt wel weer prima te lopen).

Wat zou hiervan waar zijn?

link: http://forums.swedespeed.com/showthread ... 60R-engine

Geplaatst: 12.09.2012 - 21:09
door steven460
Oei, mooi uitgebreid topic , vervelende situatie.

Mbt de motor pech, ga em NIET proberen te repareren. Blok er uit lepepen en vervangen. Motorblokken brengen niet veel op. Ik kreeg 125 euro voor een BMW 1.8 M43 uit een Z3 met 120dkm op de klok. Laat dat 500 of 1000 zijn voor een Volvo 2.4T blok... Bak is trouwens geen onderdeel van de motor, die koop je met grote kans los bij de onderdelen garage/demontage bedrijf.
Als je het zelfde type blok (2.4T) er in zit, kan het nooit meer dan een spieroefening zijn. Plus je hebt ineens 5 reserve bobines, waterpomp, dynamo etc :P

Geplaatst: 16.09.2012 - 14:34
door Volvotuin
Blokwissel was voor mij een goede optie: de 2.4T heeft een B5244T3 als motorcode.
Deze zit ook in de XC70 2.4T.
Ik heb het blok vervangen omdat er een klep verbrand was, en de anderen ingesleten waren. Bij demontage bleek dat de zuigers ovaal waren. Om problemen te voorkomen heb ik gekozen voor een donorblok. Ik heb een blok met 126.000 km kunnen vinden en de auto loopt weer als vanouds. Op LPG!

Geplaatst: 16.09.2012 - 16:46
door MarioC70
Volvotuin schreef:Blokwissel was voor mij een goede optie: de 2.4T heeft een B5244T3 als motorcode.
Deze zit ook in de XC70 2.4T.
Ik heb het blok vervangen omdat er een klep verbrand was, en de anderen ingesleten waren. Bij demontage bleek dat de zuigers ovaal waren. Om problemen te voorkomen heb ik gekozen voor een donorblok. Ik heb een blok met 126.000 km kunnen vinden en de auto loopt weer als vanouds. Op LPG!
:):)

Geplaatst: 18.09.2012 - 09:40
door sju_art
Auto gaat deze week van de weg; na diagnose word het eea vervangen. Dennis (850 estate) had al aangeboden een 2.4T te regelen.

Mocht de cilinderkop van de huidige motor na inspectie/afpersen enz goed zijn dan wil ik die wel graag over zetten (is aangepast voor LPG).

Zullen binnenkort zien wat het is. Een vriend gaat de boel omzetten in z'n vrije tijd, dus het geheel kan wel een maandje duren.

Van de week vervangend vervoer ophalen.

@MarioC70, had je nog een PM gestuurd. Heb je daar nog een reactie op?

Geplaatst: 03.10.2012 - 12:46
door sju_art
Huidige stand;
Koppaking = OK
Motorblok = scheurtje tussen cilinder wand 2 en 3
Kop = OK

Foto's volgen (ooit :P)....

Geplaatst: 04.10.2012 - 14:48
door sju_art
Verhaal word nog mooier, nadat de cilinderwanden zijn onderzocht (en een scheutje is gevonden) is de kop pas afgeperst;

Ondanks een pittige rekening voor alle aanpassingen aan de kop (LPG zetels, kleppen stellen etc) is de boel te ver ingeslagen en verbrand (zelfs verkleuring van de zuigers, zou hierdoor komen?).

Haal de kop zaterdag weer op, maar zoals ik het nu snap kan ik verhaal gaan halen met m'n rekening waarom er niks is gebeurd aan de zetels enzo.

Geplaatst: 04.10.2012 - 14:54
door Ramon&Ramon
Goeie reparateur geweest dan!
Maar daar had ik je al voor gewaarschuwd,ga naar iemand met verstand van zaken,weet je nog?
Maar dat is achteraf,je zit nu voor veel geld in de ellende,zie dat maar weer is op te lossen.

Geplaatst: 05.10.2012 - 09:24
door sju_art
Dat is inderdaad makkelijk praten achteraf.

Heb de forse rekening die stelt dat oa de klepzittingen zijn vervangen, dus maandag met de kop maar eens verhaal halen. Lijkt mij dat de garage z'n best gaat doen die fout te herstellen.

Geplaatst: 05.10.2012 - 11:05
door FrankS60
Lijkt mij niet vanzelfsprekend dat ze dat gaan doen, ookal heb je met het boerenverstand in principe gelijk. Ze gaan echt niet die kop aanpakken als jij daar binnen komt en zeggen dat je hem over een week kunt ophalen.

Geplaatst: 05.10.2012 - 12:02
door Akkoord
Het lijkt natuurlijk voor de hand te liggen om je gereviseerde gaskop weer te gaan gebruiken op je volgende motor.
Zelf zou ik dat niet doen; ik zou proberen om een goede gebruikte motor te vinden en die met een nieuwe distributie/waterpomp/spanrollen gewoon compleet inbouwen.
De kop die daar op zit zal waarschijnlijk de rest van de auto wel overleven.

Daarnaast is het volgens mij niet gunstig voor een motorblok om zonder reden de kop te wisselen; ik ben geen expert op dit gebied maar ik vemoed dat de scheur in je blok weleens te maken kan hebben met de voorgaande cilinderkop-reparatie(s).

Blijft natuurlijk wel de mogelijkheid om even verhaal te halen bij je garage/revisiebedrijf waarom de kleppen al zo snel zijn ingeslagen.

Geplaatst: 12.10.2012 - 12:07
door sju_art
pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.........................

Cilinder kop is volgens de garage wel goed, door gestuurd naar het revisie bedrijf.

Die kan enkel stellen dat de klep geleiders een beetje ruim zijn en verder zijn de zittingen en kleppen zelf goed. Letterlijke woorden; WAT MOET HIER NOU FOUT AAN ZIJN :P.

Voor 100 euro word de kop weer in mekaar gezet (alles is uitelkaar nu) met nieuwe klepgeleiders en kleppen stellen (mag zelf de klep speling dicteren).

Een vrienden dienstje en omdat die man voor z'n werk staat.

Wie er inmiddels nog gelijk heeft weet ik allang niet meer..... Maar maandag nadat ik de nokkenassen enzo heb opgehaald gaat hij me laten zien wat ie nu veranderd en wat goed en wat niet goed is.

Hopelijk zondag het onderblok ophalen en dan uitzoeken welke 0-ringen afdichtingen etc er nodig zijn. Speciaal gereedschap regelen enzo....

En als alles klaar is (de hele auto weer rijd) dus naar de LPG boer om alles goed af te laten stellen want de hoeveelheid kool aanslag zou ook duiden op een niet gweldig mengsel.

Feit is dus wel dat er geen LPG schade was :D! Hoera voor LPG!

Enkel, hoe komt dat scheurtje daar (cilinder wand)?

Maar he, nu is straks alles goed en kun je heeeeeeeeeeeel lang zonder problemen rijden..... toch?