Pagina 4 van 11
Geplaatst: 10.08.2012 - 20:54
door Msuidgeest
Voor de geïnteresseerden: mijn draadje over automaat-olie-temperatuur.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50553
Geplaatst: 10.08.2012 - 22:02
door Gast
piotrV70 schreef:@AlexV70 ik rij over het algemeen niet sneller dan 90km/h (met caravan) op de teller, de 2.5T draait dan maar net iets meer toeren dan stationair. Ik ga het zondag uitproberen op de A31.
Dan rijdt je net iets harder dan 80 echte km's. Je moet rijden waar jij je lekker bij voelt.
Tip: in ieder geval een zodanige snelheid dat de vrachtauto's jou niet in gaan halen.
Ik heb nu al een paar keer "aangepikt" bij een touringcar, die rijden leuk door.
piotrV70 schreef:Ps: wat doet de GT als ik'm in 4 zet, grijpt de bak dan helemaal niet meer zelf in? (bijv bij remmen tot (bijna) stilstaan)
Ja, hij bij echt te laag toerental gaat hij terug schakelen, maar dat moet je niet willen.
Bij stilstand staat hij sowieso weer in 1.
Geplaatst: 10.08.2012 - 22:21
door E.T.
Wij zijn net weer terug van vakantie, en mijn automaat, in tegenstelling tot voor de flush, heeft het prima gedaan.
Veel stukken waar ik 100 km/u op de klok kon rijden (96 km/u vlg GPS) reed ik lekker in "D" op de CC. +/- 2100 rpm bij het inhalen van een langzamer deelnemer trok de automaat met voetje op het gas van 80 naar 100 mooi in de lock-up door. drukte ik de repeat knop van de cruise in bij 80 dan werd de lock-up los gegooid en werd er door de automaat terug geschakeld naar 4 en werd het toerental verhoogd tot 3200 a 3500 rpm om vervolgend via de 5 op snelheid weer keurig te locken in de lock-up.
In Denemarken en Zweden veelal handmatig in de 4 gereden, krap 90 op de klok (85 km/u op de gps) vond de automaat in "D" voldoende om in de 5 te draaien (+/- 1750 rpm) ik reed liever in de 4 (+/- 2250 rpm).
Ik ben dik tevreden over mijn automaat na de flush, een heel verschil met vorig jaar toen het toerental veel meer omhoogschoot als je gas gaf
Geplaatst: 11.08.2012 - 11:51
door Rome
Als de motortemperatuur bergopwaarts steigt, kan het ook helpen om de airco even uit te schakelen, dan zie je de motortemperatuur bijna gelijk weer dalen. Verder inderdaad minimaal 2200 toeren, en handmatig schakelen. Succes.
Geplaatst: 11.08.2012 - 12:00
door diesel01
Inmiddels heb ik ik bericht van Broekhuis.
De chefmonteur dacht dat de specificatie overeen kwamen maar heeft voor de zekerheid de specificatie van BG opgevraagd.
Zodra hij die heeft vergelijkt hij die met de specs van Volvo en komt hij er op terug.
Geplaatst: 11.08.2012 - 15:20
door ivoandriessen
Rome schreef:Als de motortemperatuur bergopwaarts steigt, kan het ook helpen om de airco even uit te schakelen, dan zie je de motortemperatuur bijna gelijk weer dalen. Verder inderdaad minimaal 2200 toeren, en handmatig schakelen. Succes.
Bij mij deed de auto dat zelf. Zodra de temperatuur opliep blies de blower warme en bijna voelbaar vochtigere lucht de auto in. Ergo, airco werd uitgeschakeld. Tot de temperatuur weer afnam, dan werd de airco weer aangezet.
Geplaatst: 11.08.2012 - 21:37
door Msuidgeest
En zo hoort het ook Ivo. Dat zit bij veel auto's ingebakken en niet alleen bij Volvo.
Geplaatst: 11.08.2012 - 22:39
door ivoandriessen
Volgende maand moet die van mij voor de APK en een beurt. Meteen maar een koeler erbij laten zetten. Volgende caravan wordt zo'n 400 tot 500 KG zwaarder.
Hopelijk blijft de temperatuur volgend jaar binnen de perken dan.
Geplaatst: 26.08.2012 - 18:27
door Gerardf
Mijn bak is nu twee keer geflushed, en eigenlijk met caravan schakeld hij zelfs beter dan zonder. Met de hand en automatisch zie je het alleen aan de toerenteller maar voelen doe je het niet. Ik hou hem wel tussen de 2000 en 3500 toeren.
Wel is het zo dat hij nu meer nablaast wanneer ik in de bergen gereden heb zonder caravan. Ik laat de motor wel enkele minuten aanstaan voordat ik hem uit zet.
Geplaatst: 27.08.2012 - 10:41
door Turbodesk
Even een update:
Ik heb even niks van me laten horen omdat ik eerst meer informatie nodig had.
De terugreis is voorspoedig verlopen, ondanks dat ik nog het nodige getril had bij bepaalde toerentallen.
Ik heb contact gehad met verschillende automaatbak revisie bedrijven die hoog staan aanschreven en ik kom toch tot de conclusie dat het niet wordt aanbevolen om een bak met een hoge kilometerstand te flushen met een vol syntheet olie als de bak zijn hele leven al op een minerale olie draait.
Er wordt toch echt geadviseerd om de originele olie te blijven gebruiken.
Natuurlijk ook contact gehad met dhr. Slot, maar (dat viel te verwachten) is dat volgens hem geen enkel probleem.
Ik heb aanstaande vrijdag een afspraak bij Revisiebedrijf Veenendaal in Ede, om de bak te voorzien van de originele Mobil JWS-3309 atf olie.
Zij hebben sinds kort een flushmachine van Gery gekocht
Zij zullen nooit flushen met een andere atf olie dan de originele die er door de fabrikant in hoort.
Ik ben dus heel benieuwd naar de ervaring a.s. vrijdag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Geplaatst: 27.08.2012 - 11:42
door Oceanracer
En houd je dan tot die tijd de caravan op de oprit, zodat je het na de flush kunt testen of wil je nog een jaar wachten met de resultaten?
Geplaatst: 27.08.2012 - 11:44
door Turbodesk
Oceanracer schreef:En houd je dan tot die tijd de caravan op de oprit, zodat je het na de flush kunt testen of wil je nog een jaar wachten met de resultaten?
Hij doet het ook zonder caravan, alleen een stuk minder. Ik kan het dus redelijk snel testen.
Geplaatst: 27.08.2012 - 11:46
door Oceanracer
Oké. Ik heb die van mij nog staan, dus mócht je het nog met caravan willen testen, laat je het me maar weten!
Geplaatst: 27.08.2012 - 11:50
door Turbodesk
Oceanracer schreef:Oké. Ik heb die van mij nog staan, dus mócht je het nog met caravan willen testen, laat je het me maar weten!
Bedankt voor je aanbod

Geplaatst: 27.08.2012 - 15:50
door Voorn
Hans oet Twent schreef:Afgelopen 3000km met caravan gereden. Handmatig geschakeld! Ook de flush onlnag laten doen. Nu 243K op de teller en geen problemen.
Wel dat de temperatuur iets hoger dreigde te lopen berg op. Snelheid wat terug laten gaan en daardoor liep de temperatuur ook naar beneden.
Tsja..........ook laten flushen bij 305.000 km. Heb nu 315.000 km gereden

maar bij warm weer doe ik het met de 1350kg zware caravan ook rustig aan naar boven en ook handgeschakeld. 6%-7% hellingen met 80 km/h is helemaal geen probleem. Van schokken totaal geen last. En ook de temperatuurmeter blijft netjes waar ie hoort.
Geplaatst: 27.08.2012 - 16:15
door Voorn
E.T. schreef:Wij zijn net weer terug van vakantie, en mijn automaat, in tegenstelling tot voor de flush, heeft het prima gedaan.
Veel stukken waar ik 100 km/u op de klok kon rijden (96 km/u vlg GPS) reed ik lekker in "D" op de CC. +/- 2100 rpm bij het inhalen van een langzamer deelnemer trok de automaat met voetje op het gas van 80 naar 100 mooi in de lock-up door.
ik reed liever in de 4 (+/- 2250 rpm).
Ik ben dik tevreden over mijn automaat na de flush, een heel verschil met vorig jaar toen het toerental veel meer omhoogschoot als je gas gaf
Klopt dat hij bij 2250 rpm het lekkerst rijdt. Is ook mijn ervaring. Maar toch raad ik je aan om zelf te schakelen en niet via de drive. Dan voorkom je nl dat de bak heen en weer gaat schakelen en je olie te warm wordt. Heb ik eens meegemaakt met mijn, toenmalige, Opel Omega 2.5 TD. Kun je alleen nog in zijn 1e versnelling rijden

En alles flink laten afkoelen.
Geplaatst: 27.08.2012 - 16:16
door Voorn
ivoandriessen schreef:Volgende maand moet die van mij voor de APK en een beurt. Meteen maar een koeler erbij laten zetten. Volgende caravan wordt zo'n 400 tot 500 KG zwaarder.
Hopelijk blijft de temperatuur volgend jaar binnen de perken dan.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel zo'n koeler erbij maken kost. Kun je ons hierover op de hoogte houden

Geplaatst: 27.08.2012 - 19:11
door evert65
peter veenendaal uit ede?
man dat is een hele goeie!
en een pluspunt is hij kan ook converters reviseren
Geplaatst: 27.08.2012 - 19:34
door E.T.
Voorn schreef:E.T. schreef:Wij zijn net weer terug van vakantie, en mijn automaat, in tegenstelling tot voor de flush, heeft het prima gedaan.
Veel stukken waar ik 100 km/u op de klok kon rijden (96 km/u vlg GPS) reed ik lekker in "D" op de CC. +/- 2100 rpm bij het inhalen van een langzamer deelnemer trok de automaat met voetje op het gas van 80 naar 100 mooi in de lock-up door.
ik reed liever in de 4 (+/- 2250 rpm).
Ik ben dik tevreden over mijn automaat na de flush, een heel verschil met vorig jaar toen het toerental veel meer omhoogschoot als je gas gaf
Klopt dat hij bij 2250 rpm het lekkerst rijdt. Is ook mijn ervaring. Maar toch raad ik je aan om zelf te schakelen en niet via de drive. Dan voorkom je nl dat de bak heen en weer gaat schakelen en je olie te warm wordt. Heb ik eens meegemaakt met mijn, toenmalige, Opel Omega 2.5 TD. Kun je alleen nog in zijn 1e versnelling rijden

En alles flink laten afkoelen.
jammer dat je mijn verhaal maar gedeeltelijk hebt gequote
In zijn D rijden kan prima onder de juiste/normale omstandigheden. Heb geen last gehad van een bak die ging pendelen, bleef keurig in de lock-up. De reden dat ik handmatig in zijn 4 reed is dat ik 80 in zijn 5 met caravan erachter de motor te weinig toeren vond draaien en dus wil voorkomen dat de bak zou gaan pendelen bij het een viaduct oid.
Geplaatst: 31.08.2012 - 13:26
door ivoandriessen
Gister even babbeletje gehad met de dealer. Mijn bak is bij de dealer geflushed en voorzien van de speciaal voor mijn bak aanwezige olie bij Volvo, specificaties klopten goed. Kan dus gerust zeggen dat die van mij de juiste olie heeft.
Toen kwam ook ter sprake dat ze bij Volvo na het flushen nieuwe software in de bak laden die de bak leert dat het een "oude" bak is en waarbij de schakelmomenten aangepast worden op een oude bak met nieuwe olie. Hier was ik niet van op de hoogte (en we weten ook niet of die software er wel opgezet is bij mij) en heb na de flush de schakelmomenten gereset met de dice.
Komende beurt wordt gekeken of de software er nog opstaat en/of overruled is. Anders wordt dit er weer opgezet.
De chef werkplaats durfde echter niet te zeggen of dit ook het oplopende temperatuur verhaal zou oplossen.
Ook de oliekoeler ter sprake gehad, ongeveer prijs zou nog doorgebeld worden. Betreft dan de
oliekoeler uit de XC90. Deze wordt op maat gemaakt voor de V70. Dit hebben ze in het verleden eenmaal gedaan bij iemand die dezelfde klachten had. na montage geen klachten meer vernomen.