redelijk slappe vering S90

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wim, mooie weergave.

Ik ga eerst de bijgeleverde montage-handleiding goed doornemen, vergelijken met Vadis en dan eventueel extra spullen bestellen. Vervolgens komt er een plan van aanpak.

Maar niet vandaag want ik ben een beetje afgebrand en heb pas in het volgende weekend weer tijd om te sleutelen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nog even geduld graag. Bijna elk weekend is er wat te doen bij ons thuis dus echt tijd heb ik nog niet gehad om de set er onder te schroeven.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

En as weekend (29/9) de oldtimer beurs in Haartlemmermeer......
En 13/10 de VOLVO klassieker beurs in Nieuwegein........

Pfffffft
zo kom je er nooit aan toe, hé! :)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En die keuken van de buren niet te vergeten....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Naar de Haarlemmermeer ga ik niet, VKB waarschijnlijk wel, 29 september thuis een verjaardag, net als 6 oktober.

En die keuken is alleen nog komende dinsdag even wat dingen afronden en als hij geinstalleerd is door de keukenboer dan alles nalopen. Daar gaat niet echt tijd inzitten.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag het gereedschap uit het vet gehaald en lekker gewerkt. Werk is het eigenlijk niet. De onhandigheid zit in het lodraaien van de beide moeren die de stabilisatorstang vasthouden aan het subframe.

Maar wat een verschil in rijgedrag: zij lijkt wel nieuw. Drempels bestaan niet meer en zij ligt ook strakker op de weg. Alleen de koplampen moesten even opnieuw afgesteld worden. Ik ben meer dan tevreden en wil bij deze Jan (Broker) bedanken voor zijn tip om deze niveau-set te kopen.

Enkele foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat scheelt wel een paar cm!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

lekker gevoel, weer hé?
Zo heb je tenminste eer van je werk, nu weer lekker cruisen.....

Al geprobeerd met de caravan erachter?????
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Al geprobeerd met de caravan ...

Van vader De Jong verwacht ik andere vragen. :D
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nee Wim, de caravan komt er pas in het voorjaar weer achter.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Moet de zoon het maar doen dan?

Al geprobeert met 5 man en een achterbak vol cement zakken? :D

Ik zit er ook aan te denken om ze toch te vervangen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

HET WAS VANDAAG ZO MOOI WEER!

Ik zou razend nieuwgierig geweest zijn hoe hij nu aanvoelt met volle belading.....
Maar goed, een wintertje afwachten dus..(anders een stuk of 10 grindtegels achterin, en je weet het ook.... :) )
Was het veel werk? Want die van mijn zoon (waar ik gisteren in reed, is ook aan de beurt met de veer en nivomats. We hebben allebei in beide gereden, maar de mijne stuurde heel strak, veerde mooi bij verkeersdrempels en staat beter op zijn achterkantje.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Heren De Jong:

Echt veel werk is het feitelijk niet. Je moet alleen een en ander voorbereiden en klaarleggen. De materialen had ik al in huis, inclusief nieuwe bouten en een momentsleutel. Wel even de voorwielen zekeren door aan beide kanten een wig te slaan: zo rolt de auto niet weg.

Ik ben begonnen met de achterwielen eraf te nemen door ze onder het wiel aan de houder op te krikken. Zo gaat het wiel omhoog maar blijft de carrosserie "staan". Uiteindelijk komt dan de carrosserie ook omhoog en daaronder heb ik bij de kriksteunen een stempel neergezet. Wielen los en eraf en dan de krik weer laten zakken zodat de dempers maximaal door de bladveer naar beneden worden gedrukt en zo kun je overal bij.

Eerst beide dempers los genomen en verwijderd. Met een borstel het zand weggeveegd en alles schoon gemaakt. Vervolgens de stabilisatorstang losgemaakt vanaf de bovenkant van het subframe. Als je de wielen eraf hebt zie je vanzelf waar die moeten zitten. Stang vervolgens losgenomen van de draagarm waar het wiel aan vastzit en laten zakken. Aan de verticale bevestiging van de stang zitten boven en onder het frame 2 rubbers in een stalen schaal. Die kun je opnieuw gebruiken maar de losgenomen moeren moet je vervangen.

Inbouwen is even iets anders: eerst de nivomats erin gestoken en handvast gezet, vervolgens de stabilisatorstang op zijn plaats en met 2 personen de rubbers en moeren op zijn plaats geplaatst. Moeren vast met 30 Nm. Vervolgens de dempers vastgezet met 80 Nm en de krik weer onder de houder van het wiel te plaatsen en op te krikken. Hiermee kun je de wielen er weer op zetten, de stempels weghalen en alles laten zakken.
Wat over blijft zijn de laatste 2 bouten van de stang waarmee je deze vast zet aan de draagarm, weer 80 Nm. NB: aan de draagarm bij deze bouten zit een kunststof luchtgeleider die er lastig afgaat. Geen nood, het montagedingetje kost een habbekrats en je kunt rustig even rondrijden zonder luchtgeleider.

Na afloop de wielen natrekken met de momentsleutel en testen/rijden maar. Wel even de lampen opnieuw afstellen omdat waarschijnlijk de achterkant iets hoger komt te staan.

Bakstenen, cement, caravan, 5 man achterin, you name it.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Nu staat hij op dezelfde hoogte als de mijne!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Netjes hoor.....

Ik weet uit ervaring dat je je auto amper weer herkent.
Een totaal anders rijgedrag, vooral bij bochten, hobbels en belading.
Heb eens zoiets aangepakt bij mijn 945.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Als ik jou was zou ik hem nog wel opnieuw laten uitlijnen nu. Is ook zonde als je banden nu scheef afslijten.

Op het werk hebben we nu ook nieuwe uitlijn apparatuur erbij waarmee we binnen 90 sec kunnen zien of de auto uitgelijnd moet worden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Hallo Mark,

goed om te horen dat de investering ook jou gebracht heeft wat je ervan verwacht. Is het geld dubbel en dwars waard. En ik heb er inmiddels ruim 100000 km mee gereden en nog steeds stuurt en veert de auto perfect en blijft ie onder ook zwaardere omstandigheden netjes recht.

Dus gewoon lekker genieten en met die caravan komt het komend voorjaar ook helemaal goed.


Groeten, Jan.

P.S.: ik heb je dit weekend gemist op de VKB in Nieuwegein. We hadden een mooie stand en prima koffie met koekjes. Volgend jaar beter?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Arjan, dat uitlijnen komt wel een keer maar ik ben ook toe aan nieuwe banden, zo tegen de zomer. Combineren misschien?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Dat is zeker een idee
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”