Bijna 10 jaar verder en Volvo NL is nog altijd niet bij machte om duidelijk te maken waaróm dit advies wordt gegeven.
Een open raam vestoort ook de werking van de ECC. Wellicht dat Volvo dan ook maar moet adviseren de elektrische raambediening niet te bestellen...
Gezocht: Ervaring V70 D5 + Four-C + aanhanger
- Oceanracer
- Geartronic member
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Ja, daar heb je een punt. Monteurs konden het ook niet vertellen. En de verkoper heeft een verhaaltje over blabla, wijzigingen weg dek, schommelende aanhanger KAN er voor zorgen dat je niet het comfort hebt wat je hebt zonder aanhanger
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je met 5 volwassenen en volledige belading (achterbak vol en dakkoffer bovenop) rijdt, kun je ook niet verwachten dat je Volvo rijdt/reageert als normaal. Natuurlijk lever je in op je comfort wanneer je er een aanhanger achter hangt, maar dat is ook zo met Nivomat en helemaal wanneer je de normale dempers hebt.
Maar als ik zo tussen de regels door lees, was je niet op slag verliefd op de V70...
Maar als ik zo tussen de regels door lees, was je niet op slag verliefd op de V70...
- Jers3n
- 5th Gear member
Is dat het echt waar Volvo op doelt met het advies? Dat advies had dan toch wel anders geluid als het risico op bovenstaand zo groot zou zijn?bart simpson schreef:Dit is al vanaf 2003 (sinds de introductie van Four C) een bekend advies, ik roep het hier ook al een tijdje maar het zal mij ondertussen toch volkomen jeuken als iemand door een niet optimaal werkend systeem een boom of soortgelijk gaat raken, als er maar geen onschuldige slachtoffers door vallen
Daarnaast weet ik niet of dit bovenstaande nou meer of minder vragen oproept over de advies. Het "vraagt" m.i. nog steeds uitleg over invloed van de aanhanger op FOUR-C.
Onderstaande tekst uit mijn instructieboekje, V70N MY07 dus, geeft al iets meer uitleg over de werking:
"Het systeem werkt op basis van enkele sensoren die continu de bewegingen en reacties van de auto in de gaten houden, zoals de verticale en zijdelingse versnelling, de rijsnelheid en de wielbewegingen.
De regeleenheid van FOUR-C analyseert gegevens afkomstig van de sensoren en regelt zo nodig de schokdemperinstellingen tot 500 maal per seconde bij. Dit levert een uitermate snelle en nauwkeurige afregeling van elk van de schokdempers op. Dit verklaart de verschillen in de chassiseigenschappen."
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 5th Gear member
Dank, dat is nog eens aardigWant de uitleg van Thom is, met alle respect, niet veel meer dan de verkoopbrochure uitleg en daar is zeker niet uit te halen hoe het trekken van een aanhanger van invloed is op, dan wel slecht is voor (maar dat haal ik zo 1,2,3 niet uit het bovenstaande advies), het FOUR-C systeem.
Welnu, het is vrij eenvoudig: niveauregeling zorgt voor een vlakke combinatie, maar het doet feitelijk niets anders dan de achterste dempers 'stugger maken', ik vind het best wel hobbelen. Ik vond de XC60 zonder beide voorzieningen met een aanhanger het prettigst, en het doorhangen heb ik nauwelijks waargenomen. Teken daar wel bij aan dat een XC60 standaard al een wat hogere achterzijde heeft.
FOUR-C is voor wie het schommelen, deinen, overhellen e.d. wat een XC70 standaard toch wel doet (je kan het ook als comfortabel ervaren) wil reduceren de beste keuze. Maar, met belading en/of de 'verboden' aanhanger verliest het systeem zijn voordelen, hij gaat best wel hangen namelijk. Dit nog even los van of het wel zo ontspannen rijdt wanneer je weet dat de fabrikant het afraadt..(productaansprakelijkheid e.d., het staat toch vrij duidelijk in de documentatie)
Thom
-
- 4th Gear member
Ik had er een zware speedboot achter hangen, en dat was gewoon niet goed, hij zakt door zijn gat en gaat de demping aanpassen waardoor het weggedrag gevaarlijk is!!!
En dat was nog achter een XC70.
Verschil is nu duidelijk te merken, achter de BMW gaat hij als een speer, en dat is nou niet echt een standaard sleepwagen.
Dezelfde boot achter mijn vorige v70 met niveauregeling liep ook prima.
Ik heb overigens bij 60000 km eens een voordemper vervangen, dat was ff slikken.
En dat was nog achter een XC70.
Verschil is nu duidelijk te merken, achter de BMW gaat hij als een speer, en dat is nou niet echt een standaard sleepwagen.
Dezelfde boot achter mijn vorige v70 met niveauregeling liep ook prima.
Ik heb overigens bij 60000 km eens een voordemper vervangen, dat was ff slikken.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Oceanracer
- Geartronic member
Zware aanhanger of niet, de kogeldruk mag nooit meer bedragen dan 75 kg en daar zal het bij die boottrailer wel bij misgegaan zijn...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Laat lekker lullen, een gewaarschuwd mens telt voor twee.. en wie niet horen wil kan zomaar gaan voelen, wie dan wat raakt en hoe hard, het zal mij allemaal jeuken.
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Klopt, Volvo waarschuwt in de documentatie (prijslijst) vóór aanschaf. Bij aanschaf van een gebruikt exemplaar is de verkoper daar min of meer verantwoordelijk voor. En daar gaat het vaak 'mis', vele nieuwe Volvo's worden nog steeds af-dealer voorzien van een trekhaak.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ jjbakker, Volvo XC70 is ondertussen een ervaringsexpert (daar het bij hem nog niet fout gegaan is) en die daardoor volledig in wil staan voor de probleemloze werking van de combinatie Four C en trekhaak, Volvo NL waagt zich daar om voor hen moverende redenen iig niet aan...
Succes!
Succes!
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Het is idd interessant om eens te weten waarom specifiek Volvo NL het afraadt; wellicht hebben zij er door 'schade en schande' ervaring mee? Dat men in diverse landen trekhaken als accessoire levert, was mij reeds bekend 
Wat mij echter blijft bevreemden, in dit topic haalde ik het al twee keer eerder aan: instelbare demping, van dezelfde toeleverancier als Volvo (Monroe Ohlins), wordt bij diverse merken (ook BMW & Mercedes!) in diverse modellen als optie aangeboden, alleen daar nimmer deze restrictie.

Wat mij echter blijft bevreemden, in dit topic haalde ik het al twee keer eerder aan: instelbare demping, van dezelfde toeleverancier als Volvo (Monroe Ohlins), wordt bij diverse merken (ook BMW & Mercedes!) in diverse modellen als optie aangeboden, alleen daar nimmer deze restrictie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volvo "verbiedt" ook zonder redenen het gebruik van bio diesel, ik weet van een geval van een leverancier van bio diesel wiens XC90 met 6 mnd overleden bleek.
Meestal interesseren die redenen mij ook niet echt, het is dan voor mij zoals het is...
Meestal interesseren die redenen mij ook niet echt, het is dan voor mij zoals het is...
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Ik vermoed dat het te maken heeft met enerzijds meer kwetsbare dempers die bij vervanging (onder garantie zijn de kosten voor Volvo, daarna wellicht kosten aan coulance) duurder zijn, anderzijds dat een standaard chassis, al dan niet met automatische niveauregeling, meer 'foolproof' is.
Al met al blijft het gewoon een kwestie van gezond verstand: niet overbeladen, goed verdelen en rijgedrag aanpassen. Met verkeerd beladen kan je ook een niet met Four-C uitgerust onderstel wel slopen..
Al met al blijft het gewoon een kwestie van gezond verstand: niet overbeladen, goed verdelen en rijgedrag aanpassen. Met verkeerd beladen kan je ook een niet met Four-C uitgerust onderstel wel slopen..