Pagina 4 van 4
Geplaatst: 18.09.2012 - 13:47
door VolvoTech
Ja... wat wil je, max tunen of wettelijk max?
ECU upgrade is binnen marge.
Stage 2 niet meer.
Geplaatst: 18.09.2012 - 13:55
door volvov70r
NielsV70 schreef:zoals ik het lees kost de herkeuring max 80 euro en lijkt me in deze casus succes nagenoeg zeker
Als ik de info uit het linkje goed lees zal je wel naar Lelystad moeten, immers je gooit er een motor in die niet overeenkomt met een van een model met typegoedkeuring, misschien dat ff googlen een indicatie kan geven van de kosten.
Die 80 euro gaat voor auto's van na 1998 alleen op als je bijv. een V70 pakt, de 1.6 diesel eruit gooit en er een 2.0 ingooit uit bijv. een donorauto.
Lijkt mij trouwens dat je in dat soort gevallen bij grote wijzigingen vaak wel meer zal moeten overzetten om de boel veilig te houden en conform typegoedkeuring, bijv. grotere remmen.
Geplaatst: 18.09.2012 - 14:03
door BlackcurrantV70
En wat met bvb mijn XC60 D3 AWD die blijkbaar exact dezelfde motor heeft als een D5 AWD.
Polestar in Zweden geeft daarvoor een vermogenstoename op van 163PK naar 225pk !
In NL wordt de D3 AWD niet ingevoerd en in Belgie bestaat Polestar niet omdat tunen in Belgie bij mijn weten verboden is.
Geplaatst: 18.09.2012 - 14:33
door volvov70r
Heb nog ff verder ge-google-d
Als ik
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... nvoer.aspx
goed begrijp moet je voor de "uitgebreide" keuring dus rekenen op zo'n 1000 euro. (t is een ander onderwerp dus het kan wat verschillen maar dit zal de orde van grootte wel zijn).
Geplaatst: 19.09.2012 - 22:27
door Bakboord1
Volgens mij tuned heinz toch heel wat auto's in Belgie. Ook cth zit in Belgie.
Wel is belgie veel strikter in heel veel zaken dan bij ons in Nederland.
Geplaatst: 20.09.2012 - 00:59
door jimrask
Als (chip)tuning illegaal was, zouden er denk ik niet zoveel succesvolle tuners zijn in België, niet? Althans toch niet open en bloot, ze maken zelfs reclame in magazines en dergelijke...
Ze zijn idd strikter hier dan in NL, maar sinds enkele jaren mag het wel degelijk, net als dat je sinds de invoering van die wetswijziging nu ook door de technische controle kan met een verlaagd (aftermarket) onderstel, getinte ruiten, sportstuur,... Voordien was dit allemaal verboden. Het leuke aan chiptuning is dat ze op de technische controle geen enkele manier hebben om dat te controleren.
De exacte regels verbieden motortuning in die zin dat hardwarematige wijzigingen verboden zijn, zoals het achteraf plaatsen van een turbo, compressor, grotere intercooler (en dat merken ze vaak zelfs niet eens),... Er zijn veel politiekers die er regelmatig eens tegen uitrazen, maar voor zover ik de wet ken is er geen enkel wetsartikel dat specifiek verbiedt om een auto te chiptunen. Wat wel wettelijk in orde moet gebracht worden (en dat doen er velen niet), is de verzekering op de hoogte brengen van een eventuele chiptuning aangezien het vermogen een van de dingen is waar de kostprijs van een autoverzekering op wordt berekend.
Geplaatst: 20.09.2012 - 07:50
door Ben
Zijn er in België wetten die wél gehandhaafd worden?
Geplaatst: 20.09.2012 - 18:56
door chris2
Bij mijn weten betalen de belgen belasting naar gelang het vermogen van de auto, en niet naar gewicht zoals in NL.
Vandaar die !@#$%^wegen in Belgie met als die zware wagens met weinig vermogen en die dus bijna geen euro's in de belastingkas brengen om de wegen fatsoenlijk te onderhouden.
De slimme belgen kopen bijv. een 130pk auto, chippen hem vervolgens naar 150pk maar geven dit niet door aan de betreffende instanties, en blijven vervolgens belasting betalen voor de 130pk.
En dan ben je een belastingontduikende belg met een snelle wagen welke op veelal slechte wegen rijd maar wel weinig belasting betaald
hahahahhaha

Geplaatst: 20.09.2012 - 22:56
door Bakboord1
Heel veel 2.4d's in belgie zijn gewoon een d5 maar "verkeerd" op papier gezet.
Geplaatst: 20.09.2012 - 23:17
door jimrask
Ben schreef:Zijn er in België wetten die wél gehandhaafd worden?
ja hoor, sommige wel

Zo houd ik me onder andere steeds aan de minimumsnelheid van 70 km/u op de snelweg (behalve tijdens files uiteraard)
Bij mijn weten betalen de belgen belasting naar gelang het vermogen van de auto, en niet naar gewicht zoals in NL.
Vandaar die !@#$%^wegen in Belgie met als die zware wagens met weinig vermogen en die dus bijna geen euro's in de belastingkas brengen om de wegen fatsoenlijk te onderhouden. Laughing
De slimme belgen kopen bijv. een 130pk auto, chippen hem vervolgens naar 150pk maar geven dit niet door aan de betreffende instanties, en blijven vervolgens belasting betalen voor de 130pk.
En dan ben je een belastingontduikende belg met een snelle wagen welke op veelal slechte wegen rijd maar wel weinig belasting betaald
hahahahhaha Very Happy
Daar komt het idd heel vaak op neer

Sommige verschillen kunnen trouwens gigantische verschillen in verzekeringspremie opleveren. Zo zal een verschil 115pk of 145pk veel uitmaken als je bijvoorbeeld zelf een wagen verzekert als je nog maar 23 jaar bent.

Geplaatst: 21.09.2012 - 07:29
door bart simpson
lijkt me terecht.....
Geplaatst: 21.09.2012 - 20:04
door chris2
Hadden wij in NL maar de regel belasting betalen naar gelang vermogen i.p.v.gewicht, met gewicht kan je niet sjoemelen, vermogen wel

Geplaatst: 21.09.2012 - 20:18
door V480-S60
Sorry maar daar kan ik het niet mee eens zijn.
Geplaatst: 21.09.2012 - 23:42
door jimrask
V480-S60 schreef:Sorry maar daar kan ik het niet mee eens zijn.
Dat respecteer ik, maar soms worden mensen die het hier wel mee eens zijn nogal terecht gewezen op vrij kordate manier.
Er zullen altijd argumenten voor en tegen zijn; de typische kenmerken van een letterlijk eindeloze discussie.
Trouwens is niet alle chiptuning uitsluitend ontworpen om meer vermogen te hebben. Meer en meer chiptuners richten zich op "ecotuning": het verhogen van het koppel en een soepelere loop van de motor bij lage toeren, zonder daarbij veel aan het vermogen te prutsen. Dit leidt effectief tot een lager verbruik bij vele wagens zonder ze minder betrouwbaar of veilig te maken.
Een ander voorbeeld is chiptuning bij mobile homes: vaak trekken die een aanhangwagen mee en velen dat dit doen weten dat wat extra vermogen deze voertuigen niet minder veilig, maar net veiliger maken.