Pagina 4 van 5

Geplaatst: 08.09.2012 - 16:50
door OGA244
Bij mijn weten bij een 2.0D handbak met dat additief en bij een 2.0D autmaat dmv na na inspuiting, de hoeveelheid olie is ook erg belangrijk bij een 2.0D

Geplaatst: 08.09.2012 - 16:53
door bart simpson
Janhertogh schreef:Kan, Maar toch een beetje dubieus. Bij 10000k over de onderhoudsinterval ontploft je motor en mag je blij zijn dat de er geen letselschade is, en dat terwijl je voornamelijk snelweg km rijdt. Dat geeft te denken als je alleen maar stadskilometers maakt. Juridisch gezien zou ik me als Volvo toch zorgen maken vooral ook omdat Volvo zich op onderhoud opstelt als ware monopolist. (alleen garantie gegarandeerd indien door Volvo onderhouden). Ik vraag me af of Volvo dat juridisch drooghoudt, nog los van de reputatieschade die ermee gemoeid is.
Het gaat hier nog steeds om regulier onderhoud en dan ook nog op de juiste wijze, dat gaat Volvo wel drooghouden hoor...
Iroll schreef:Het gaat erom dat of het nou met of zonder garantie is het gewoonweg niet mag gebeuren. Is toch te gek voor woorden dat in deze tijd een diesel op hol slaat, het is geen back to the seventies. Hoe je ook wend of keert het is en blijft een ontwerp fout.
Dat bij 10.000km zonder of met te weinig olie vrij zeker een motor stuk gaat draaien is (ook) geen ontwerpfout...

Het is zuur, laat daar geen twijfel over zijn, maar we gaan hier nu ineens de juiste vorm van onderhoud en het tijdstip waarop ter discussie stellen?

Ga bij brokken steeds bij diegene die het verantwoord vond om af te wijken van het reguliere onderhoudsschema te rade en niet bij Volvo..

Geplaatst: 08.09.2012 - 18:58
door wim de jong
........omdat Volvo zich op onderhoud opstelt als ware monopolist. (alleen garantie gegarandeerd indien door Volvo onderhouden). ....
Dat lijkt me nogal logisch, zeg.
Hoe kan je als VOLVO zijnde nu garantie geven, en verantwoordelijk gehouden worden als een ander (lees: niet VOLVO opgeleide) aan de auto gezeten hebt, en dingen veranderd heeft? Dat is toch onmogelijk?

Ik denk dat je dit soort dingen altijd in elke garante voorwaarden leest....een door die en die door de fabrikant erkende instelling mag onderhoud plegen.

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:18
door Oceanracer
Kom op zeg! Een Volvomotor die volledig in de stront draait omdat een roetfilter 10000 km te laat is vervangen moet iedereen maar normaal vinden? Echt de omgekeerde wereld! Ik ben in elk geval bijzonder blij dat ik in 2010 niet gekozen heb voor een S40 als lesauto. Die was nooit door het regenereerproces heen gekomen en was de motor nu ook vast van opgeblazen. Volvo moet zich schamen door zich er zo gemakkelijk vanaf te maken!

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:27
door bart simpson
Iedere motor kan aan stront draaien als je het voorgeschreven onderhoud naar eigen inzicht uit meent te kunnen voeren...
Maar Volvo DE zou zich toch aangesproken voelen?

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:28
door BlackSapphire
Even over die roetfilters: toen ik mijn V70 kocht stond er ongeveer 80k op de teller. Indertijd had Volvo die actie waarbij je gratis een roetfilter kon krijgen. Dat heb ik gedaan. Wanneer moet dat ding nu vervangen worden? En let mijn dealer daar zelf op? Ter info: de auto is gekocht bij een andere dealer dan waar hij nu in onderhoud is. Inmiddels staat er 205k op.

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:37
door bart simpson
alleen op de 1.6D en de 2.0D met 6 bak op de C30, S40, V50 en C70 moet het RPF vervangen woprden om de 120.000km, bij de V70 is het RPF "for life"

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:41
door Oceanracer
BlackSapphire schreef:Even over die roetfilters: toen ik mijn V70 kocht stond er ongeveer 80k op de teller. Indertijd had Volvo die actie waarbij je gratis een roetfilter kon krijgen. Dat heb ik gedaan. Wanneer moet dat ding nu vervangen worden? En let mijn dealer daar zelf op? Ter info: de auto is gekocht bij een andere dealer dan waar hij nu in onderhoud is. Inmiddels staat er 205k op.
Jij hoeft je ook geen zorgen te maken, want jouw filter regenereert niet. Er is gewoon een andere demper geplaatst welke nu ook dienst doet als roetfilter. Je loopt dus niet de kans dat jouw motor ook doldraait.

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:42
door toppertje
blij dat ik een 2.0d 6bak heb ZONDER dat onding!

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:49
door BlackSapphire
Ah, gelukkig. Dank Erwin en Bart

Geplaatst: 08.09.2012 - 21:57
door Jers3n
Gezien het feit dat er dus verschillende soorten roetfilters bestaan en worden/werden gemonteerd. Is het natuurlijk goed/handig te weten welke erop je auto zit, en daarbij is het m.i. zo dat bij een normaal gebruik en regulier voorgeschreven onderhoud de motor niet net zo kapot draait als die van de TS.

Maar voorafgaand aan deze hele discussie met alle schijnbare vastgestelde conclusies over hoe slecht zo'n roetfilter wel niet is, staat de vraag, zeker mbt dit topic, wat de gediagnostiseerde oorzaak is van het kapot draaien van deze motor.
Vandaar ook al mijn eerdere vraag hoe het roerfilter van de 2.0D regenereert. Indien dit namelijk enkel met een additief gebeurt vind er, naar ik weet, geen diesel na-inspuiting plaats en zal logischerwijs ook geen verdunning/peil-toename van de motorolie zijn. De voorgeschreven vervanging van het filter en bijvulling van vloeistof wijst op een additief, dan is diesel na-inspuiting niet waarschijnlijk, beiden werken nl. via een ander principe (Additief = verlaging verbrandingstemperatuur roet, diesel na-inspuiting = verhoging uitlaatgastemperatuur tot normale verbrandingstemperatuur roet).

Geplaatst: 08.09.2012 - 23:21
door Gast
toppertje schreef:blij dat ik een 2.0d 6bak heb ZONDER dat onding!
Zijn ze dan ook nog zonder geleverd?

Geplaatst: 08.09.2012 - 23:27
door dutchlimits
AlexV70 schreef:
toppertje schreef:blij dat ik een 2.0d 6bak heb ZONDER dat onding!
Zijn ze dan ook nog zonder geleverd?
ja, de eerste series

Geplaatst: 08.09.2012 - 23:42
door bart simpson
het op hol slaan van een diesel kwam ruim voor de komst van het rpf al voor, er is dus geen oorzakelijk verband mee

Geplaatst: 09.09.2012 - 09:10
door Oceanracer
Als het dan zo exemplarisch is, lijkt het me juíst voor Volvo interessant om te weten hoe dit is gebeurd...

Geplaatst: 09.09.2012 - 09:14
door bart simpson
ja en nee, is er onderhoud volgens een boekje gedaan heb je gelijk, anders is alles toch echt een stuk lastiger (en veel minder interessant)

Geplaatst: 09.09.2012 - 11:55
door Janhertogh
Dit zal vast nog wel een staartje krijgen. Zeker als er duizenden potentiƫle bommetjes op de snelweg rijden gecombimneerd met de trend dat onderhoud wordt uitgesteld.

Ik ben het wel van andere auto's

Geplaatst: 09.09.2012 - 12:50
door gnd
Er is al heel veel vetrteld, maar toch mijn 2 cent.

Ik heb vroeger (1983) bij een Bosch dienst gewerkt.
Daar kwamen wel eens de verhalen van diesel blokken die op hol sloegen.
Ze gingen dan lopen op de carterolie die via versleten zuigerveren in de verbrandingsruimte terecht kwam.
Daarom teste de dieselmonteur ook altijd het drukverlies per cilinder.
HIj vertelde me in die tijd "Koppeling in, auto tot stilstand brengen, rem ingedrukt houden en in de versnelling de koppeling in 1 klap op laten komen." Maar ja, 1983, toen je blij was met een 54pk diesel....

Ik heb het zelf 1 maal gezien dat bij een Golf-2 voor me op de A20 de motor op hol sloeg, je schrik jezelf de vinkeschuur, want de hele snelweg was in een witte stankmist gehuld.
Dit op hol slaan gun je niemand.

Cheers,

GND

Geplaatst: 09.09.2012 - 15:01
door bart simpson
Janhertogh schreef:Dit zal vast nog wel een staartje krijgen. Zeker als er duizenden potentiƫle bommetjes op de snelweg rijden gecombimneerd met de trend dat onderhoud wordt uitgesteld.
het uitstellen (of verkeerd uit laten voeren) van onderhoud is een eigen keuze, de gevolgen daarvan dus ook

Geplaatst: 09.09.2012 - 22:10
door VolvoXC70
Zoek maar eens op internet naar op hol slaan motor Volvo. Dit is echt niet een uniek geval. En velen daarvan hebben keurig netjes het onderhoud laten doen bij de dealer.