Geplaatst: 23.10.2012 - 13:32
elk jaar weer de boeiende discussie over winterbanden met felle tegenstanders en voorstanders; elk jaar neem ik me voor me er niet mee te bemoeien, maar ik kan het toch niet laten......
ik ben dus zo'n (volgens velen) idioot die domweg zomer en winter met winterbanden rijdt; dat doe ik op voorwielaangedreven auto's, achterwielaangedreven auto's en m'n 4x4 en in alle gevallen bevalt me dat uitstekend. Al was het alleen maar om van het gedoe met wisselen af te zijn; is ook goedkoper want ik hou nooit banden/velgen over en rij alles gewoon op. ik ben wel eenkennig tav het merk: altijd Michelin, liefst de Alpin 3; maar ja, ik heb 12 jaar als technisch specialist bij Michelin gewerkt dus dan krijg je zo'n beroepsdeformatie.
En dan alle vooroordelen: ik merk niet dat winterbanden nou zoveel sneller slijten dan zomerbanden; lawaai? vroeger met de blokprofielen wel, maar met de huidige lamellenband niet; gekker nog: de Alpins maken onder mijn Mercedes minder herrie dan de Energy zomerband (heb ik geen verklaring voor); ook merk ik dat vooral in de zomer de winterband minder aquaplaning geeft op de autobahn dan de zomerband; 't is ook niet toevallig dat profielen van race regenbanden sterk lijken op de winterprofielen van gewone straatbanden;ik rij op mijn Amazon rally's op Alpin 3 en merk nauwelijks dat de remweg langer zou zijn; heb een keer op Lelystad getest olv Van Lennep, was 30 graden en op de natte baan deed ie het perfect!
en dan de discussies over die 7 graden; is echt een redelijk marketing verhaal, denk je nou echt dat een winterband niet bij 20 graden kan rijden?
Als je er in de zomer niet mee wil rijden heb ik daar alle begrip voor, maar gooize er dan gewoon van eind september tot in het voorjaar op, gaat prima.
Da's mijn visie; niet bedoeld voor discussie, die heb ik de voorgaande jaren al genoeg gehad ::?
ik ben dus zo'n (volgens velen) idioot die domweg zomer en winter met winterbanden rijdt; dat doe ik op voorwielaangedreven auto's, achterwielaangedreven auto's en m'n 4x4 en in alle gevallen bevalt me dat uitstekend. Al was het alleen maar om van het gedoe met wisselen af te zijn; is ook goedkoper want ik hou nooit banden/velgen over en rij alles gewoon op. ik ben wel eenkennig tav het merk: altijd Michelin, liefst de Alpin 3; maar ja, ik heb 12 jaar als technisch specialist bij Michelin gewerkt dus dan krijg je zo'n beroepsdeformatie.
En dan alle vooroordelen: ik merk niet dat winterbanden nou zoveel sneller slijten dan zomerbanden; lawaai? vroeger met de blokprofielen wel, maar met de huidige lamellenband niet; gekker nog: de Alpins maken onder mijn Mercedes minder herrie dan de Energy zomerband (heb ik geen verklaring voor); ook merk ik dat vooral in de zomer de winterband minder aquaplaning geeft op de autobahn dan de zomerband; 't is ook niet toevallig dat profielen van race regenbanden sterk lijken op de winterprofielen van gewone straatbanden;ik rij op mijn Amazon rally's op Alpin 3 en merk nauwelijks dat de remweg langer zou zijn; heb een keer op Lelystad getest olv Van Lennep, was 30 graden en op de natte baan deed ie het perfect!
en dan de discussies over die 7 graden; is echt een redelijk marketing verhaal, denk je nou echt dat een winterband niet bij 20 graden kan rijden?
Als je er in de zomer niet mee wil rijden heb ik daar alle begrip voor, maar gooize er dan gewoon van eind september tot in het voorjaar op, gaat prima.
Da's mijn visie; niet bedoeld voor discussie, die heb ik de voorgaande jaren al genoeg gehad ::?