Pagina 4 van 4
Geplaatst: 03.11.2012 - 16:04
door V480-S60
Ramon&Ramon schreef:In de Autoweek van deze week staat een uitgebreide test van winterbanden...
Ik heb de autoweek toevallig ook gekocht. De testresultaten geven bijna hetzelfde beeld. De Conti's zijn de beste.
Ik vind de testen uit de consumentengids en van Autovisie echter net wat beter uitgevoerd. (is echter persoonlijk)
En over de Snowtracs. Ik had ze (zijn op en moeten vervangen worden) Maar heb er geen klagen over gehad hoor. Ook niet qua geluid.
Geplaatst: 03.11.2012 - 16:20
door janpie
Ze zouden misschien iets meer rolweerstand geluid geven, maar dat komt in de testen naar voren door er en decibelmeter er op los te laten. En dan staat er Nankang 69,9db (ik heb er nog nooit van gehoord). en Vredestein 71,9db .. 2 db meer!!
jongens kom nou dat hoor je niet in een auto met de radio aan.
En de ene asfalt geeft meer geluid dan de andere.
Geplaatst: 03.11.2012 - 17:58
door Oceanracer
Nou, dat zou ik zo niet willen stellen hoor. Een verhoging van 2 dB kan zomaar een gevoelsmatige geluidstoename van meer dan 50% tot gevolg hebben.
Geplaatst: 03.11.2012 - 18:59
door janpie
50%?? prima dan hebben ze mij, met al mijn cursussen voor code 95' ,, Chauffeurs diploma VCA . noem maar op, voor de gek gehouden. echt 2 db is niet waarneembaar,
Omdat de decibel een logaritmische eenheid is, mogen we deze niet zomaar optellen en aftrekken. Als twee personenauto’s elk een geluidniveau van 80 dB(A) produceren, is hun gezamenlijke geluidniveau geen 160 dB(A) maar 83 dB(A). Twee even sterke geluidbronnen veroorzaken samen slechts 3 dB(A) meer dan één afzonderlijk.
Als een zware vrachtauto een geluidniveau van 90 dB(A) produceert en we tellen de passerende personenauto van 80 dB(A) daarbij op, dan komen we uit op een geluidniveau van 90,4 dB(A). De personenauto verhoogt het geluidniveau nauwelijks; de bepalende geluidbron is de vrachtwagen.
Bovenstaand principe geldt ook voor verkeersstromen. Als we de verkeersintensiteit op een weg halveren, dan wordt een geluidvermindering van 3 dB(A) bereikt. Een verdubbeling van de verkeersintensiteit levert 3 dB(A) meer op.
Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid. Om die halvering van het lawaai te bereiken moeten we de verkeersintensiteit door tien delen. Andersom: van een verdubbeling van het geluid is sprake als de verkeersintensiteit met een factor tien toeneemt.
Geplaatst: 03.11.2012 - 19:51
door Oceanracer
Je hebt gelijk, 20 dB is een verdubbeling, dus 2 dB is 10% geluidstoename en niet de gesuggereerde 50%. Ik had even de verkeerde formule gebruik.
Probleem wat ik bij dit soort testen wel altijd heb, is het feit dat er alleen met nieuwe banden wordt getest. Schroef die winterbanden er na 1 of 2 jaar onder en ga dan nog eens meten. Die goedkope chingchong-banden doen dan hemel en aarde vergaan, denk ik.
Verderzal iemand die 30 tot 60 minuten rijden van zijn werk woont andere eisen stellen aan geluid als iemand die, zoals ik, letterlijk de hele dag in de auto rijdt.
Geplaatst: 03.11.2012 - 19:59
door janpie
Daar heb jij weer gelijk in Of ze gaan "cuppe'" of trekken scheef.
Tis wel zo hoe breder de band hoe slechter het is in winterse omstandig heden.
Geplaatst: 03.11.2012 - 20:04
door Oceanracer
Een band is en blijft altijd een compromis. En dat haal je ook uit die test van Autovisie. De vier beste banden ontlopen elkaar nauwelijks, het is maar net wat je zelf het balangrijkste vindt. Prijs, droog wegdek, regen, enz, niet één band is perfect.
Wat mij de laatste jaren trouwenss opvalt is dat een merk als Pirelli wel van zijn voetstuk is gevallen. Apart...
Geplaatst: 03.11.2012 - 20:09
door janpie
Pirelli is denk ik voor sportiviteit gegaan en niet voor functionaliteit..
Geplaatst: 04.11.2012 - 20:10
door w.stif
[quote="Oceanracer"]
Probleem wat ik bij dit soort testen wel altijd heb, is het feit dat er alleen met nieuwe banden wordt getest. Schroef die winterbanden er na 1 of 2 jaar onder en ga dan nog eens meten. Die goedkope chingchong-banden doen dan hemel en aarde vergaan, denk ik.
Kijk dat is een hele goede van jou!!!
De test is er natuurlijk om mensen de te testen banden te laten kopen, deze mensen gebruiken de volgende winter dezelfde banden weer.
Een test voor winterbanden met een profiel diepte van 5 of 6 mm ziet er naar mijnsinziens vele malen anders uit!
Geplaatst: 04.11.2012 - 20:18
door Oceanracer
Juist! En daarom zouden ze dát dus ook een keertje moeten testen!
Geplaatst: 04.11.2012 - 22:09
door V70/2.4D/2003
Als Vredestein, Conti, Michelin, Viking en chingchong-banden dat nu eens, net als wij, wel eens zouden willen weten, dan ben ik graag bereid om, net als een aantal forummers alhier, in de winter voor 14 dagen af te reizen naar Finland om op hun uitnodiging en kosten dat met mijn V70 te gaan testen.
Ik ben namelijk de beroerdste niet

Geplaatst: 04.11.2012 - 22:19
door Oceanracer
Ga ik gezellig met jou mee.
Geplaatst: 05.11.2012 - 07:32
door S80 Executive
Onder mijn C70 had ik al de Dunlopjes liggen (3D) en ik kon voordelig aan een nieuwe set Semperits komen voor de * kuch* Megane 2.0 Tce van vrouwlief. Komen verrassend goed uit de test, maar ik ging vooral voor goed gedrag op nat en afrolcomfort. Op die punten scoren ze goed. Zaterdag de 10e gaan we wisselen.
Geplaatst: 20.11.2012 - 08:46
door Quota
Ander vraagje trouwens, zit je bij 16 inch velgen vast aan de breedte van 205 of kun je daar ook smallere banden op zetten? Ik zou het liefst zo smal mogelijke banden monteren, maar dat moet wel goed op de velg blijven zitten natuurlijk...
Geplaatst: 20.11.2012 - 08:51
door sbv
Je kan 195-55-16 proberen, maar of ze te vinden zijn ?
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Welke breedte hebben de velgen ? 6,5J
Geplaatst: 20.11.2012 - 20:38
door Quota
Kun je dat ergens terug vinden op de velg?