Eerste media test van de productie V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Thom
5th Gear member

Tony meldt 'en passant' nog wél even dat de Volvo 'topprestaties levert op het gebied van rij/zit/geluidscomfort'.

Wat een gotspe om dat als bijzaak aan te stippen..! :roll:
Superfunky
5th Gear member

RichieB schreef: Ik weet niets van Audi motoren, maar de diesels van Volvo halen makkelijk het 5-voudige. :D
Ik noem de verwachtte 50-70% besparing op de dieselconsumptie van een Autobahn liefhebber alvast een geweldig resultaat.
Maakt geen verschil uit welke stal ze komen, ik krijg ze allemaal stuk :) :)! Maar los daarvan, ik ben er naar 5 jaar op uitgekeken.

Zeker een geweldig resultaat, maar de kosten die hier tegenover staan, staan in geen enkele verhouding. En dat heb ik het niet alleen over het financiële aspect. Het netto milieu effect van de PiH t.o.v. moderne, niet EV/PiH voertuigen is uiterst twijfelachtig. Daarom zeg ik ook dat het positief is dat je niet op plaatsen waar veel mensen leven uitlaatgassen uitstoot. Ik vind dat het meest positieve punt van dit concept.
V60_PHEV
4th Gear member

pih60 schreef:Volgens mij hebben de techneuten dan nog wat uitdagingen.....

Algemeen gesproken: als elektrisch rijden de toekomst moet worden dan moeten er iets andere concepten komen met als kenmerken:
- grotere actieradius vergelijkbaar met diesel/benzine/gas
Ik zeg: Tesla Model S, met een 85kWh batterij 480 km. bereik
pih60 schreef:- snelladen vergelijkbaar met brandstof tanken
Tesla Supercharge stations laden de auto in een half uur half vol. Tesla zet de komende jaren een netwerk van laadpunten door Europa op waar Tesla rijders gratis kunnen laden.
pih60 schreef:- meer oplaadpunten
Er zijn al 2.400 laadpunten voor electrische auto's in Nederland, tegenover 4.200 benzinepompen.
Superfunky
5th Gear member

V60_PHEV schreef:
pih60 schreef:Volgens mij hebben de techneuten dan nog wat uitdagingen.....

Algemeen gesproken: als elektrisch rijden de toekomst moet worden dan moeten er iets andere concepten komen met als kenmerken:
- grotere actieradius vergelijkbaar met diesel/benzine/gas
Ik zeg: Tesla Model S, met een 85kWh batterij 480 km. bereik
pih60 schreef:- snelladen vergelijkbaar met brandstof tanken
Tesla Supercharge stations laden de auto in een half uur half vol. Tesla zet de komende jaren een netwerk van laadpunten door Europa op waar Tesla rijders gratis kunnen laden.
pih60 schreef:- meer oplaadpunten
Er zijn al 2.400 laadpunten voor electrische auto's in Nederland, tegenover 4.200 benzinepompen.
EV's:
http://www.autoweek.nl/nieuws/23141/660 ... sker-karma

Laadpalen (per 31.03.2013):
- Er staan 3.016 publieke palen voor 2.009 Full EV en 5.690 PiH's;
- Publieke laadpaal kost € 15.000 = € 5.875 gemeenschapsgeld per auto;
- Eind dit jaar zullen het ongeveer 15.000 auto's zijn die geschikt zijn om te laden bij een paal, de groei is bijna volledig in de PiH's;
- Nu de grote "grap": de PiH gebruiker laadt voornamelijk thuis of op kantoor. De investering in publieke laadpalen is misschien leuk voor de stadscooters, maar lijkt wat kostbaar. Voor PiH's is het weggegooid geld en EV's zijn kansloze auto's aangezien ook Duitsland inmiddels is afgehaakt in het investeren in infra voor dit type voertuigen.

Kijk maar eens rond op het Ampera forum waar ze inmiddels veel meer ervaring hebben dan wij. Publieke laadpalen worden incidenteel gebruikt, de echte km's worden "getankt" aan het stopcontact thuis.
V60_PHEV
4th Gear member

Alleen omdat Fisker failliet gaat mag je EV's niet afserveren.
Henry Fisker is een designer, geen techneut, en de Karma had veel technische problemen.

Bij Tesla is het echt begonnen met de techniek en ze hebben al veel ervaring met de roadster opgebouwd die op een Lotus Elise onderstel stond.
Daarnaast is Elon Musk (topman van Tesla) erg kapitaalkrachtig, hij was één van de oprichters van Pay-Pal, dat helpt ook.

Ik weet ook niet of EV de toekomst wordt, maar het kan blijkbaar nu allemaal al wel.
Superfunky
5th Gear member

V60_PHEV schreef:Alleen omdat Fisker failliet gaat mag je EV's niet afserveren.
Het ging me er ook niet om dat Fisker failliet is/gaat. Het gaat me er om dat er op ieder gebouwde Fisker 660.000 dollar is toegelegd.
Dat is bij Tesla niet anders. Ook deze tent draait op investeringskapitaal, heeft een onhoudbaar businessmodel en een in de basis onverkoopbaar product op dat onmogelijk kan concurerren met bestaande technologie. Daarnaast is het uiterst kwetsbaar, want als de infra niet gerealiseerd wordt door de overheden (en dat gebeurt bijna nergens en de belangrijkste van allemaal stopt er al mee), is het klaar. Er is no-way dat Tesla op eigen kracht de benodigde infra gaat realiseren.

We gaan 't zien, wie weet heb ik het mis, maar dat is een gewoonlijk een zeldzaamheid :P :P :P
TMacD
3rd Gear member

Superfunky schreef: Kijk maar eens rond op het Ampera forum waar ze inmiddels veel meer ervaring hebben dan wij. Publieke laadpalen worden incidenteel gebruikt, de echte km's worden "getankt" aan het stopcontact thuis.

Waarschijnlijk ben ik de uitzondering op de regel, maar ik verwacht 100% op publieke palen te laden.

a) omdat ik niet in de mogelijkheid ben om een laadpunt aan huis te instaleren - ivm een plantsoen voor de deur
b) omdat laden in de mijn gemeente voorlopig gratis is.....
c) laden op het werk in een openbare parkeer garage te 020...
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Superfunky
5th Gear member

TMacD schreef:Waarschijnlijk ben ik de uitzondering op de regel, maar ik verwacht 100% op publieke palen te laden.

a) omdat ik niet in de mogelijkheid ben om een laadpunt aan huis te instaleren - ivm een plantsoen voor de deur
b) omdat laden in de mijn gemeente voorlopig gratis is.....
c) laden op het werk in een openbare parkeer garage te 020...
Ja, dat klopt. 80/20 regel he. 80% laadt vrijwel uitsluitend op eigen of bedrijfsinfra. Zodra 020 0,28 ct per KwH gaat vragen, ga jij ook zoeken naar een mogelijkheid zelf of op kantoor te laden.
V60_PHEV
4th Gear member

Fisker heeft dus 1,3 miljard geld van de overheid en investeerders verdampt.
General Motors heeft 50 miljard van de amerikaanse overheid aan steun gekregen.
Overheidssteun is echt niet uniek voor EV's.
De afgelopen 3 jaar is de waarde van Tesla aandelen meer dan verdubbeld en ze maken sinds kort ook winst.
Vooralsnog ziet het er niet verkeerd uit.

Ben trouwens wel erg blij met de V60. De afwerking van de Tesla Model S is amerikaans en kan in mijn ogen niet aan de Volvo tippen. De hoofdruimte op de achterbank is kompleet afwezig en veel slechter dan de Volvo. Aanhangers trekken kan de Tesla niet en de Volvo is met z'n dieselmotor natuurlijk praktischer. Behalve een 17" touchscreen heeft de Tesla ook weinig moderne electronische snufjes, vooralsnog zelfs geen parkeersensoren!
TMacD
3rd Gear member

Superfunky schreef:Ja, dat klopt. 80/20 regel he. 80% laadt vrijwel uitsluitend op eigen of bedrijfsinfra. Zodra 020 0,28 ct per KwH gaat vragen, ga jij ook zoeken naar een mogelijkheid zelf of op kantoor te laden.
Op de zaak in 020 (Q-park) betaal ik sowieso 0.28 p/Kwh, thuis (elders) is het laden de eerste 2 jaar gratis, wel even registeren maar dan gratis laden totdat het beleid wordt herzien, dichts bijzijnde laadpunt is een kleine 5 minuten lopen....

Verschil tussen laden thuis en openbaar is niet zo heel groot:
Nuon continue tarief = 0.2289 p/kwh tegen 0.28 p/kwh bij een Lolo is 0.05 p/kwh. Ik had begrepen dat het ongeveer 11 Kwh kost om van leeg naar vol te gaan is een verschil van 0.55 EUR per volle lading - een beetje laadpaal kost minimaal rond de 800 EUR zijn toch weer 1400 keer van volledig leeg naar vol.....

het wordt voor mij dan de sport om zoveel mogelijk thuis te laden en op de zaak even bijladen...
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Magliaveli
3rd Gear member

Autozoeker
5th Gear member

Staan wel foutjes in. pih is t/m 2015 vrijgrsteld van mrb.
friend
2nd Gear member

En ze vergeten helemaal het 5e knopje: AWD.
Hoes
2nd Gear member

Hé hé, het grootste autoblad van NL is ook uit de winterslaap gekomen.

In het nummer dat a.s. woensdag verschijnt eindelijk wat uitgebreider aandacht voor de PIH. Onbegrijpelijk dat dat zo lang heeft moeten duren voor een auto waar zoveel belangstelling voor is. Boze tongen (op het AW-forum) beweren dat het blad bovenmatig veel aandacht voor bepaalde automerken heeft. Of dat werkelijk zo is durf ik niet te stellen maar andersom mag wel gezegd worden dat het de Volvo V60 PIH wel erg onderbelicht heeft gelaten (dat was waarschijnlijk niet gebeurt als het een VW Passat PIH was.........)
RichieB
6th Gear member

Dus alle AutoWeek lezers gaan dit weekend naar de Volvo dealer om een PIH te bestellen? :lol: Ik wens ze veel succes, en 7% bijtelling.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
tomtom
3rd Gear member

Hoes schreef:Hé hé, het grootste autoblad van NL is ook uit de winterslaap gekomen.

In het nummer dat a.s. woensdag verschijnt eindelijk wat uitgebreider aandacht voor de PIH. Onbegrijpelijk dat dat zo lang heeft moeten duren voor een auto waar zoveel belangstelling voor is. Boze tongen (op het AW-forum) beweren dat het blad bovenmatig veel aandacht voor bepaalde automerken heeft. Of dat werkelijk zo is durf ik niet te stellen maar andersom mag wel gezegd worden dat het de Volvo V60 PIH wel erg onderbelicht heeft gelaten (dat was waarschijnlijk niet gebeurt als het een VW Passat PIH was.........)
Hoewel ik ook graag een artikel lees over de V60 PIH (er heeft overigens al wel in een artikel in AW gestaan!) vermoed ik dat de gemiddelde Volvo rijder niet direct het lezerspubliek van AW vertegenwoordigd. Kortom; dat het blad dus meer aandacht schenkt aan VW o.i.d. lijkt me niet geheel onlogisch.
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Hoes
2nd Gear member

tomtom schreef: ..... vermoed ik dat de gemiddelde Volvo rijder niet direct het lezerspubliek van AW vertegenwoordigd.....
Ahum! Moet ik me hier bijna beledigd gaan voelen? :shock: (als AW-abonnee en aankomend Volvo-rijder wel te verstaan)

Zonder gekheid: Het gaat hier wel over de allereerste plug in dieselhybride (Peugeot 508/3008 is geen plug in) ter wereld en het grootste autoblad van NL (dat ongetwijfeld ook intellectuelen onder haar lezerspubliek heeft.....). De auto is al vanaf januari in NL. In allerlei regionale krantjes hebben al testen gestaan en de NL'se marktleider in autojournalistiek schitterd door afwezigheid. Dat is wat mij verbaasd en stoort.

Overigens heeft de V40 wél veel (en vaak positief) aandacht gekregen in AW.
Zoefje
2nd Gear member

De website van AW heeft me wel op de hoogte gebracht eind 2011 dat er een V60 PIH aanzat te komen. Sinds dat moment het nieuws strak in de gaten gehouden en zodoende ben ik inmiddels al weer bijna 10 weken de gelukkige eigenaar van een PIH.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
tomtom
3rd Gear member

Hoes schreef:
tomtom schreef: ..... vermoed ik dat de gemiddelde Volvo rijder niet direct het lezerspubliek van AW vertegenwoordigd.....
Ahum! Moet ik me hier bijna beledigd gaan voelen? :shock: (als AW-abonnee en aankomend Volvo-rijder wel te verstaan)

Zonder gekheid: Het gaat hier wel over de allereerste plug in dieselhybride (Peugeot 508/3008 is geen plug in) ter wereld en het grootste autoblad van NL (dat ongetwijfeld ook intellectuelen onder haar lezerspubliek heeft.....). De auto is al vanaf januari in NL. In allerlei regionale krantjes hebben al testen gestaan en de NL'se marktleider in autojournalistiek schitterd door afwezigheid. Dat is wat mij verbaasd en stoort.

Overigens heeft de V40 wél veel (en vaak positief) aandacht gekregen in AW.
Ik denk dat je het zelf al goed zegt; AANKOMEND Volvo-rijder :P ! Ik rijd "al" ca 12-13 jaar Volvo (mijn ouders deden dat al in 245's en nu in mijn oude V70) en ik lees regelmatig AW (en ben lid geweest). De gemiddelde Volvo rijder (intellectueel of niet) is hoogstwaarschijnlijk niet de gemiddelde AW lezer. De V40 is volgens mij ook niet de gemiddelde Volvo dus dat klopt dan weer aardig......
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
AdS
1st Gear member
Contacteer:

Als Autoweeklezer had ik hetzelfde gevoel als Hoes en vond ik het ook onbegrijpelijk dat er niet eerder (praktijk)aandacht voor is geweest.
Maar als ik Autoweek niet had gelezen weet ik niet of ik er wel zo op tijd bij geweest zou zijn als nu. Alle ontwikkelingen rond de V60PIH zijn wel steeds langsgekomen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”