Geplaatst: 10.05.2006 - 22:26
Ik zal eens even proberen back-on-topic te komen.
De vraag was: "Is het verstandig mijn phase1 T4 met 150.000km te chippie-tunen?"
Antwoord: Het is i.i.g leuk!!
Alle gekheid op een stokkie, je moet natuurlijk geluk hebben. En het ligt idd aan de toestand van je blokkie. Dus een eenduidig antwoord kan ik niet geven, ik kan alleen mijn ervarig delen:
Bij 180.000 km ben ik pas begonnen mijn T4 te tunen. Het volgende is gedaan:
- Cold Air intake. PiperX Viper (niet kopen, is te duur en de BMC is volgens mij beter EN goedkoper)
- Aquamist Water-alcohol injectie (extra koeling en verminderen detonatiekans).
- Grotere benzine-injectoren (441cc/min ipv standaard 312cc/min)
- Grotere turbo, een hybride geval. Een TD04-14T (standaard T4 turbo)met een groter compressorwiel (Big16G) erin.
- 3 inch downpipe en uitlaat, met racekat
- (verder niet helemaal PK gerelateerd: veerpootbrug, instelbare koni schokbrekers, andere remschijven/blokken en betere remleidingen + Toyo proxis om de PK's op de weg te krijgen, Michelin premacies kunnen dit niet, kwam ik achter.)
- Daarna een TME (of MTE, ik haal ze door elkaar, i.i.g Marco dus) een paar uur (6 of zo)met de software laten spelen. Dus geen standaard software, maar customized voor de injectoren/turbo/etc/etc
Daarna had ie 292PK en 430NM.
Tot slot (Yeah, right!) een grotere intercooler erin laten zetten. Dus misschien zijn er een paar pk-tjes bijgekomen.
Met dit geval rij ik alweer 30.000 km rond, zonder problemen.
Nu is dit wel het B4194T2 blok, nog net ietsje sterker dan het B4194T blok, dat in alle fase1 T4's tot halverwege/eind 1999 zat.
Maar gewoon chippen (zonder verdere aanpassingen) zal het blok naar 235PK/360NM of zo brengen. Volgens mij kan dit in de meeste gevallen probleemloos (wel goed behandelen in termen van opwarmen/afkoelen/onderhoud/etc/etc).
Ik hoor de laatste tijd wel van onze USA collega's best veel problemen met Upsolute als chiptuner. De auto's hebben wel de beloofde PK's, maar blijken veel te arm te lopen (te weinig benzine dus, waardoor de boel te heet wordt en er detonatie en andere enge dingen kunnen gebeuren)
Ik wil geen discussie opstarten over garantie (daar kunnen ze altijd onderuit komen volgens mij "U heeft de auto niet goed behandeld hoor, aan de software kan het niet liggen"), maar het moet me wel even van het hart dat ik mijn Volvo liever door een Volvo-tuning guru laat tunen dan een ander. In mijn geval, ik ben blij met het werk van Marco (TME/MTE)
Groeten,
Janis
De vraag was: "Is het verstandig mijn phase1 T4 met 150.000km te chippie-tunen?"
Antwoord: Het is i.i.g leuk!!
Alle gekheid op een stokkie, je moet natuurlijk geluk hebben. En het ligt idd aan de toestand van je blokkie. Dus een eenduidig antwoord kan ik niet geven, ik kan alleen mijn ervarig delen:
Bij 180.000 km ben ik pas begonnen mijn T4 te tunen. Het volgende is gedaan:
- Cold Air intake. PiperX Viper (niet kopen, is te duur en de BMC is volgens mij beter EN goedkoper)
- Aquamist Water-alcohol injectie (extra koeling en verminderen detonatiekans).
- Grotere benzine-injectoren (441cc/min ipv standaard 312cc/min)
- Grotere turbo, een hybride geval. Een TD04-14T (standaard T4 turbo)met een groter compressorwiel (Big16G) erin.
- 3 inch downpipe en uitlaat, met racekat
- (verder niet helemaal PK gerelateerd: veerpootbrug, instelbare koni schokbrekers, andere remschijven/blokken en betere remleidingen + Toyo proxis om de PK's op de weg te krijgen, Michelin premacies kunnen dit niet, kwam ik achter.)
- Daarna een TME (of MTE, ik haal ze door elkaar, i.i.g Marco dus) een paar uur (6 of zo)met de software laten spelen. Dus geen standaard software, maar customized voor de injectoren/turbo/etc/etc
Daarna had ie 292PK en 430NM.
Tot slot (Yeah, right!) een grotere intercooler erin laten zetten. Dus misschien zijn er een paar pk-tjes bijgekomen.
Met dit geval rij ik alweer 30.000 km rond, zonder problemen.
Nu is dit wel het B4194T2 blok, nog net ietsje sterker dan het B4194T blok, dat in alle fase1 T4's tot halverwege/eind 1999 zat.
Maar gewoon chippen (zonder verdere aanpassingen) zal het blok naar 235PK/360NM of zo brengen. Volgens mij kan dit in de meeste gevallen probleemloos (wel goed behandelen in termen van opwarmen/afkoelen/onderhoud/etc/etc).
Ik hoor de laatste tijd wel van onze USA collega's best veel problemen met Upsolute als chiptuner. De auto's hebben wel de beloofde PK's, maar blijken veel te arm te lopen (te weinig benzine dus, waardoor de boel te heet wordt en er detonatie en andere enge dingen kunnen gebeuren)
Ik wil geen discussie opstarten over garantie (daar kunnen ze altijd onderuit komen volgens mij "U heeft de auto niet goed behandeld hoor, aan de software kan het niet liggen"), maar het moet me wel even van het hart dat ik mijn Volvo liever door een Volvo-tuning guru laat tunen dan een ander. In mijn geval, ik ben blij met het werk van Marco (TME/MTE)
Groeten,
Janis