Hoge pieptoon D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik loop al een aardig poosje mee,maar ik ken het probleem ook niet,maar alles is mogelijk,misschien is de betreffende pomp keer gevallen bij het transport.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Ik loop al een aardig poosje mee,maar ik ken het probleem ook niet,maar alles is mogelijk,misschien is de betreffende pomp keer gevallen bij het transport.
Ik zal het dan even moeten opzoeken, maar als er problemen waren met de koeling, verwees jij toch wel eens naar de waterpomp?
Er zouden wel eens (kunststof) schoepen afbreken......
edraket
7th Gear member

Alex,

Heb je de pomp al in je handen gehad? Volgens mij heb je hem nog helemaal niet bekeken als ik het topic zo lees, dus hoe kun je nu zo zeker zijjn van de diagnose? Mijn ervaring is dat geluiden erg moeilijk te traceren zijn. Ik vind het knap dat je met een stetoscoop kunt bepalen dat de waterpomp is ingesleten op het huis.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
volvo-jan
4th Gear member

alex heeft geconstateerd dat het geluid bij de waterpomp zit, niet dat de schoepen zijn ingesleten op het huis, dat hebben we er bij bedacht als mogelijke oorzaak, evenals het lager. :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

edraket schreef:Alex, Ik vind het knap dat je met een stetoscoop kunt bepalen dat de waterpomp is ingesleten op het huis.
Ik heb nog even terug gelezen, maar wat @volvo-jan ook al aangeeft. Wij hebben de mogelijke opties aangegeven.
Ik ben er van overtuigd (99%) dat het de waterpomp is, maar mocht het toch anders zijn hoor je het ook. :wink:
edraket
7th Gear member

Ben benieuwd... Heb al teveel false conclusies getrokken wat achteraf toch stiekem iets anders bleek te zijn. Geluiden kunnen je volledig op het verkeerde been zetten. Zelfs met de stethoscoop kan je dat nog gebeuren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Ben benieuwd... Heb al teveel false conclusies getrokken wat achteraf toch stiekem iets anders bleek te zijn. Geluiden kunnen je volledig op het verkeerde been zetten. Zelfs met de stethoscoop kan je dat nog gebeuren.
We wachten af of ik in deze een valse conclusie heb getrokken. IK schrijf ook 99%. :wink:
Gast

Nog even wat foto's van de dynamopoulie (gereedschap) en heb de oude foto's nog gevonden van de oude en nieuwe waterpomp.
Toen was ik dus ook al verbaast. :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

Hierbij ook de foto's van mijn aircokoppeling. Afstellen luchtspleet.
Centrale bout losdraaien en vervolgens met een M8 bout draai je eenvoudig het voorste deel van de koppeling los van het geheel.
In de koppeling zaten bij mij 2 ringetjes, door 1 te verwijderen zat ik op precies 0,5 mm.
Omdat ik dacht dat ik het speciaal gereedschap nodig had, de aircopomp los geschroefd. Niet nodig dus. :wink:
Gast

De aircokoppeling van mijn maat deed het ook niet meer, maar daar hadden we het speciaal gereedschap wel voor nodig.
Dus hiervoor moest de aircopomp wel los. :P 2 bouten boven en 2 bouten onder.
Zelfs het subframe los moeten schroeven om zo voldoende ruimte te krijgen voor het speciaal gereedschap.
Waarom dit zo groot (lang) moet zijn is ons niet duidelijk geworden, volgende keer zelf wat maken.
Thijs
7th Gear member

Kan je aangeven waar die ringen nu zitten? Hoe dik zijn deze ringen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Thijs schreef:Kan je aangeven waar die ringen nu zitten? Hoe dik zijn deze ringen?
Als je kijkt naar foto "aircokoppeling-3" en je ziet het gat in het midden, daar zitten de ringen ook.
Dikte is verschillend per koppeling denk ik. Ik had er 1 van 0,35 en 1 van 0,95 mm.
Suijkerland
2nd Gear member

Bekend geluid, deze hoge piep.
Na het vervangen van de distributieriem, spanner, geleider en waterpomp met stalen schoepen. (Volvo onderdelen)
Had ik bij stationair draaiende motor ook een hoge pieptoon.
In de auto niet hoorbaar maar buiten de auto wel. Kon niet thuis brengen waar het vandaan kwam maar moet met distributie te maken hebben aangezien ik deze pieptoon niet had voor het vervangen van de distributieriem.

Zelf alles vervangen volgens voorschriften en allen er rondom heen goed gereinigd.
Inmiddels na 2000 kilometer is de pieptoon verdwenen. Tenminste mijn vrouw en ik horen hem niet meer.
Gast

Suijkerland schreef:Bekend geluid, deze hoge piep.
Na het vervangen van de distributieriem, spanner, geleider en waterpomp met stalen schoepen. (Volvo onderdelen)
Had ik bij stationair draaiende motor ook een hoge pieptoon.
In de auto niet hoorbaar maar buiten de auto wel. Kon niet thuis brengen waar het vandaan kwam maar moet met distributie te maken hebben aangezien ik deze pieptoon niet had voor het vervangen van de distributieriem.

Zelf alles vervangen volgens voorschriften en allen er rondom heen goed gereinigd.
Inmiddels na 2000 kilometer is de pieptoon verdwenen. Tenminste mijn vrouw en ik horen hem niet meer.
Ook een bijzonder verhaal, dat het zomaar over gaat.
Ik begrijp dat je een nieuwe waterpomp met metalen schoepen hebt gekocht.
Suijkerland
2nd Gear member

Er kwam er een af met stalen schoepen, die er als nieuw uit zag. Degene die ik monteerde was identiek. (je zou hem zo laten zitten maar weet niet hoelang de keering het nog houdt)
Het gaat wel om een benzine uitvoering V70XC MY 2001.
Gast

Weer een dagje sleutelen. Het is net als fietsen, dat verleer je niet.
De waterpomp was inderdaad de veroorzaker van de piep.

Ook de distributieriem (weer) vervangen, alles was toch los, de spanner en loopwiel ook vervangen.
Dus de komende 160d (als deze pomp van een betere kwaliteit is) niet weer los. Niet dat ik dat mee ga maken. :P

Ook nog even een grote beurt uitgevoerd. Dus hij kan er weer even tegen.
volvo-jan
4th Gear member

:D mooi dat het geluid er uit is :)
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

volvo-jan schreef::D mooi dat het geluid er uit is :)
Je moet er maar opkomen....... :wink: Nog bedankt he'
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Gefeliciteerd met dit goeie staaltje werk, AlexV70!

Vandaag heb ik even gekeken of het te doen was (voor mij) om de airco magneetkoppeling te verstellen.
Ik vind dat je er verdomd moeilijk bij kan. Zelf na het demonteren van de air-baffle blijft het kruip door sluip door (Diesel van 2001). Uiteindelijk heb ik besloten de pomp te laten bijstellen omdat ik het risico niet wilde lopen straks met een niet lopende auto te zitten.

Je hebt echt een brug nodig om het te doen.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”