Ben schreef:Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
of je nou door de kat of de hond wordt gebeten, elk noemenswaardig merk is op dit moment bezig met die gadgets en niet alleen Volvo. Heb vorig jaar in een gloednieuwe A6 gezeten en dat leek net een vliegtuig (letterlijk en figuurlijk toen ik aan het rijden was), de gadgets en elektronica die allemaal in de auto zitten is in mijn ogen teveel, ben juist heel tevreden met die 10 knopjes op mijn midden console boven de asbak die alles regelen in mijn 264.
Om dan te zeggen dat je een ander merk kiest op basis van ontevredenheid die alle andere merken ook hebben en zelfs vaak erger in dezelfde klasse auto is in mijn ogen onlogisch. Oriënteer je maar eens tussen de andere merken en je zult allemaal hetzelfde zien maar met iets ander jasje dit zijnde goedkoper of duurder lijkend is niet van belang (en smaak gevoelig).
Als je echt van die gadgets af wilt en basic wilt gaan moet ik je toch aanraden om een oudere auto te blijven rijden of kleine auto te rijden (in de zin van een VW polo, Up, Seat Ibiza etc.). Je kan hoogstens je ontevredenheid uitspreken maar hier word hoogwaarschijnlijk weinig mee gedaan omdat het niet binnen business plan ligt en zoals eerder gezegd behoor je to minderheid.
Geplaatst: 08.03.2013 - 16:19
door Summum
Interessant topic voor Volvo-marketeers!
Ik snap de vraag of de koper nog wel zit te wachten op al die "gadgets". Wellicht een deel van de kopers niet nee. Op de stellingname van Ben wil ik tweeledig reageren, want naar mijn mening gaat die niet op.
Ten eerste waag ik te betwijfelen of er veel Volvorijders zijn die bij het merk "afhaken" wegens een teveel aan gadgets. Immers, naar welk merk moeten zij uitwijken? Het is toch geen geheim dat Volvo op het gebied van gadgets (en daar begrijp ik vooral ook mulitimediatoepassingen onder) zeker niet voorop loopt bij de concurrentie...Bij de meeste vergelijkbare andere merken zal het "probleem" dus minstens zo groot zijn. Als er al een probleem ligt is dit dus geen exclusief Volvoprobleem. Volvo móet juist wel mee, omdat ze anders juist klanten gaan veriezen. Hoe vaak horen we hier op het forum al niet gemopper over "gadgets" die bij de concurrentie veel beter voor elkaar zijn?
Ten tweede bestaat die basisuitvoering al lang. De meeste "gadgets" zijn immers voorbehouden aan de luxer uitgevoerde versies of zijn als los accessoire verkrijgbaar. Zaken als Driver support pakketten of Sensus connected touch systemen zijn niet standaard en het staat eenieder dus vrij dit niet te bestellen. Geef anders eens wat concrete voorbeelden van overbodige gadgets op bijvoorbeeld een Base of Kinetic uitvoering?
En veiligheidssystemen die wel standaard worden geleverd (neem recent de voetgangersairbag, maar iets ouder de bestuurdersairbag of ABS) kun je toch onmogelijk als gadgets bestempelen. Onder andere deze zaken hebben de auto's in de afgelopen decennia onnoemelijk veel veiliger gemaakt.
Geplaatst: 08.03.2013 - 16:34
door Franswa
Toch allemaal aan de Dacia?
Geplaatst: 08.03.2013 - 17:13
door lint
Nog niet misschien, dan maar wat langer studeren op de werking en bediening van de gadgets!
Geplaatst: 08.03.2013 - 17:16
door bart simpson
een airbag of abs leiden niet af, airco ook niet echt, maar een supermultimedia audio met giga veel mogelijkheden is meer iets voor een huiskamer om dat goed te kunnen besturen.
Geplaatst: 08.03.2013 - 18:07
door Carlsson 900
bart simpson schreef:een airbag of abs leiden niet af, airco ook niet echt, maar een supermultimedia audio met giga veel mogelijkheden is meer iets voor een huiskamer om dat goed te kunnen besturen.
En zo is het maar net, en daarom een dikke +1
Geplaatst: 08.03.2013 - 18:37
door Oceanracer
Ben schreef:Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
Zelf loop ik nog niet zo lang (dik 10 jaar ipv 40 jaar) mee met Volvo, maar gezien de ingeslagen weg van Volvo is dit wel mijn laatste Volvo. Mij raken ze kwijt als klant, maar daar komt zeker een tevreden klant voor terug. Ik ben er van overtuigd dat zij met het huidige gamma aan modellen/uitvoeringen goed zullen scoren bij hun nieuwe doelgroep en om als merk te overleven is dat toch het belangrijkste. Hoe je oude doelgroep daar over denkt is daarbij niet relevant....
Dus Ben, ik denk dat je toch op termijn op zoek moet naar een nieuwe liefde.
Edit: op termijn toegevoegd aan post
Geplaatst: 08.03.2013 - 18:42
door Ben
Mijn liefde staat hier op de oprit Erwin.
Die gaat nog wel even mee. Daar zitten nog geen gadgets in die verouderen
Geplaatst: 08.03.2013 - 18:50
door Oceanracer
Ik heb mijn post aangepast...
En wees gerust, ik vind mijn huidige V70 nog altijd erg fraai om te zien, het koetswerk is nog erg netjes en hij heeft nét weer een nieuwe D-riem gekregen bij de dealer, dus ook ik kan er nog wel wat jaartjes mee vooruit. Het nieuwste wat daarin zit is een TomTom en een iMIV.
Geplaatst: 08.03.2013 - 19:36
door V70/2.4D/2003
Oceanracer schreef:
Ben schreef:Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
Zelf loop ik nog niet zo lang (dik 10 jaar ipv 40 jaar) mee met Volvo, maar gezien de ingeslagen weg van Volvo is dit wel mijn laatste Volvo. Mij raken ze kwijt als klant, maar daar komt zeker een tevreden klant voor terug. Ik ben er van overtuigd dat zij met het huidige gamma aan modellen/uitvoeringen goed zullen scoren bij hun nieuwe doelgroep en om als merk te overleven is dat toch het belangrijkste. Hoe je oude doelgroep daar over denkt is daarbij niet relevant....
Dus Ben, ik denk dat je toch op termijn op zoek moet naar een nieuwe liefde.
Edit: op termijn toegevoegd aan post
De Mrs is van mening dat de oprit een nieuw model V70 behoeft. Puur voor de looks en niet omdat het nodig is. Het gaat er enigszins op lijken dat ik toe moet geven maar neem van mij aan: met pijn in het hart en enigszins mede omreden van datgene wat Oceanracer stelt.
Met gemengde gevoelens kan ik naar een 79-er 244 GL met een B23A kijken en hetzelfde geldt voor een 84-er 740 GL.
Dat heeft te maken met weemoed en heimwee naar hem die hem toedertijd met trots bestuurde. Die auto's boden datgene wat nodig was: veiliheid, eenvoud in bediening met voor die dagen meer oog voor functionaliteit en veiligheid ipv design.
Ik heb na vele omzwervingen sinds 2009 een Volvo. Het is deze V70 geworden om reden van looks van de auto en veiligheid die de auto kan bieden voor mijn gezin en ik ben godsgelukkkg met dat ding.
Zoals gezegd, het lijkt er enigszins op dat er een bedrag van grofweg 15 tot 20 ruggen straks over de tafel gaat en er een V70 met een IKEA-plankje als middencosole ten tonele gaat verschijnen. We zullen het zien, maar ik betrap mijzelf er op dat ik bezig ben met vertragingstactieken om dat te voorkomen.
Enniehoe: wij kunnen wel van alles willen, willen we Volvo blijven rijden zijn we afhankelijk van wat Volvo ons gaat bieden. De overstap naar Mercedes Benz kan altijd nog alhoewel hetzelfde verschijnsel daar ook gaande is.
Geplaatst: 08.03.2013 - 19:42
door bart simpson
neem er een met een rti met een damesstem, die kun je naast zachter ook helemaal uit zetten, wat een genot!
Geplaatst: 08.03.2013 - 20:10
door V70/2.4D/2003
Maar dan zit de levende RTI nog steeds rechts voorin en dat maakt dat de opvolger de gadget RTI niet in zich hoeft te hebben.
Geplaatst: 08.03.2013 - 21:18
door Fredhead
Ik als jonkie van 24 hoef al die gadgets ook niet te hebben.
Sterker nog, vind dingen zoals internet gevaarlijk op een auto. Laatst vond ik ergens een stukje tekst over een Amerikaanse test mrt een aantal auutpo's en daaruit bleek dat je relatief eenvoudig in kon breken en de auto levensgevaarlijk kon maken.
Ik moet er niet aan denken dat mijn remmen het ineens niet meer doen of een ander gas voor mij geeft omdat hij creatief aan het hacken is...
Nee, doe mij dan maar gewoon een auto met wat normale opties en daarmee klaar...
Geplaatst: 08.03.2013 - 21:49
door Msuidgeest
gsx750r schreef: ...
Daarna gaat het hele bataljon aan marketeers, analysers, product development managers en hoe al die Nima gerelateerde fenomenen ook mogen heten, er over heen. Die tonnen kosten voorbereidende campagnes dienen dan alleen maar om een kopersprofiel van de nog te verwerkelijken consumenten te kaderen. Eerst wordt het product bedacht. Daarna wordt gezorgd voor een bijpassende consument. Gemaakt dus. Als er dan unaniem is besloten wat voor soort sukkels de ideale doelgroep vormt voor de nieuwe, revolutionaire smartphone waarmee de eigenaar zich ook nat kan scheren, die de hond te eten geeft en de kinderen op tijd in bed stopt, dan komen de zwaargewichten van de reclamebureaus in actie.
Rob
Rob, hulde. Geniaal, maar toch wil ik de lezer kennis laten nemen van Wim Sonneveld.
Geplaatst: 08.03.2013 - 21:53
door V70/2.4D/2003
Om er maar een citaat van de beste man tegenaan te gooien:
"Er is al genoeg waardevols naar de kleauten gegaan"
+1 Mark
Geplaatst: 08.03.2013 - 21:54
door PeerTronic
Ben, ik begrijp best wel wat je bedoelt, maar ik denk dat er niet veel onderscheid is tussen de automerken. Om auto's te blijven verkopen moet je blijven vernieuwen. Dat is niet alleen bij auto's zo trouwens.
Maar nogmaals, voor de helderheid van de discussie, welke gadgets hebben we het over en bedoelen we hier niet meer dat de fabrikanten niet goed nadenken over intuitief gebruik?
Ik denk dat wat je opwerpt meer te maken heeft met de problemen die ouderen ondervinden met de vergaande automatisering en enorme toevlucht die elektronica heeft genomen.
Over de winstmarges, het gaat niet alleen om kosten van de goederen maar ook om de ontwikkel kosten, onderschat dat niet.
Re: Willen we dat eigenlijk allemaal wel?
Geplaatst: 08.03.2013 - 22:06
door Jan Hagel
Ben schreef:
Ik merk zelfs dat mensen die tientallen jaren Volvo hebben gereden overstappen naar een ander merk omdat ze die auto's wél snappen.
Ik vraag me af naar welk merk ze dan overstappen?
Een van de redenen dat ik in 2004 voor Volvo koos was juist de eenvoud en ergonomie van de bediening. Dit was en is bij de andere merken wel anders......
Geplaatst: 08.03.2013 - 22:09
door Msuidgeest
Dat klopt wel.
Ik kan mij herinneren dat alles in een Volvo te bedienen is met dikke handschoenen aan (het is wel eens koud in het thuisland).
Geplaatst: 08.03.2013 - 22:46
door Gast
Ben schreef:Mijn liefde staat hier op de oprit Erwin.
Die gaat nog wel even mee. Daar zitten nog geen gadgets in die verouderen
+1 Ben, laat mij maar genieten van mijn ouderwetse S90...